että näin.. kaverin diagnoosin perusteella tytöllä on enterorokko ja suuttui, kun kehtasimme mennä kylään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SyysYö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

SyysYö

Aktiivinen jäsen
28.08.2010
2 496
1
36
hornantuutti
oli siis etukäteen sovittu vierailu, jota en perunut siksi että tytöllä on kova nuha & vähän yskää. ei kuumetta, touhuaa normaalisti ja syö hyvin. ainahan lapset ovat enemmän tai vähemmän räkäisiä, jos jokaisen nuhan takia eristäytyisi neljän seinän sisään ei ikinä pääsisi mihinkään... ! no anyway kun mainitsin ohimennen niistämisestä tulleet näpyt tytön suun ympärillä, kaverini sekosi. että se on kuulemma enterorokko nyt ja kohta ovat hänenkin lapsensa kipeitä.. oli loukkaantuneen ja vihaisen oloinen, kuin uskoisi että haluan tahallaan sabotoida poikansa lähestyvät synttärit. pisteenä ii:n päälle ilmoitti vielä, että " jos se on enterorokko ja hyppää suhun niin varaudu keskenmenoon " :headwall: :O
siis mitä helvettiä ?! mikä kävelevä lastensairauksien käsikirja miun muka pitäisi olla?
tyttöhän on muuten täysin kunnossa, hillitöntä nuhaa ja pientä näppyä nenän alla lukuunottamatta. kurkkua valitteli toissapäivänä, mutta pronax korjasi tilanteen.
eniten vi""aa tuo keskenmenolla pelottelu, kaveri hyvin tietää että tyttö yskii päälleni & niistää paitaani joten pöpö, olkoot mikä tahansa hyppää miuhunkin väistämättä |O

No mä en menis kipeän lapsen kanssa kylään että on sinussakin vikaa...

Mutta oikeastaan enterorokko ei ole edes rokko ja se ei ole raskaana olevalle vaarallinen, edellisessä raskaudessa pelästyin kun töissä oli muutama tapaus ja olin työterveyteen asiasta yhteydessä.

no ei kai enterorokko raskaana olevalle oo vaarallinen?

olen samaa mieltä että perus räkätaudissa voi kyläillä, mutta kyllä minusta kuuluis silti varottaa siitä nuhasta etukäteen, jotta toinen osapuoli saa mahdollisuuden kieltäytyä jos on just vaikka reissu tulossa tms.

No mä en menis kipeän lapsen kanssa kylään että on sinussakin vikaa...

Mutta oikeastaan enterorokko ei ole edes rokko ja se ei ole raskaana olevalle vaarallinen, edellisessä raskaudessa pelästyin kun töissä oli muutama tapaus ja olin työterveyteen asiasta yhteydessä.

mie en laske nuhaista, hyvin jaksavaa lasta ilman kuumetta kipeäksi.. ja onhan tämäkin kaverini tullut kahville räkäisen jälkikasvun kanssa.

Ote fiksun äidin käsikirjasta: Jos lapsesi on vähänkään kipeä ja olet menossa kylään tai kutsumassa vieraita, ole rehellinen ja kerro lapsesi kunnosta. Vastapuoli voi sitten itse päättää, haluaako hän tavata vai ei. Kummallista, ettei tämä ole kaikille itsestään selvää.

Mä en ole koskaan tajunnut tollasia itsekkäitä ihmisiä jotka tunkee kylään kun muksu on kipee.Se kamala nuha kun voi tietää sille kaverin perheelle kuukauden sairastamiskierretää,antibioottikuuria,astmalääkitystä ynnä muuta paskaa.
Jos ei oma järki riitä siihen että ajattelis muitakin kuin itteensä niin se on voi voi ja toivottavasti tauti ei tarttunut sinne.

Kova nuha, yskä + kurkkukipu = lapsiparan olo on takuulla sairas eikä kylään silloin mennä, oli rokko tai ei. Jos teillä ollaan jatkuvasti (sanoit että muutoin ette koskaan pääsisi neljän seinän sisältä pois) noin kovassa flunssassa niin olisi kyllä kannattavaa käydä lääkärissä.

[QUOTE="vieras";26143378]no ei kai enterorokko raskaana olevalle oo vaarallinen?

olen samaa mieltä että perus räkätaudissa voi kyläillä, mutta kyllä minusta kuuluis silti varottaa siitä nuhasta etukäteen, jotta toinen osapuoli saa mahdollisuuden kieltäytyä jos on just vaikka reissu tulossa tms.[/QUOTE]

kerroin puhelimessa, että tytöllä (ja miulla) on nuha, eikä se haitannut yhtään. riehaantui vasta noista parista hassusta näppylästä..

En veisi lasta kylään jos on kovassa nuhassa ja yskässä. Meidän perheessä ihan perus nuha tarkoittaa n viikon valvomista. Oksennustautikin on paljon mielyttävämpi tauti meillä kuin flunssat.

Olisin varmasti käännyttänyt teidät ovelta kotiin.

Olisithan sä voinut itsekin vähn miettiä, ja vaikka tarkistaa kaverilta etukäteen onko ok tulla kylään flunssaisena. En itsekään ottaisi kylään räkänokkaa juuri lapsen synttäreiden alla, olisi kyllä itseäkin vituttanut.

