Eskarista - kertokaapa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mou"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mou"

Vieras
Siis minkä ikäiset aloittaa eskarin?
Miksi, millon tää eskarijuttu on alkanu. Ei meikäläisen lapsuudessa mihkään eskariin menty vaan suoraan kouluun ja oppihan tuota.
Siis, mitä seillä eskarissa tehdään ja MIKSI? Kuka ohjaa/opettaa, ihanko opettajat?
Jne.???
Joo, oma lapsi vielä niin pieni ettei ajankohtainen mutta tulipa mieleen kysyä, en jaksa kvg.

Eskarista riippuen siellä ollaan kuten koulussa, tai leikitään ja jonain päivänä viikosta tehdään tehtäviä. Suurin syy eskareiden järjestämiseen lienee valmentautuminen kouluun, ja ryhmässä toimimisen harjoittelu.
Päiväkotien yhteydessä siellä "opettaa" ihan lastentarhanopettajat ja muut hoitajat. Koulun yhteydessä olevat, koulusta riippuen, siellä on ihan opettaja tai lastentarhanopettaja.

[QUOTE="Horuksen silmä";23161619]Kyl mää kävin eskarin jo 70-luvulla....[/QUOTE]

What? Missä kaupungissa oli tuolloin eskari? Onks multa pimitetty eskari? Mun aikaisin muistikuva eskarista on kun sukulaismuksut menivät joskus 90-luvulla. (oon 35 v.)

No, sitähän mä just kysyin kävittekö te ;) noi mä en käyny 70-luvun puolivälissä, kerhoissa kyllä.
Muuta saiskos noihin muihin sit vastausta ko en tiedä ja täältä ajattelin kysyä kun hetken tässä olen.

Eskari alkaa vuotta ennen kuin koulu. Siellä opetellaan lähinnä leikin varjolla helppoja tehtäviä, kengännauhojen sitomista ym sellaista kouluun valmistavaa juttua. Ei kai se pakollinen kuitenkaan ole, mutta auttaahan se lasta kouluunlähtöä ajatellen. Mä olen vm.78 ja kyllä mun aikana oli eskari. Tosin en tiedä oliko se silloin vain niille lapsille, jotka olivat muutenkin päiväkodissa.

Eskariin mennään sinä vuonna kun lapsi täyttää 6v
Eskari antaa kouluun valmentavia taitoja. Tarkoitus ei siis ole oppia lukemaan, laskemaan tms (vaikka monet kyllä oppii) vaan opetella esim sosiaalisia taitoja, käden taitoja jne.
Eskari voidaan järjestää päivähoidon yhteydessä (jolloin ope on yleensä lastentarhan opettaja) tai koulun yhteydessä, jossa opettajana toimii luokanopettaja.

Itse en ole eskaria ikinä käynyt,se on alkanut tietääkseni joskus 80-90-lukujen taitteessa?

Oma poika eskarissa juuri ja ovat joka päivä 9-13,koulussa.Ja muutenkin mielestäni aivan kuin koulua:harjoittelevat kirjaimia ja numeroita,tekevät tehtäviä...tietysti leikkiäkin on vielä.Liikaa vaan mielestäni "arvioidaan ja testataan"jo tuon ikäisiä...Mutta kyllä itse olen sitä mieltä että siihen tämä menee,että jossain vaiheessa koulu alkaa jo 6v.Poika tykkää kyllä eskarista itse!Väsynyt vaan on kovasti välillä.Että kyllä siellä kovasti joutuu keskittymään jo samanlailla kuin koulussa.

What? Missä kaupungissa oli tuolloin eskari? Onks multa pimitetty eskari? Mun aikaisin muistikuva eskarista on kun sukulaismuksut menivät joskus 90-luvulla. (oon 35 v.)

Just tätä mietin, en mä kuullu eskarista kuin tuttujen lapsien menosta (ite jo aikuinen sillon).
Kyllä me mentiin suoraan kouluun ja sitä ennen olin kotona. Pyhäkolussa ja päiväkerhossa joskus kun huvitti, sitä oltiin kavereiden kanssa pihalla suurimmaks osaks. Lapsuus oli yhtä leikkiä kavereiden kanssa, aaaahhhh, sitä huoletonta aikaa :) minä en suostunu enää naapurin tädin hoitoon 5v ja jäin yksin kotiin ja niin oli naapurin kakaratkin kahessa muussa perheessä - ja sit keskenään huideltiin pihalla ja kotiemme väliä. Turvallinen omakotitaloalue jossa kaikki tunsi toisensa. Isä oli vuorotöissä eli välillä päivätkin kotona tai tuli kahdelta jne. Ja tykkäsin!

Oltiin niitä avainkaulalapsia. Ja hyvin meni.

noin kuusi vuotiaana sinne mennään. ja sitä milloin tää eskari on tullut en osaa sanoa, mutta ainakin jo vuonna 86 syntynyt poikani on sellaisen käynyt päiväkodin yhteydessä ja tyttöni vuonna 97 syntynyt taisi olla tämän paikka kunnan ensimmäisiä eskareita, joka sen koulun yhteydessä kävi

Itse vm. 83 ja olen käynyt eskarin. Tosin, olin muutenkin päiväkodissa, joten en tiedä oliko toi sillonen eskari lähellekään samaa mitä tänä päivänä. En ainakaan muista mitään eskarikirjaa mitä nykyään käytetään.

Itse en ole eskaria ikinä käynyt,se on alkanut tietääkseni joskus 80-90-lukujen taitteessa?

Oma poika eskarissa juuri ja ovat joka päivä 9-13,koulussa.Ja muutenkin mielestäni aivan kuin koulua:harjoittelevat kirjaimia ja numeroita,tekevät tehtäviä...tietysti leikkiäkin on vielä.Liikaa vaan mielestäni "arvioidaan ja testataan"jo tuon ikäisiä...Mutta kyllä itse olen sitä mieltä että siihen tämä menee,että jossain vaiheessa koulu alkaa jo 6v.Poika tykkää kyllä eskarista itse!Väsynyt vaan on kovasti välillä.Että kyllä siellä kovasti joutuu keskittymään jo samanlailla kuin koulussa.

Näissä on hirvittäviä eroja, jopa saman kaupungin esikoulujen välillä. Noin sen EI mun mielestä pitäisi olla.

Minä olen 34 ja olen käynyt esikoulun, enkä ollut ekaa vuosikurssia vaan vanhemmat serkut kävivät ennen mua (perin eskarirepun). Kai sen historiasta googlella tolkkua saisi.

Esiopetusryhmässä on lain mukaan oltava yksi kasvatusvastuullinen lastentarhanopettaja tai muu vähintään amk tutkinnon suorittanut (esim sosionomi), ei pelkkiä lastenhoitajia.

Yhteistyössä