Espoo sit antoi päiväkotipaikan, mutta sellaisen, ettei siinä normaali työssäkäynti onnistu!

  • Viestiketjun aloittaja "espoolainen"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
No paikkaa hakiessa varmaan olet tuonut hoitoajat esille? Jokainen päiväkoti on auki tietyn aikaa, eikä niitä pidennetä yhden lapsen takia. Tosin myöhästelijöitä on aina.

Tosin en tiedä onko kunnallisella puolella alettu joustamaan. Yksityisellä ei. Sitten on vuoropäiväkodit erikseen.
 
"vieras"
Laitoithan hakemukseen hoitoajan matkoineen? Et siis vain omaa työaikaasi? Matkoihin kuluvaa aikaa ei voi tietää kun ei tiedä mistä paikan saa, mutta jos hakemuksesta on ilmennyt oma työaikasi ja se ettei isästä ole apua eikä autoa ole niin sitten ovat hankalan paikan antaneet. Toki huonoon aikaan paikkaa haetkin, syksyllä olisi ehkä ollut enemmän liikkumavaraa kun ryhmät tavallaan tehdään uusiksi.
 
"Vieras"
Missäpäin espoota matka kestää noin kauan? Siinä ajassa kulkee poikittain jo Itä-vantaallekin länsi-espoosta.

Jos valituksia ei ole noteerattu, et ole valittanut vielä yarpeeksi tai tarpeeksi korkealle. Julkiset palvelut on toimivia ääneekkäimmille.
 
"Vieras"
Okei Espoossa ei ole yhtä hyvin liikenneyhteyksien kuin Hesassa, mutta en jaksa uskoa, e?tä jostakin päin Espoota matka Leppävaaran kestäisi RUUHKA-AIKAAN 1,5 tuntia. Ehkä yöllä tai sunnuntaina voi kestääkin.
 
Itse en ottisi vastaan hoitopaikkaa, jonka edellytyksenä on kolme tuntia bussissa päivittäin. No, minä olenkin minä ja sinä olet sinä,ihmiset ja elämäntilanteet ovat erilaisa. Kehotan kuitenkin miettimään asiaa myös lapsen kannalta: Jos hän ryhmäytyy porukkaan päiväkodissa, mitään leikkejä tuskin voi järjestää iltaisin tai viikonloppuisin tarhakavereiden kanssa järkyttävän pitkän välimatkan vuoksi. Toiseksi, usein päiväkotiporukka siirtyy ainakin osittain samana eskariin ja sieltä kouluun: mitä kavereita lapsesi saa "mukaansa" ekaluokalle, jos menee kuitenkin lähikouluun, joka ei ole puolentoista tunnin matkan päässä?

Ehkä nämä eivät ole isoja asioita, ymmärrän. Mutta toisaalta kehotan miettimään myös sitä, että lapsi on vain kerran lapsi. Olisiko mahdoton ajatus, että hakisit vaikka vuorotteluvapaata, lyhennettyä päivää (mitä jo ehdotettiinkin) tai muita vaihtoehtoja (etätyömahdollisuus vaikka kahtena päivänä viikossa jos työnkuva antaa myöten, isovanhemmat ym.) jotta voisit järjestää lapselle hiukan siedettävämmät olosuhteet? Laittaisit lapsen jonoon useisiin lähipäiväkoteihin, ja sitten odottaisit rauhassa sopivampaa paikkaa lähempää?

En osaa muuta sanoa kuin pirullinen tilanne. Hirvittäisi itseäni kyllä tuo lapsen päivien pituus ja matkustaminen, mihin menisi aikaa kyllä ihan järjettömästi.
 
"vieras"
virikehoitolapset:xmas:
niitähän olisi helppo syyttää, mutta asia ei ole ihan niin yksinkertainen :) virikehoitolasten takia päiväkoteja on paljon enemmän. Jos kaikki virikelapset poistettaisiin, poistettaisiin joka kaupungista muutama päiväkoti eikä sitä lähipäiväkotia enään olisi. Ei niitä vapaita paikkoja vaan voi olla automaattisesti vapaana. Kaupunki lähtisi varmasti säästämään juuri sieltä. Ryhmäkoot eivät pienenisi mihinkään eikä paikkoja silti olisi. Vähemmän työntekijöitä, vähemmän paikkoja.

