Että pistää vihaksi!

Ostin tuossa hedelmäsosepurkin vauvalle (maksoi n. 40snt. Muksu) ja lueskelin takaa huvikseni valmistusaineita: Rypälemehu, vesi, päärynämehu, riisitärkkelys, päärynäsose (11%), banaanisose (3%) jne. Ja siinä luki että hedelmäsose! Toihan on kyllä jotakin ihan muuta! Mehukiisseli siinä olis pitäny olla! Toihan on silkkaa huijausta! Teen tästälähtien ite senkin, mehuista ja vedestä aika kova hinta! Paljonkohan noissa soseissa on loppupeleissä vettä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kuusenkerkkä:
Paljonkohan noissa soseissa on loppupeleissä vettä!
Valmisteesta riippuen 30-50% keskimäärin.

Ja riisitärkkelyksellä ne saadaan sitten sellaisiksi samettisiksi ja sileiksi ja ei-niin-vetisenoloisiksi.

(Hipp-merkkisiä hedelmäsoseita myydään neljän pakkauksissa, ja ne sisältävät 100% (luomu)hedelmää. Jos joskus haluaa siis tarjota - tai ottaa reissuun mukaan - valmista.)

 
Muksulla on myös frutapura hedelmä/marjasoseita jotka on liki 100% hedelmää/marjaa, niihin ei lisätä edes vettä, hiukka kallimpia mutta täyttä tavaraa, ja muistaakseni esim.ihna tavallinen Muksu omenasose on 98% omppua.

Tässä vielä tekstiä Nutrician sivuilta:

Haukkaa, haukkaa hedelmää.
Kasvikset, hedelmät ja marjat ovat tärkeä osa lasten monipuolista ruokavaliota. Niitä tulisi sisällyttää jossain muodossa joka aterialle ja välipalalle. Käyttövalmiit MUKSU Frutapura -täyshedelmäsoseet ovat 100 % hedelmää. Niihin ei lisätä vettä, sokeria eikä säilöntä- tai sakeuttamisaineita, ainoastaan C-vitamiinia. Täyshedelmäsoseet ovat sokeroimattomia, maidottomia ja gluteenittomia. Raaka-aineiden raikkaat maut ja ravintoaineet ovat niissä tallella. MUKSU Frutapura -täyshedelmäsoseet pakataan 4 x 100 g:n monipakkauksiin. Yksi 100 gramman pikari täyshedelmäsosetta vastaa noin yhtä hedelmää helposti nautittavassa muodossa, ensiluokkaisista puhtaista raaka-aineista valmistettuna. MUKSU Frutapura -täyshedelmäsoseet sopivat lapsen ensimauiksi siirryttäessä kiinteään ruokaan. Myöhemmin täyshedelmäsoseet maistuvat sellaisenaan tai vellin, puuron ja jogurtin kera nautittuina aamiaiseksi, välipalaksi, jälkiruoaksi, iltapalaksi tai matkaevääksi niin lapsille kuin aikuisillekin.

MUKSU Frutapura -täyshedelmäsoseet:
Ensimaku: Päärynä täyshedelmäsose 4-36 kk
Ensimaku: Omena täyshedelmäsose 4-36 kk
Monimaku: Omena-mansikka-aprikoosi täyshedelmäsose 8-36 kk
UUTUUS Banaani-persikka-mansikka täyshedelmäsose 8-36 kk
 
Ammattilainen
Niin ja kaiken muun lisäksi noi lasipurkissa olevat Muksu-soseet on tehty Tsekissä! Ja sit nyt kun Piltillä ja Bonalla on se "jako" eetä Bona-soseissa ei ole lisättyä sokeria, niin niiden reseptejä on muutettu niin, että niissä on rypälemehua. :kieh: Älytöntä. Jostain se sokeri siihen kuitenkin tulee, mulle on ihan sama onko se hedelmästä itsestään vai lisättyä hedelmäsokeria. Nuo 100% soseet olis ihania, mutta niin sairaan kalliita. :headwall:
 
Tossa esimerkkisoseessa on kyllä enemmän vettä kuin tuo 50%, siis jos ja kun 14% on hedelmää ja loput jotain mehua, joka käsittääkseni on myös aika vesipitosta! Muutenkin en enää osta purkin purkkia kaupasta, on enimmäkseen vettä ja jos ajatellaan että on vauvan ravitsemuksesta kyse, niin mitähän noin vetinen ruoka oikeesti enää sisältää? Energiaa saadaan lisäämällä öljyjä yms. Törkeetä!
 
Sellaistahan se on vähän noiden ostomössöjen kanssa, varsinkin pienimmille tarkoitetut ovat tuollaisia tärkkelyksellä suurustettuja kiisseleitä. Lähinnä totutteluun kai tarkoitettu. Mutta on niissä vaihtoehtoja, jos katselee tuoteselosteita, ja lisäksi ainakin itse olen muussannut banaania ja vadelmia vauvelille, sekä tehnyt mm. mansikasta kiisseliä. Ja meidän 8-kuinen syö mielellään jo kädestä omppoa, appelsiinia, mandariinia. Voihan noita käyttää vararuokana, tai puuron kanssa kiisselinä.
 
Välipalaksihan noi hedelmäsoseet on tarkotettukin että mua nyt ei niin haittaa vaikka niissä vettä eniten oiskin. Kunnon ruuasta sitten oisinkin tarkempi. Sitten kun siirrytään kiinteisiin niin oon kyllä päättäny tehdä suurimman osan ruuista itse,on niin helppoa. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja suzyco:
Välipalaksihan noi hedelmäsoseet on tarkotettukin että mua nyt ei niin haittaa vaikka niissä vettä eniten oiskin. Kunnon ruuasta sitten oisinkin tarkempi. Sitten kun siirrytään kiinteisiin niin oon kyllä päättäny tehdä suurimman osan ruuista itse,on niin helppoa. :)
Kun vaan vauva söisi niitä... meillä on ryhtynyt niin ronkeliksi että ei kelpaa mikään muu kuin kinkkuherkku. Joo ei niitä olekaan vaikea tehdä niitä vauvelin soseita, se on totta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kuusenkerkkä:
Pohdin tuossa tuota ekologisuus juttuakin. Mahdottomasti puhutaan kestovaippojen puolesta verrattuna kertavaippoihin. Samaan keskusteluun voitaisi mielestäni ottaa purkkiruoan eettiset ja ekologiset näkökulmat!
Niinpä ;) Ja kestovaipat/tsi-soseet tulee myös huomattavasti halvemmaksi.
 

Yhteistyössä