eskaripakko?!

  • Viestiketjun aloittaja eskari
  • Ensimmäinen viesti
eskari
En halua lapseni alkavan vielä kouluelämää.Nykyajan kouluissa ei juuri opi mitään vaan ovat vain suurempia lastentarhoja joissa opettajat on menettäneet auktoriteettinsa.Uskoisin että lapseni oppii enemmän kotiopetuksessa kuin koulussa.Samalla pystyisin luomaan lapselleni sellaisen alun elämään jossa hän saisi enemmän olla oma itsensä eikä sellainen kuin kaikki muutkin.Kouluissa pyritään siihen että kaikki kulkisi kultaista keskitietä eikä poikkeuksia juurikaan sallita esim.erityislahjakkuuksia jotka yleensä turhautuu kun heille ei suoda/anneta mahdollisuutta kehittyä muita nopeammin.Steinerkoulu olisi yksi vaihtoehto mutta kuitenkin "pikkusen" ylilyövä.
 
O-ou
Vanhemman jolla on vahvat mielipiteet ja erittäin negatiivinen käsitys koulumaailmasta, kannatta valita kotiopetus koko oppivelvollisuuden ajaksi. Onnea matkaan...töitä riittää!
 
EX-SAVONLINNA
Eskari on lähes kokonaan leikkimistä. päivän aikana saatetaan tehdä eskari tehtäviä tunti, meillä ainakin on vanhimmat lapset tykänneet niistä tehtävistä.
Eskari on todella hyödyllinen paikka oppia esim vain ryhmätyöskentelyä.
 
Olen ala-asteen opettaja ja sen huomaa kun lapsi ei ole syystä tai toisesta käynyt eskaria. Lapsi ei välttämättä osaa kirjaimista muita kuin omassa nimessä on.
Ja nykyaikana luokka koot ovat suuria ettei ole aikaa liikaa panostaa vain yhdelle oppilaalle.
Näitä lapsia on onneksi luokassa vaan muutama, mutta silti suosittelen eskaria. Ihan vain koulu maailmaa ajatellen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.03.2006 klo 09:11 Vieras kirjoitti:
Olen ala-asteen opettaja ja sen huomaa kun lapsi ei ole syystä tai toisesta käynyt eskaria. Lapsi ei välttämättä osaa kirjaimista muita kuin omassa nimessä on.
Ja nykyaikana luokka koot ovat suuria ettei ole aikaa liikaa panostaa vain yhdelle oppilaalle.
Näitä lapsia on onneksi luokassa vaan muutama, mutta silti suosittelen eskaria. Ihan vain koulu maailmaa ajatellen.
Eiköhän se kirjainten opettaminen kuitenkin kuulu juuri sinne kouluun... :whistle:
 
No eipä ala-asteen opettajankaan äidinkielentaito kuulosta kaksiselta... Meillä lapset kävivät eskarin, mutta vasta koulussa oppivat lukemaan ja kirjoittamaan. Eikä opettaja koskaan ollut heistä huolissaan.
Teet lapselle karhunpalveluksen, jos eristät hänet kavereista. Eskari ja koulu eivät ole pelkkää tiedollista oppimista varten, siellä luodaan myös ystävyyssuhteita.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.03.2006 klo 09:46 maria5 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.03.2006 klo 09:11 Vieras kirjoitti:
Olen ala-asteen opettaja ja sen huomaa kun lapsi ei ole syystä tai toisesta käynyt eskaria. Lapsi ei välttämättä osaa kirjaimista muita kuin omassa nimessä on.
Ja nykyaikana luokka koot ovat suuria ettei ole aikaa liikaa panostaa vain yhdelle oppilaalle.
Näitä lapsia on onneksi luokassa vaan muutama, mutta silti suosittelen eskaria. Ihan vain koulu maailmaa ajatellen.
Eiköhän se kirjainten opettaminen kuitenkin kuulu juuri sinne kouluun... :whistle:
Kyllä, kirjaimet kuuluu kouluun, mutta niitä harjoitellaan jos eskarissakin. Lapsen on hyvä osata pirtää esim O-kirjain.
Jos lapsi ei osaa mitään perus juttuja, niin hän jää helposti muista selvästi jälkeen.
 
