Etäavanhemman tapaamisesta, mitä tekisitte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pesky Pixie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pesky Pixie

Aktiivinen jäsen
11.09.2008
26 526
2
36
Mitä tekisitte, jos olisitte viemässä lasta/lapsia etävanhemmalle, ja hän olisi niin kännissä, ettei lapsia voi jättää sinne? No tietenkään ei lapsia sinne jätetä, mutta pitäisikö jatkon suhteen olla jotain toimia?

Pakko kyllä huomauttaa, että tämä tilanne ei sattunut minulle, vaan eräälle läheiselleni. Tosin noita tilanteita on meilläkin paljon ollut, mistä syystä lapset eivät sitten tapaa isäänsä loppujen lopuksi lainkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24304287:
Mä ilmoittaisin lastenvalvojalle.

Niin mäkin varmaan. Lähin soittoaika on tietenkin nyt maanantaina, kun tämä on tapahtunut viikonloppuna, päivystävän sos.työntekijän asia tämä ei kai ole? Lähivanhempi siis otti vaan lapset mukaansa, eikä etävanhempi sitä vastustanut. Ei tosin olisi ollut siihen kykeneväinenkään. Mutta mitähän lastenvalvoja mahtaisi moisessa tilanteessa tehdä?

Niin mäkin varmaan. Lähin soittoaika on tietenkin nyt maanantaina, kun tämä on tapahtunut viikonloppuna, päivystävän sos.työntekijän asia tämä ei kai ole? Lähivanhempi siis otti vaan lapset mukaansa, eikä etävanhempi sitä vastustanut. Ei tosin olisi ollut siihen kykeneväinenkään. Mutta mitähän lastenvalvoja mahtaisi moisessa tilanteessa tehdä?

varmaan keskustellaan ensin ja katsotaan onko aihetta valvottuihin tapaamisiin, tai tapaamissopimuksen muuttamiseen. ( siis jos näitä on tapahtunu useesti ) Onko lähivanhemmalla mitään vaateita esim. just tota tapaamissopimuksen muuttamista tms..

varmaan keskustellaan ensin ja katsotaan onko aihetta valvottuihin tapaamisiin, tai tapaamissopimuksen muuttamiseen. ( siis jos näitä on tapahtunu useesti ) Onko lähivanhemmalla mitään vaateita esim. just tota tapaamissopimuksen muuttamista tms..

Niin. Kauhean hankalia tilanteita. :( Lapset varmasti haluavat etävanhempaansakin tavata, mutta ovat kyllä kovin huolissaan siitä, että jos etävanhempi on sellaisessa kunnossa joskus kun he ovat siellä, niin tuleeko toinen vanhempi hakemaan jne.. Se on tiedossa että tuo etävanhempi juo paljon. Sitä sen sijaan on vaikea sanoa, kuinka paljon ja missä kunnossa on kun lapset ovat siellä.

Mikäs se LS sitten on? :ashamed: Jotenkin mä olen aina ajatellut että ls=lastensuojelu=lastenvalvoja, eli tässä tapauksessa ajattelin niiden tarkoittavan samaa asiaa. :ashamed:

Lastensuojelu ja lastenvalvoja ovat mielestäni 2 eri asiaa :) Lastensuojelu voi puuttua asiaan paremmin ja sitä kauttakin voi lähteä purkamaan tilannetta. Kartoittavat tarpeen valvotuille tapaamisille yms.

tilanteessa ei voi oikein mitään. Etävanhemman kun ei ole pakko sopimuksesta huolimatta ottaa lapsia.
Jos juominen on runsasta, ottaisin sosiaalitoimeen yhteyttä ja kyselisin lapsille tukiperhettä.

Lastensuojelu ja lastenvalvoja ovat mielestäni 2 eri asiaa :) Lastensuojelu voi puuttua asiaan paremmin ja sitä kauttakin voi lähteä purkamaan tilannetta. Kartoittavat tarpeen valvotuille tapaamisille yms.

Ahaa, täällä meillä lastenvalvojat ovat samalla myös lastensuojelun työntekijöitä. :p Käsittääkseni myös tämän läheiseni paikkakunnalla. Mutta totta, se mullakin siis oli mielessä, että lastensuojelun työntekijä voi hoitaa asian ja antaa mielipiteensä.

tilanteessa ei voi oikein mitään. Etävanhemman kun ei ole pakko sopimuksesta huolimatta ottaa lapsia.
Jos juominen on runsasta, ottaisin sosiaalitoimeen yhteyttä ja kyselisin lapsille tukiperhettä.

No en mä sitä nyt meinannutkaan, että känninen ihminen pitäisi pakottaa ottamaan lapset. Lähinnä sitä pohdin, että miten esim. estää vastaavat tilanteet, tässäkin lapset olivat näkemässä tolkuttomassa kunnossa olevan etävanhempansa ja tietenkin ihmettelivät, miksi tästä yhtäkkiä häivytäänkin kotiin. Se ei voi olla lapsille mitenkään hyvä kokemus sellainen. :( Ja tietenkin sekin, että tuo on jo selvä merkki siitä, ettei etävanhempi hallitse juomistaan, hän kyllä tässäkin tilanteessa toki tiesi, että lapset ovat tulossa. Miksi ajattelet, että lapsille kannattaa hakea tukiperhettä? :)

Tuollaisten tilanteiden takia olisi hyvä olla viedessä paikalla joku ulkopuolinen, jota voi pyytää todistamaan tarvittaessa. Ei nyt oikeuteen, mutta kertomaan tilanteesta sossuille jos etä väittää muuta.

