Eskarista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Puhina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Puhina"

Vieras
Onko kuinka yleistä, että lapset kulkevat eskariin itsekseen? Siis samalla tavalla kuin kouluun? Hämmästyin, kun kuulin että yksi tuttu oli lapsen eskarin aloituksen takia ottanut elokuun lomaa töistä, että opettelevat sitten miten eskarissa ollaan. Meillä ei nimittäin lapset saa itsenäisesti kulkea ja luulin, että se on ihan normaalia että vanhemmat vie ja hakee..

Rovaniemellä ainakin on sääntö että eskarilainen EI SAA kulkea yksin kotiin, ei vaika matka olis 500 metriä ja pyörätietä koko matka aj vanhemmat näkis parvekkeelta kotiin. JA hakijan pitää olla täysi-ikäinen.

Jostain oon saanut sen käsityksen, että jos esikoulu on koulun yhteydessä, niin silloin lapsi saa kulkea kotiin ja eskariin yksin..Mutta jos eskari on päiväkodin yhteydessä, niin vaaditaan täysi-ikäinen saattaja.. Näissäkin tosin poikkeuksia- tiedän ainakin yhden päiväkodin, jossa eskarilaiset saivat kevätlukukaudella kulkea itse, eli jouluun saakka piti saattaa.

[QUOTE="Jolanda";24383569]Jostain oon saanut sen käsityksen, että jos esikoulu on koulun yhteydessä, niin silloin lapsi saa kulkea kotiin ja eskariin yksin..Mutta jos eskari on päiväkodin yhteydessä, niin vaaditaan täysi-ikäinen saattaja.. [/QUOTE]

Miksihän näin vaikka kuitenkin lapset samanikäisiä olipa eskari koulussa tai päiväkodissa??

Eskarin pitäisi olla eskaria, ei varhennettu koulun aloitus! Ei siis yksin kulkemista reppu selässä,ei läksyjä...lukekaapa kirja Kuningasvuosi! Annetaan lapsen olla lapsi.

Meillä oli näin että jos lapsi ei ollut eskarin lisäksi päivähoidossa, hän sai tulla ja lähteä eskarista itse mutta jos oli myös päivähoidon piirissä, piti olla tuoja ja hakija.

Mä mietin kans tota samaa, että koulun yhteydessä oleva eskari ois sit enemmän koulunkaltainen. Ite ihan pihalla noista, kun lapsi jäi eskariin samaan päiväkotiin missä ollu jo kolmisen vuotta. Ja eihän se eskari kestä kuin nelisen tuntia. Osallistuuko ne siellä sit iltapäiväkerhoon tai jonnekin jos vanhemmat on töissä?

Meilläpäin eskarit eivät saa kulkea yksin vaan täysi-ikäinen hakija ja tuoja pitää olla.
Olen kanssa ymmärtänyt, että niissä eskareissa, joissa eskari on koulun yhteydessä, käytäntö on usein erilainen.

Täällä lapset saavat kulkea yksin, mutta vain jos molemmat vanhemmat allekirjoittavat lupalapun. Meillä kaikki lapset ovat alkaneet kulkea yksin jossain vaiheessa eskarivuotta, koska asumme koulun/eskarin vieressä, eikä teitä ole ylitettävänä.

Itse ainakin vien lapseni eskariin (päiväkodille) kuten aina ennenkin. Ja haen myös. Joinan päivinä lapsi on vain eskarissa sen 4 tuntia, mut joskus jää sitten vielä päiväkotiin hoitoon sen jälkeen.

Yhteistyössä