Espoossa vanhempia sakotetaan kun he vievät lapsia päiväkotiin

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
SIlti ihmiset muuttavat autolähiöihin ja äänestävät puolueita jotka edistävät autoilukeskeistä kaupunkisuunnittelua.

Kaupungit olisi täysin mahdollista suunnitella sellaisiksi, että autoilemalla ei voita juuri mitään, mutta näin ei vaan haluta toimia, vaan suunnitellaan asiat siitä lähtökohdasta, että autoa käytetään, jolloin muiden liikennemuotojen kilpailukyky heikkenee.

Kaikesta päätellen autoilu on itseisarvo eikä suinkaan välttämätön paha.
Jep. Minusta ei ole kaupunkilaiseksi. Tarvitsen ympärilleni rauhaa, metsää ja luontoa voidakseni hyvin. Uskon, että todella monen ihmisen mieli sairastuu kaupunkiympäristössä.

Kaupunkeja olisi vähän hassua suunnitella siten, että autoilu siellä ei toimi, ottaen huomioon, että kaikki kaupunkien kulutustavara kuljetetaan sinne autoilla?

Autoilu saattaa olla Helsingin keskustassa itseisarvo. Muualla Suomessa se on välttämätön paha.
 
Minä puhun alkuperäisestä julkaisusta.
siinä puhutaan kääntöpaikan muokkaamisesta parkkipaikoiksi, en kenenkään palstalla kirjoittelevan mielipiteestä
mä en voi sille mitään et joku ottaa sen henkilökohtaiseksi vittuiluksi.
Lakkaa sitten ottamasta asioita henkilökohtaisena vittuiluna, niin asioista voidaan puhua ihan vaan asioina. Se helpottaa kummallisesti keskustelua.
 
vierailija
No sitä se ei kyllä ole. Tässä vuosien varrella olen tunnistanut ainoastaan kaksi statukseen liittyvää kulkemismuotoa. Toinen on pyöräily, jolla varsinkin Helsingin vihreät signaloivat paremmuuttaan. Se käy hyvin myös ilmi juuri tällaisissa keskusteluissa. Ja toinen statusryhmä olivat Uberin käyttäjät silloin kun se tuli. Se oli niin kova juttu kulkea Uberilla kun jenkkisarjoissakin tehtiin niin, että asiasta oli syytä mainita ääneen ja kenties näyttää kännykästä sovellusta. Sieltä se Uber tulee. Auto on sen sijaan ihan vaan kulkuneuvo, joka on helppo ja nopea.
Auto ei ole helppo eikä nopea ellei muiden kulkumuotojen houkuttelevuutta uhrata autoilun alttarille.
 
vierailija
Jep. Minusta ei ole kaupunkilaiseksi. Tarvitsen ympärilleni rauhaa, metsää ja luontoa voidakseni hyvin. Uskon, että todella monen ihmisen mieli sairastuu kaupunkiympäristössä.

Kaupunkeja olisi vähän hassua suunnitella siten, että autoilu siellä ei toimi, ottaen huomioon, että kaikki kaupunkien kulutustavara kuljetetaan sinne autoilla?

Autoilu saattaa olla Helsingin keskustassa itseisarvo. Muualla Suomessa se on välttämätön paha.
Nyt en kyllä ihan ymmärrä. Miksi kaupunki pitäisi suunnitella nykytyyliin siten, että kaikki voivat kulkea autolla ihan vaan siksi, että kauppoihin tulee tavara kuorma-autoilla? Kyllähän Suomenlinnaankin saadaan ne muutamat huoltoajoneuvot ajettua, vaikka siellä muutoin on autoilua aivan minimaalisen vähän.

Laajamittainen autoilu on kaupunkialueilla "välttämätän paha" ainoastaan siinä tapauksessa jos alueet on suunniteltu siitä lähtökohdasta, että siellä autoillaan paljon.
 
Nyt en kyllä ihan ymmärrä. Miksi kaupunki pitäisi suunnitella nykytyyliin siten, että kaikki voivat kulkea autolla ihan vaan siksi, että kauppoihin tulee tavara kuorma-autoilla? Kyllähän Suomenlinnaankin saadaan ne muutamat huoltoajoneuvot ajettua, vaikka siellä muutoin on autoilua aivan minimaalisen vähän.

Laajamittainen autoilu on kaupunkialueilla "välttämätän paha" ainoastaan siinä tapauksessa jos alueet on suunniteltu siitä lähtökohdasta, että siellä autoillaan paljon.
Suomenlinnaan tarvittava ajo on varmasti aika eri mittakaavassa kuin mikä tarve on Helsingin keskustassa ja ympäryskaupungeissa. En oikein tiedä miten käytännössä toteuttaisit autojen kulkemisen hankaloittamisen, kun samalla kuitenkin kaupungissa pitää olla hyvä tieverkosto, jota pitkin siellä pääsee kulkemaan tavarankuljetus, ambulanssit, palo- autot, poliisi, huoltoajot, työmaaliikenne ym. ym. ym. ? Olisi mukavaa, jos voisit avata asiaa, millaisia ideoita sinulla tähän on.
Minä en pysty ymmärtämään miten kaupunki saadaan toimimaan, ellei lähtökohtaisesti autoilua ole suunniteltu helpoksi ja toimivaksi?
 