Jos juominen on runsasta (tai ilmeisesti holtitonta jos tietää lasten olevan tulossa?), hakisin valvottuja tapaamisia.

No en mä sitä nyt meinannutkaan, että känninen ihminen pitäisi pakottaa ottamaan lapset. Lähinnä sitä pohdin, että miten esim. estää vastaavat tilanteet, tässäkin lapset olivat näkemässä tolkuttomassa kunnossa olevan etävanhempansa ja tietenkin ihmettelivät, miksi tästä yhtäkkiä häivytäänkin kotiin. Se ei voi olla lapsille mitenkään hyvä kokemus sellainen. :( Ja tietenkin sekin, että tuo on jo selvä merkki siitä, ettei etävanhempi hallitse juomistaan, hän kyllä tässäkin tilanteessa toki tiesi, että lapset ovat tulossa. Miksi ajattelet, että lapsille kannattaa hakea tukiperhettä? :)

Lähivanhemman jaksamisen takia ja siksi että lapsille tekee hyvää nähdä normaali parisuhde.

Lähivanhemman jaksamisen takia ja siksi että lapsille tekee hyvää nähdä normaali parisuhde.

Ahaa. :O Munkaan lapsilla ei kyllä ole mitään tukiperhettä vaikka lapset ei tapaa isäänsä ollenkaan. :ashamed: Enkä koe sellaista kaipaavanikaan. Mutta totta, sehän voi toki olla tarpeen, ainakin tämä lähivanhempi on tietenkin tottunut saamaan sen oman aikansa säännöllisin väliajoin. Mä taas en, enkä oikein osaisi ollakaan jos pitäisi pari kertaa kuussa kiikuttaa lapset pois. Normaalia parisuhdettahan voi tietenkin nähdä muuallakin kuin tukiperheessä. :)

Ahaa. :O Munkaan lapsilla ei kyllä ole mitään tukiperhettä vaikka lapset ei tapaa isäänsä ollenkaan. :ashamed: Enkä koe sellaista kaipaavanikaan. Mutta totta, sehän voi toki olla tarpeen, ainakin tämä lähivanhempi on tietenkin tottunut saamaan sen oman aikansa säännöllisin väliajoin. Mä taas en, enkä oikein osaisi ollakaan jos pitäisi pari kertaa kuussa kiikuttaa lapset pois. Normaalia parisuhdettahan voi tietenkin nähdä muuallakin kuin tukiperheessä. :)

Nähdä voi toki, mutta eri asia elää viikonloppuelämää tukiperheessä ja olla osana perhettä. Minun lapselle tekee aivan varmasti hyvää olla tukiperheessä kerran kuussa. Hän on osa perhettä ja puhuu perheen lapsesta pikkuveljenään. Miehen malli on erinomainen, poikani näkee että myös isät rakastavat lapsiaan.

Nähdä voi toki, mutta eri asia elää viikonloppuelämää tukiperheessä ja olla osana perhettä. Minun lapselle tekee aivan varmasti hyvää olla tukiperheessä kerran kuussa. Hän on osa perhettä ja puhuu perheen lapsesta pikkuveljenään. Miehen malli on erinomainen, poikani näkee että myös isät rakastavat lapsiaan.

Ahaa ok. :) Teille se sitten on varmaan hyvä ratkaisu, uskon kuitenkin, että ihan jokainen yh-perhe ei tukiperhettä tarvitse, tai edes saa. Mutta tokihan tämä on hyvä vaihtoehto harkita.

En mä nyt kyllä yhdestä kerrasta vielä lastenvalvojaan olisi yhteydessä. Jos noin kävisi useammin niin sitten kyllä. Enkä missään tapauksessa olisi yhteydessä myöskään lastensuojeluun. Tuskin lastenvalvoja yhdestä kerrasta vielä mitään sopimuksen muuttamista lähtee ehdottamaan. Luultavasti soittaisi tälle känniselle tapaajavanhemmalle ja keskustelisi asiasta.

Ikävää, tosi ikäväähän tuollainen lasten ja myös sen lähivanhemman kannalta on. :(

No, voin kertoa, että lastenvalvoja ei tee yhtikäs mitään! Meilläpäin ainakaan... Kävin keskustelemassa samanlaisesta toistuvasta käytöksestä ( + monta muuta asiaa, mitä kuvioon liittyy mm. kiristystä ja uhkailua ) itsekin, mutta aukko vaan levitteli käsiää, että voi voi, kun sillä etällä ei ole mitään velvollisuuksia tapaamisten suhteen vaikka oikeus onkin. Mutta antoi mulle kyllä ns, vapaat kädet päättää, mikä on lapsen kannalta parasta ja antoi ymmärtää myös, että en periaatteessa joudu siitä vastuuseen, vaikka lasta en veisikään tapaamisiin esim. kovan krapulan tai exän uhkailujen takia. Ketuttaa tämä porsaanreikä tuossa laissa aivan sikana, mutta minkäs teet, kun herrat ja leidit on asian näin fiksusti ajatelleet... :headwall: Viis siitä vaikka lapsesta tulee umpihullu, mutta etä saa pompottaa tässä asiassa mielin määrin vaikka ihan kiusallaankin ja ihan lain puitteissa. *prkl*

Yhteistyössä