Ja tosiaan päiväkotipaikan saa haluamastaan paikasta ainoastaan syksyksi kun lähdetään kouluun, esikouluihin tms. Menee aina ikäluokka eteenpäin ja vapautuu automaattisesti paikka. Harva sen hoidon lopettaa kun on alkanut, joten niitä vapaita paikkoja ei paljon vapaudu keskellä vuotta. On siis ennakoitava näin. Näin myös on ihan päiväkodista sanottu, että kesken vuoden, jonotit sitten 4kk, ei mitään väliä. Toki syksyllekin pitää ajoissa hakea.
 
"a.p"
Miten olisi perhepäivähoitajat? Olisiko joku kaveri joka on kotona ja voisi ottaa lapsesi hoitoon? sukulaiset? ryhdy itse pph:ksi? osta auto?
Ihan ok. Heitäkään ei ole yhtään vapaana alueella. Yhtään kaveria ei ole enää kotona, he aloittaivat jo työt vauvan ollessa vuoden ikäinen tai ovat muuttaneet muualle. Sukulaiset asuvat 500km päässä. En voi ryhtyä pph:ksi, koska mulla ei ole varaa kituutella sellaisella palkalla. Autoa en halua ostaa, koska voin kävellä tai pyöräillä työpaikalle, kunhan saisin alueelta sen päiväkotipaikan, mihin olen kuitenkin oikeutettu. Asun 15min bussimatkan päässä Helsingin keskustasta.

Tämän alueen kamala päivähoitotilanne vaan aiheuttaa sen, ettei työssäkäynnistä tunnu tulevan mitään.
 
"vieras"
Toi matka-aika on kyl varmaan aika lailla yläkanttiin laskettu kun ite kuljen samassa ajassa keski-Vantaalta länsi-Espooseen ja ihan ruuhka-aikaankin busseilla.
Vai joudutku ajamaan periaatteessa edestakaisin niin että päikky on kodista katsottuna eri suunnassa kuin duunipaikka.
Kannattaa vaan yrittää hakea uutta paikkaa vaikka ne kuinka ruinaa kun eihän toi nyt inhimillistä ole. Onko Espoossa tosiaan noin huono päivähoitotilanne?
 
Espoolainen vuodesta -76
Jos asut pienellä sievällä omakotitaloalueella, niin hyväksyt sen, että alueella ei ole juurikaan palveluita ja auto on välttämättömyys. Autottomat asuvat yleensä lähiöissä suurten pääväylien varrella, jossa julkinen liikenne toimii. Ei kyllä niin hyvin kuin Helsingin puolella.
Omalla kohdalla oli se pakkotilanne, että auto meni myyntiin ja asunto vaihtui halvempaan. Muutin juuri tällaiseen lähiöön, johon varani riittivät. Kävelyetäisyydellä on koulu, päiväkodit, kauppa, bussipysäkki yms.
En pystyisi mitenkään tekemään tuollaisia tarhaan haku- ja vientikeikkoja. Lintsailun vuoksi saisin potkut työpaikaltanai.
Ap:lle kovaa painostusta kaupungille päin, jotta hoitopaikka järjestyy siitä läheltä. Paikkoja vapautuu aina 1.6. ja kesälläkin, kun ihmiset muuttavat. Ole aktiivinen ja varmaan oletkin hoitopaikan suhteen. Itse ilmoitin kaupungille, että autoa ei ole ja päiväkodin on oltava kävelymatkan päässä. Silti aamut on aikamoista minuuttipeliä. Työmatkani (Espoon sisäinen) olisi autolla varttitunti, mutta julkisilla 40 minuuttia.
 
ex-espoolainen
Mä kuljin lauantaina Helsingin Vuosaaresta Lepuskiin tunnissa, joten tuskin Espoosta kovin montaa paikkaa löytyy, josta menee Lepuskiin noin kauan. Ehkä jostain Nurmijärven rajalta voi kestää, mutta siellä nyt ei ilman omaa autoa tai kahta pärjääkään.

Ainakin ennen Espoossa oli ihan samat päiväkotien aukioloajat kuin nykyisin Hesassa eli 6.15-17.30 pitää olla hoitoa tarjolla tavallisessa päiväkodissa, ymppiksen ja iltahoitopaikat on sitten asia erikseen. Tuo päiväkodin aukioloaika voi vaihdella sitten lasten hoitopäivien pituuden mukaan vuodesta toiseen. Meillä omassa pk:ssani tarkistetaan aina syksyisin lasten hoitoajat ja niiden mukaan sitten päiväkoti aukeaa klo 6.15, 6.30 tai vaikka 7.00 jos ei ole tarvetta aikasemmalle avaamiselle. Samoin iltaan varataan aikuisia lasten paikallaolon mukaan 17.15 tai 17.30 asti.