Näiltä vältytään kun minä ilmoitan kyläpaikkaan pienimmänkin oireen lapsissa ja annan kyläpaikan (tai kylään tulevien) itse päättää haluavatko perua vai nähdäänkö joka tapauksessa (jos siis musta ei ole mitään perumisen syytä mutta haluan varmistua toisen osapuolen mielipiteestä). Joskus sitten ollaan peruttu kyläilyt, joskus taas ei. Paljon riippuu siitäkin onko sillä toisella perheellä jotain tärkeää menoa tms. että sairastumisen riskiä ei voi ottaa.

Täysin selvät sairastapaukset perun tietty kysymättä.

Kyllä suoraansanoen minuakin ärsyttää jos tullaan kaameassa flunssassa kylään. Meidän lapsi ei ainakaan ole "enemmän ja vähemmän räkäinen" koko ajan, mutta kyllähän tuollainen flunssa tarttuu varmasti! Mieluummin siirrän tapaamista ja ollaan terveinä kuin se että tavataan ja kohta sairastetaan koko perhe. Pikkuisen voisi miettiä aina sitä toistakin osapuolta...

tytöllä on myös heinänuha, joten tuo räkätauti voi olla puhdasta allergiaakin. saa lääkärin ohjeen mukaan puolikkaan histecin joka aamu, mutta voi olla että annosta pitäisi isontaa..viikko tässä on joka tapauksessa valuttu räkää kuin rännistä & yskitty, mutta kuumetta ei ole ollut eikä muutenkaan tunnu nuutuneelta tms sairaalta. hulluksihan tässä tulee, jos myö jäädään kodin vangiksi kunnes tuo nuha joskus suvaitsee loppua! :mad: varsinkin kun tytöllä on ollut taipumusta infektioastmaan,
on suunnaton helpotus kun päällä on "vain" tuollainen hakkaava kuiva yskä

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Vieras";26143429]Kyllä suoraansanoen minuakin ärsyttää jos tullaan kaameassa flunssassa kylään. Meidän lapsi ei ainakaan ole "enemmän ja vähemmän räkäinen" koko ajan, mutta kyllähän tuollainen flunssa tarttuu varmasti! Mieluummin siirrän tapaamista ja ollaan terveinä kuin se että tavataan ja kohta sairastetaan koko perhe. Pikkuisen voisi miettiä aina sitä toistakin osapuolta...[/QUOTE]

Sama juttu.
Meillä tytöllä on infektioastma. Parikin kertaa kaverin tuoma "pikkunuha" on vienyt meidät sairaalaan.

meillä tytöt sairasti enterorokon kun odotin viimeisintä. mitään vaaraa siitä ei ollut mulle eikä lapselle.ainut asia mikä otettiin huomioon kun viimesiä jo veteli että mikäli mulla on enterorokko ku lähen synnyttämään niin minut ja lapsi laitetaan eristyksiin.
niitä rakkuloita luulisi olevan myös suussa jos on enterorokkoa. meillä tosin ensimmäiset näkyvät rakkulat tulivat nenän alle ja suun ympäristöön ja siitä levisi muualle.
jos jaksat laittaa kuvan niistä niin eiköhän se selviä onko enteroa vai ei. oon meinaan miljoona kertaa nähnny ne näppylät nenän alla :)

Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;26143444:
tytöllä on myös heinänuha, joten tuo räkätauti voi olla puhdasta allergiaakin. saa lääkärin ohjeen mukaan puolikkaan histecin joka aamu, mutta voi olla että annosta pitäisi isontaa..viikko tässä on joka tapauksessa valuttu räkää kuin rännistä & yskitty, mutta kuumetta ei ole ollut eikä muutenkaan tunnu nuutuneelta tms sairaalta. hulluksihan tässä tulee, jos myö jäädään kodin vangiksi kunnes tuo nuha joskus suvaitsee loppua! :mad: varsinkin kun tytöllä on ollut taipumusta infektioastamman,
on suunnaton helpotus kun päällä on "vain" tuollainen hakkaava kuiva yskä

Kuulostaa siltä että infektioastman lisäksi tytöllä olisi nyt myös allerginen astma. Allergialääkkeen lisäksi tarvitsisi ehkä hengitettävän kortisonin sekä Ventolinea oirekaudeksi. Kannattaisi neuvotella asiasta lääkärin kanssa.

Tuohon kaverin reaktioon, olihan se vähän kaverin oma moka jos tietoisesti ottaa vierailulle sairaan lapsen, turha sitten enää hyppiä seinille. Nuo näpyt voi hyvin johtua ihan niistämisestä yms. ihoärsytyksestä flunssan aikana. Tosin tiedän omasta kokemuksesta että enterorokko voi olla tosi raju tauti, joten ymmärrän kyllä sen että kaveri ei sitä tartuntaa haluaisi. Mutta olisi sitten siirtänyt ap:n vierailua, mahdollisuushan oli.

kyläpaikan pitää tietää missä kunnossa vieraat ovat tulossa, haluaako ottaa vastaa. Itse olen sitä mieltä, että mitä pienemmät lapset sen tarkemmin, mut isommilla joku pikkunuha ei haittaa, kun elämänpiiri on jo laajempi muutenkin ja aina on jollakin jolu tauti...Ehkäpä kaverisi hieman ylireagoi. Mut moni tautihan tarttuu jo ennenkuin on kantajalla edes oireita, että kaikkea ei voi varoa. Mutta tahallaan ei tartte tartuttaa. Seuraavalla kerralla tarkat tiedot....

Yhteistyössä