vierailija
Mitä siis sinusta käytännössä pitäisi tehdä?
Kaavoittaa tiiviimmin ja ennen kaikkea vähemmän hajanaisesti. Vähentää parkkipaikkojen määrää reilusti ja samoin pääosin luopua kaupunkialueella moottoritietyyppisistä teistä. Luopua toimintojen erottelusta asuin-, palvelu- ja työpaikka-alueisiin ja sen sijaan kaavoittaa kaikkia niitä samoille alueille ja samoihin kortteleihin.
 
vierailija
Suomenlinnaan tarvittava ajo on varmasti aika eri mittakaavassa kuin mikä tarve on Helsingin keskustassa ja ympäryskaupungeissa. En oikein tiedä miten käytännössä toteuttaisit autojen kulkemisen hankaloittamisen, kun samalla kuitenkin kaupungissa pitää olla hyvä tieverkosto, jota pitkin siellä pääsee kulkemaan tavarankuljetus, ambulanssit, palo- autot, poliisi, huoltoajot, työmaaliikenne ym. ym. ym. ? Olisi mukavaa, jos voisit avata asiaa, millaisia ideoita sinulla tähän on.
Minä en pysty ymmärtämään miten kaupunki saadaan toimimaan, ellei lähtökohtaisesti autoilua ole suunniteltu helpoksi ja toimivaksi?
Nuo mainitsemasi liikennemuodot ovat vain pieni osa kaikesta liikenteestä. Todellakaan ei tarvittaisi nykymallista suunnittelua (= iso autoilun kapasiteetti) niiden mahdollistamiseksi.

Sitä paitsi mitä Helsingin keskustaan tulee, niin siellähän nuo toimivat vaikka aluetta ei ole suunniteltu autoille.
 
Kaavoittaa tiiviimmin ja ennen kaikkea vähemmän hajanaisesti. Vähentää parkkipaikkojen määrää reilusti ja samoin pääosin luopua kaupunkialueella moottoritietyyppisistä teistä. Luopua toimintojen erottelusta asuin-, palvelu- ja työpaikka-alueisiin ja sen sijaan kaavoittaa kaikkia niitä samoille alueille ja samoihin kortteleihin.
Olisiko sinusta kuitenkin ok, että kaupunkien ulkopuolella ja maaseudulla asuvilla voisi olla autot ja toimiva tieverkosto? Mikäli näin, niin pitäisikö kaupunkien laitamilla olla suuria parkkikeskittymiä, joista voisi hypätä sopivaan julkiseen?
Tarkoitatko muuten moottoritietyyppisellä tiellä monikaistaista tietä?

Sinällään idea kuulostaa ihan hyvälle, mutta monet palvelut ovat huomattavasti epätoimivampia, jos niitä ripotellaan ympäri kaupunkia. Mikäli julkinen liikenne toimii hyvin, miksi paikkoija ei voisi jaoitella toimintojen mukaan? Uskon, että liikekeskukset ovat toimivia juuri siksi, että kaikki on saman katon alla. Sama koskee terveyskeskuksia ja sairaaloita.
 
Ajattele miten paljon helpompi ja nopeampi se olisi, jos autoilua koskisivat samat säännöt kuin pyöriä. Vielä on siis paljon tehtävää autoilun nostamisessa erityisasemaan.
Aivan totta. Pyöräily tuntuu olevan siitä aivan ihanaa, että kukin pyöräilijä voi noudattaa autoliikenteen sääntöjä ja jalankulkusääntöjä omavalintaisesti, mikä sattuu palvelemaan omia tarpeita parhaiten.
 
Nuo mainitsemasi liikennemuodot ovat vain pieni osa kaikesta liikenteestä. Todellakaan ei tarvittaisi nykymallista suunnittelua (= iso autoilun kapasiteetti) niiden mahdollistamiseksi.

Sitä paitsi mitä Helsingin keskustaan tulee, niin siellähän nuo toimivat vaikka aluetta ei ole suunniteltu autoille.
Totta, mainitsemani liikennemuodot ovat pieni osa, mutta sitäkin tarpeellisempi ja ne tarvitsevat hyvät liikenneverkostot. Mikäli autoilu minimoitaisiin, mistä valtio ottaisi varat tarpeellisten autoteiden ylläpitoon? Toki teitä voisi kaventaa, mutta yhtälailla ambulanssien, poliisin, huoltoajon ym. pitää päästä paikalle. Teiden ylläpito ei ole halpaa eritoten kun lasketaan mukaan ympärivuorokautinen huolto, lumenputsaus ym.
PItänee myös huomioida, että useat joutuvat työpäivän aikana vaihtamaan paikkaa ja kuljettamaan mukanaan erinäistä tarpeellista tavaraa, joka saattaisi olla hankalaa linja- auto liikenteessä. Kuten kotihoito tai erilaiset myyntityöt, näin pari mainitakseni?
 

Yhteistyössä