oikea opettaja
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.03.2006 klo 09:11 Vieras kirjoitti:
Olen ala-asteen opettaja ja sen huomaa kun lapsi ei ole syystä tai toisesta käynyt eskaria. Lapsi ei välttämättä osaa kirjaimista muita kuin omassa nimessä on.
Ja nykyaikana luokka koot ovat suuria ettei ole aikaa liikaa panostaa vain yhdelle oppilaalle.
Näitä lapsia on onneksi luokassa vaan muutama, mutta silti suosittelen eskaria. Ihan vain koulu maailmaa ajatellen.
Koulumaailma on yhdyssana, samoin pilkut puuttuu :whistle: Oletkohan opettaja ollenkaan...?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.03.2006 klo 14:29 oikea opettaja kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.03.2006 klo 09:11 Vieras kirjoitti:
Olen ala-asteen opettaja ja sen huomaa kun lapsi ei ole syystä tai toisesta käynyt eskaria. Lapsi ei välttämättä osaa kirjaimista muita kuin omassa nimessä on.
Ja nykyaikana luokka koot ovat suuria ettei ole aikaa liikaa panostaa vain yhdelle oppilaalle.
Näitä lapsia on onneksi luokassa vaan muutama, mutta silti suosittelen eskaria. Ihan vain koulu maailmaa ajatellen.
Koulumaailma on yhdyssana, samoin pilkut puuttuu :whistle: Oletkohan opettaja ollenkaan...?
Ihan kuulen olen saanut opettajan koulutuksen 10 vuotta sitten. Nyt vain ei liiemmin aikaa jää tarkkailla omaa kielioppia, kun jaloissa pyörii 2v ja 6kk ikäiset lapset. Eli kiireessä kirjoitettua tekstiä todella... :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.03.2006 klo 09:11 Vieras kirjoitti:
Olen ala-asteen opettaja ja sen huomaa kun lapsi ei ole syystä tai toisesta käynyt eskaria. Lapsi ei välttämättä osaa kirjaimista muita kuin omassa nimessä on.
Ja nykyaikana luokka koot ovat suuria ettei ole aikaa liikaa panostaa vain yhdelle oppilaalle.
Näitä lapsia on onneksi luokassa vaan muutama, mutta silti suosittelen eskaria. Ihan vain koulu maailmaa ajatellen.
Ja minä kun olen saanut vain positiivista palautetta eskariakäymättömistä lapsistani, kun ovat niin rauhallisia ja tasapainoisia ja heistä huomaa, että ovat saaneet olla rauhassa kotona ekaan luokkaan asti. :whistle: Ja näitä lapsia on koulumaailmassa jo kolme, kaikki eri opettajilla. Niin ja lukuaineissa ovat luokkiensa parhaimmistossa, kavereita on jokaisella, eikä muitakaan sosiaalisia ongelmia ole ilmennyt.

Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö eskarista olisi joillekin lapsille hyötyä, mutta KAIKKI eivät sitä tarvitse, kuten tämä kirjoittaja väitti. Jokaisen lapseni luokalla on myös eritysitarpeita omaavia oppilaita, mutta heillä kaikilla on eskaritausta. ;)
 
Mii
Meillä pojan ope kertoi, että kun eskarissakin on opetussuunnitelma joka sisältää numeroiden ja kirjainten tutustumisen ja harjoittelun on koulussa opetussuunnitelmassa niille varattu aikaa vaan hyvin vähän. Joka ei niitä ole jossain harjoitellut jää kelkasta.

Muutenkin 'oppeja on aikaistettu'. Esim. muinoin kertotaulut oli vasta kolmosella ja nykyään jo 2.lk syksyllä.
 
Minnalle sanoisin, että ei se eskarivuosi lapsista mitään rauhattomia sekopäitä tee... Omani olivat kotihoidossa eskarivuoteen asti ja kummasti ovat hekin saaneet palautetta rauhallisuudestaan ja hyvistä käytöstavoistaan...
Eskariin lapset menivät, kun halusin, että tutustuisivat mahdollisiin tuleviin luokkakavereihin!
 
eskari
Minulla 5 1/2v tyttö ja oppi lukemaan pari kuukautta sitten ja osaa jo monia laskutehtäviä.Oppinut nuo kaikki ihan itekseen.Mitenköhän opettajat huolehtivat tällaisten oppilaiden mielenkiinnon säilyvyyden kun lapsi on jo tasoltaan toisella luokalla.Eskari on jo eka ja puoliluokka.Enkä usko eristäväni lapsiani muusta maailmasta taikka kavereista jos alan itse heitä kotona opettamaan.Harrastuksia lapselle voi myös tarjota.Enkä aio rakentaa mitään muureja kodin ympärille yhdeksäksi vuodeksi.Moni asiantuntija on samaa mieltä siitä että koulussa lapsen on nykyään hankalampaa olla(ulkonäköpaineet,suorituspaineet,koulukiusaamiset ym.)
 
