etiikan työstä: auttakaa viisaat!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Aiheena mulla on ihmisarvo, ja pitäisi tarkastella sitä. Mietin vain hoitotilannetta jossa olisi ristiriita joka liittyisi siihen... en oikein keksi mitään.
tulee vaan mieleen hoitajien negatiivinen asenne potilaita kohtaan...
siis pitäisi olla jokin omakohtainen kokemus, mutta mulla ei kyllä ole, muuta kuin huonoa kohtelua, esim. hoitaja sanoo potilaalle: tee tarpeesi vaippaan, minulla on kiire...

No vaikka, että hyvin liikkuvainen dementikko sidotaan sänkyyn. Toisaalta järkevää niiltä osin, kun ei ketään paikalla, jotta ei karkaa tms. Toisaalta aika monen mielestä silti järkyttävää....

No, negatiivinen asenne ei ole tuo antamasi esimerkki, vaan kiire on kiire!

Ristiriita voi olla esim. kipulääkityksen antaminen (tai antamattomuus); just olet saanut, et nyt tarvitse..

Entä tilanne, jossa potilaan omaa taustaa/vakaumusta/toivetta ei kunnioiteta? esim. kasvissyöjälle tungetaan lihaa vaikka salaa tai vainajan uskonnosta piittaamatta aina sama käsittely kaikille tms.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kiitoksia vastauksista, ajattelin kirjoittaa useammasta ristiriidasta siis, kuten syöttämättä jättämisestä, kipulääkkeen antamatta jättämisestä jne.

Hei, pakko kysyä. Mikä EETTINEN ongelma on syöttämättä jättämisessä?

Alkuperäinen kirjoittaja f:
kiitoksia vastauksista, ajattelin kirjoittaa useammasta ristiriidasta siis, kuten syöttämättä jättämisestä, kipulääkkeen antamatta jättämisestä jne.

no, että vaikka olisi kiire, minun arvoni sanovat että se ei ole selitys miksei voisi syöttää.joku toinen ei vaan yksinkertaisesti välitä, kun että ruokailu olisi ohi.äh, ehkä olen sittenkin aivan hakoteillä...

mmut eikö huono kohtelu ole eettinen ristiriita, koska eettiset ohjeetkin neuvovat että pitää kohdella oikeudenmukaisesti jne. silloin huonoa kohtelua voi olla negatiivinen asenne, syöttämättä jättäminenn jne.

Huolenpito on hoitotilanteen peruslähtökohta ja eettinen velvollisuus

Huolenpito on hoitotilanteen peruslähtökohta ja eettinen velvollisuus

Halusin vaan tehdä ap:lle kysymyksen, jotta hän itse osaa ottaa oikean näkökulman esiin. Riippuu tehtäksiannosta´, mutta pelkästään syöttämättä jättäminen ei ole ongelma. Se, että kiireessä hoitaja joutuu tilanteeseen, jossa täytyy päättää syöttääkö nälkäisen ´vanhuksen vai antaako sairaalle lääkkeitä ensin. No, ehkä hieman huono esimerkki :D

Yhteistyössä