Joten kannattaa nyt vielä jutella päiväkodin johtajan kanssa, koska vanhempien työssäkäynnin mahdollistaja se päivähoito ensisijaisesti on ja vasta toissijaisesti lasten virikehoitopaikka. Omalla alueellani kaikki virikelapset eivät edes saa hoitopaikkaa päiväkodista, vaan heitä ohjataan leikkipuistojen leikkikerhoihin.
 
[QUOTE="a.p";28435889]Ihan ok. Heitäkään ei ole yhtään vapaana alueella. Yhtään kaveria ei ole enää kotona, he aloittaivat jo työt vauvan ollessa vuoden ikäinen tai ovat muuttaneet muualle. Sukulaiset asuvat 500km päässä. En voi ryhtyä pph:ksi, koska mulla ei ole varaa kituutella sellaisella palkalla. Autoa en halua ostaa, koska voin kävellä tai pyöräillä työpaikalle, kunhan saisin alueelta sen päiväkotipaikan, mihin olen kuitenkin oikeutettu. Asun 15min bussimatkan päässä Helsingin keskustasta.

Tämän alueen kamala päivähoitotilanne vaan aiheuttaa sen, ettei työssäkäynnistä tunnu tulevan mitään.[/QUOTE]

Hae paikkaa sitten hesasta?
 
"vieras"
Jos rahatilanne sallii, niin itse ostaisin auton kesäksi käyttöön. Senhän voi sitten myydä, kun lapsi saa hoitopaikan lähempää.

Jos ei autoa, niin miten olisi sähköpolkupyörä? Sillä ajelee pitemmänkin matkan suht kevyesti. Pitää vain toivoa, ettei kesä ole yhtä sateinen kuin viime vuonna.
 
"a.p"
[QUOTE="vieras";28435896]Miksi ihmeessä sen pph:n pitäisi olla neljän kilometrin sisällä? Vai meneekö sulla 5 kilometrin matkaan se 1,5 tuntia? Etsi pph:ta vähän kauempaa.[/QUOTE]

Jos pitää kävellä se 4km, niin reittioppaan mukaan siihen menee 52min ja takas sit toiset 52min eli lähes 2h. Espoossa ongelmana vähän on, et bussilla on helppo päästä Helsingin keskustaan ja solmukohtiin, mutta monesti paikasta A paikkaan B Espoon sisällä ei pääse.

Bussit menee monesti 2 kertaa tunnissa ja tuonnekin päiväkotiin mun pitää mennä 3 bussilla ja sieltä sit työpaikalle 2 bussilla.
 
"Ilona"
Eikös se maksimi ole 10 tuntia päivässä jota lasta saa hoidossa pitää, eli riippumatta pk:n aukiloajoista ei onnistuisi 3 tuntia päivässä matkoihin ja 8 tunnin työpäivä. Riippuen tietty olitko laskenut matkan niin että työstä päiväkotiin vaiko työstä päiväkotiin ja sieltä kotiin.
 
"a.p"
[QUOTE="vieras";28435945]Jos rahatilanne sallii, niin itse ostaisin auton kesäksi käyttöön. Senhän voi sitten myydä, kun lapsi saa hoitopaikan lähempää.

Jos ei autoa, niin miten olisi sähköpolkupyörä? Sillä ajelee pitemmänkin matkan suht kevyesti. Pitää vain toivoa, ettei kesä ole yhtä sateinen kuin viime vuonna.[/QUOTE]

Mä olen ollut kotona 3v nyt ja ei oikein rahatilanne salli auton ostoa vain sen takia, että kaupunki ei pysty täytttämään velvollisuuttaan tarjota päiväkotipaikkaa siksi ajaksi, kun on työssä. Eikä auton osto ole se ratkaisu, koska ei ole edes ajokorttia.

Olen lisäksi satsannut asuntoon ja ostanut sen sellaiselta paikalta, etten tarvitsisis autoa. Pääsen tästä keskustaan 15min bussilla ja lisäksi pääsen kävelemällä työpaikalle 10min.

Ongelma vaan on, et nyt kaupunki vaatii sitä 5 bussin tourneekierrosta aamuisin ja iltapäivisin. Tämä päivähoitotilanne on aika käsittämätön.
 

Yhteistyössä