Ottamatta kantaa tuohon opetuspuoleen, ihmettelen, miten lapsi, jota on pidetty poissa noista kaikista koulumaailmassa esiintyvistä epäkohdista (ulkonäkö- yms. paineet) sitten pärjää ns. oikeassa elämässä. Aikuisena noita erilaisia paineitatulee vastaan väistämättä.
Tulee mieleeni serkkuni lapsi, jota pidettiin kouluun menoon asti ns. pumpulissa. Oli pelkästään kotihoidossa, ettei vaan sairastuisi.No, ekalla luokalla lapsi imi kaikkiliikkeellä olevat pöpöt ja joutui olemaan todella paljon poissa koulusta. Ongelmia olimyös tottua siihen, ettei hän ollutkaan ihan niin hyvä kaikessa, kuin mitä oli luullut,kun vanhemmat ja isovanhemmat kilpaa olivat häntä ylistäneet.
 
eskari
Mietin myös steiner-koulua ja kävin syksyllä info-tilaisuudessakin.Mietin esim. et mitenköhän ekaluokkalaiseni suhtautuu kun ekaluokalla käytetään vain vahakyniä kun tottunut kaikkiin sekä tosi tiivistä vanhempien ja koulun yhteistyötä-jaksanko itse sitä.Ulkonäköpaineilla tarkoitin lähinnä ala-asteikäisiä.Tottakai paineita pitää oppia kestämään kyse ei oo siitä.Haluaisin enemmän mielipiteitä kotikoulua ajattelivilta ja harkitsevilta-toki myös muiltakin.Enkä halua olla mikään negatiivisuuden perikuva vaan kuitenkin realistinen lasteni tulevaisuutta ajatellen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.03.2006 klo 09:06 eskari kirjoitti:
Minulla 5 1/2v tyttö ja oppi lukemaan pari kuukautta sitten ja osaa jo monia laskutehtäviä.Oppinut nuo kaikki ihan itekseen.Mitenköhän opettajat huolehtivat tällaisten oppilaiden mielenkiinnon säilyvyyden kun lapsi on jo tasoltaan toisella luokalla.Eskari on jo eka ja puoliluokka.Enkä usko eristäväni lapsiani muusta maailmasta taikka kavereista jos alan itse heitä kotona opettamaan.Harrastuksia lapselle voi myös tarjota.Enkä aio rakentaa mitään muureja kodin ympärille yhdeksäksi vuodeksi.Moni asiantuntija on samaa mieltä siitä että koulussa lapsen on nykyään hankalampaa olla(ulkonäköpaineet,suorituspaineet,koulukiusaamiset ym.)


Eriyttävät, antavat toisen luokan tehtäviä tai siirtävät suoraan toiselle luokalle.

Edelleen olen sitä mieltä että sinun omat vahvat ajatuksesi koulumaailman heikkouksista tulisivat vaikuttamaan tyttäresi asennoistumiseen koulunkäyntiä kohtaan, joten aloita se kotiopetus. Opettajana on äärimmäisen vaikea motivoida lasta, jonka kotona asenteet koulua kohtaan ovat negatiiviset.

P.S kyllä koulussakin välillä on mukavaa ja lapset opettavat myös toisiaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.03.2006 klo 09:05 Misu kirjoitti:
Minnalle sanoisin, että ei se eskarivuosi lapsista mitään rauhattomia sekopäitä tee... Omani olivat kotihoidossa eskarivuoteen asti ja kummasti ovat hekin saaneet palautetta rauhallisuudestaan ja hyvistä käytöstavoistaan...
Eskariin lapset menivät, kun halusin, että tutustuisivat mahdollisiin tuleviin luokkakavereihin!
Enhän minä nyt hyvänen aika sanonutkaan että eskari tekee lapsista rauhattomia! Luitko tekstiäni oikeasti? Vastasin vain "opettajan" väitteeseen, että kotona olleista tulee koulussa näitä hankalia häiriötapauksia... Jos luokalla on yksi häirikkö, joka on käynyt eskarin ja 20 muuta eskarin käynyttä, jotka pärjäävät OK, niin väitänkö silloin että eskari tekee lapsista niitä häiriköitä? No en. Sanoin vain, ettei sitä tee kotihoitokaan.
En mielestäni kitjoittanut tekstissäni mitään eskaria vastaan, en sanaakaan. Sanoin vain, että sitä ilmankin voi elämässä selvitä vallan mainiosti. ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.03.2006 klo 22:56 Minna kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.03.2006 klo 09:05 Misu kirjoitti:
Minnalle sanoisin, että ei se eskarivuosi lapsista mitään rauhattomia sekopäitä tee... Omani olivat kotihoidossa eskarivuoteen asti ja kummasti ovat hekin saaneet palautetta rauhallisuudestaan ja hyvistä käytöstavoistaan...
Eskariin lapset menivät, kun halusin, että tutustuisivat mahdollisiin tuleviin luokkakavereihin!
Enhän minä nyt hyvänen aika sanonutkaan että eskari tekee lapsista rauhattomia! Luitko tekstiäni oikeasti? Vastasin vain "opettajan" väitteeseen, että kotona olleista tulee koulussa näitä hankalia häiriötapauksia... Jos luokalla on yksi häirikkö, joka on käynyt eskarin ja 20 muuta eskarin käynyttä, jotka pärjäävät OK, niin väitänkö silloin että eskari tekee lapsista niitä häiriköitä? No en. Sanoin vain, ettei sitä tee kotihoitokaan.
En mielestäni kitjoittanut tekstissäni mitään eskaria vastaan, en sanaakaan. Sanoin vain, että sitä ilmankin voi elämässä selvitä vallan mainiosti. ;)
ei kukaan sanonut noin. mutta lapsesta huomaa, hyvällä tai pahalla, kun ei ole käynyt eskaria.
 
eskari


Kyllä, kirjaimet kuuluu kouluun, mutta niitä harjoitellaan jos eskarissakin. Lapsen on hyvä osata pirtää esim O-kirjain.
Jos lapsi ei osaa mitään perus juttuja, niin hän jää helposti muista selvästi jälkeen.
[/quote]

Tässä taas päästään siihen et jäät jälkeen jos et mee muitten tahtiin.Kotiopetuksessa ei jää jälkeen kenestäkään.Ja omiin asenteisiini vielä et en kai minä pienten lasteni aikana huuda ääneen kaikkia asenteita/mielipiteitäni.Asumme isohkossa kaupungissa ja lapseni on todella herkkäluonteinen.Miltähän siitä tuntuisi katsella koulunpihalla välitunnilla kun jotkut isommat (yleensä)pojat vetävät toisiaan turpaan taikka sitten 12v.pitää pohtia kuinka paljon sitä paljasta pintaa pitääkään olla näkyvillä.Eikä me olla edes uskontokuntiin kuuluvia jotenka sen kautta nuo asiat ei tullut mieleeni.Meidän perhe lehdessä oli juuri juttu ulkonäköppaineista-lukekaa ihmeessä!
 
jopasjotakin
Olen opettajana lukiossa, tunnustan. Steiner- koulun oppilailla on usein ongelmia vieraiden kielten oppimisessa, muuten he ovat lahjakkaita ja sopeutuvat ns. tavalliseen opetukseen hyvin. Omien lasteni suhteen olen eskarin ja tavallisen koulun hyväksi havainnut. Lukiotasolla ei enää eskarin käyminen tai käymättömyys vaikuta. Koulussa lukemaan oppineet ovat parempia kielissä kuin aiemmin lukemaan oppineet, tämän olemme havainneet useasti, hassua kylläkin. Vanhempien omat asenteet kouluun vaikuttavat kylläkin voimakkaasti.
 
eskarinope
Olen tehnyt lastentarhanopettajana ja esiopetuksessa työtä jo 17 vuotta. Vuosen myötä olen huomannut, että eskarivuoden tärkeimmät tavoitteet ovatkin jotain muuta kuin kirjaimien ja numeroiden opettelua. Monet lapset osaavat lukea ja jopa kirjoittaakin vähän jo eskariin tulllessaan. Samoin selviävät laskutehtävistä 0-20 lukualueella.

Tärkeintä eskarivuodessa ovatkin juuri lapsen sosiaalset taidot ja tunne-elämän kehittyminen sellaiseksi, että hän pärjää koulussa. JOs ei ole koskaan tottunut olemaan yksi vertaisryhmästä ( ei ole sama asia jos on sisaruksia), jakamaan, odottamaan vuoroaan, huomaamaan että joku voi olla parempi jossain asiassa, toimimaan yhdessä (leikeissä + pienillä oppituokioilla), sietämään pettymyksiä voi koulussa olla rankkaa. Itsetunnon vahvistuminen ja uskallus yrittää ja erehtyä on myös eräs asia mikä voi lapsella kehittyä esiopetusvuoden aikana. MErkityksellistä on juuri ryhmä, jossa lapsi on tärkeänä jäsenenä.

Eskarissa lapset saavat myös kokemuksia monenlaisesta mukavasta tekemisestä ja taas: yhdessä toisten lasten kanssa.

Mutta: esiopetus ei ole pakollista ja lapsen osallistumisen siihen ratkaisevat vanhemmat.
 

Yhteistyössä