Esinahan kireys, mistä sen tunnistan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .jjkk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

.jjkk

Vieras
Elikkä siis.. Itse on pohtinut lapsen koko eliniän eli n. 1,5 vuotta, onko lapsen pippeli normaali. Sain lisää epäluulon aiheita, kun eräs sukulainenkin oli sitä mieltä, että pitää mennä lääkärille.
Poika ei juuri valita pippeliä. Nyhrää sitä aika usein ja pippeli on päästä n. sentin matkalta melkein aina tosi punoittava. Muodoltaan pippeli on tyvestä ensin paksu pallura, mutta sitten loppu on pelkkää esinahtaa. Se näyttää kummalta, mutta en tiedä onko kaikkien poikien pippelit sellaisia tämän ikäisinä.
Onko esinahan kireys perinnöllistä? Entä mitä muuta huomioitavaa?

En ole mitenkään asiantuntija, mutta epäilisin kireyden olevan samalla tavalla perinnöllistä kuin mikä tahansa muu piirre.

En ole kuullut kireydestä olevan haittaa muulloin kuin vasta joskus vanhempana, siis kun seksi tulee kyseeseen... Kaipa siitä voisi olla haittaa aiemminkin, mutta tapaukset joista tosiaan olen kuullut ovat vain liittyneet näihin myöhemmän iän mukana tulleisiin ongelmiin. Yksi tuttukin kävi korjauttamassa asian aikoinaan vasta parin kympin tienoilla... Penis siis ympärileikattiin.

Oletteko jo olleet 1,5 vuotis neuvolassa, vai onko se vasta edessä? Voisit siellä kysäistä asiasta neuvolan tädiltä ja lääkäriltä. Meillä oli ainakin silloin molemmat, joten lienee ihan normaali käytäntö, että näette lääkärinkin ja jos ette, niin kaipa se hoitajakin osaa asiaan ottaa kantaa... Seuraava neuvola onkin sitten taas jo 2 vuoden ikäisenä, joten jos ei ongelma tunnu hirveästi vaivaavan, niin ota asia sitten esille siellä (siis jos se 1,5 v neuvola kerkesi jo mennä...).

mutta ei se haittaa, jos virtsasuihku on hyvä ja balaniitteja, eli esinahan tulehduksia ei ole ollut. Tuon ikäisellä seuranta, korkeintaan varovainen venytys esim. pesujen yhteydessä. 5-6- vuotiaalla voidaan harkita hoitoa ja siinäkin ensin konservatiiviset hoidot ennen operatiivisia, eli mm. kortisonivoiteella "ohennetaan" ihoa, jotta saadaan paremmin venytettyä ja vasta sitten leikkaushoito. Eli mikäli teillä ei ole mitään ongelmia, ole huoletta!

Ensimmäinen vastaaja tuossa sanoi, että vasta aikuisiällä leikattaisiin, jos tarvetta. Minä olen ollut aina siinä ymmärryksessä että nimenomaan lapsi ympärileikataan, jos on selkeä ongelma, eikä odoteta aikuisikään, jolloin se varmasti on jo kiusallinen asia ja tuottaa ongelmia myös itsetyydytyksen yms. suhteen? Mieheni on ympärileikattu lapsena. Tarkkaa ikää en kyllä tiedä mutta siinä iässä, ettei mieheni muista asiasta mitään muuta kuin kerrotun.

Onko sun miehen vehje leikattu esinahan kireyden takia vai ihan muista esim. kulttuurisista syistä? Jos miehellä on ollut ahdas esinahka niin sitten varmaan kannattaa seurailla poikaakin. Mutta jos ihan muista syistä, niin ota huomioon että sun vertailukohta on vaan se miehen leikattu penis, pienillä pojilla pippeli on (ainakin omalla pojalla ja kummipojalla, muista ei niin kokemusta) juurikin tuommoinen pallura jonka päässä on esinahkaa. Ympärileikattu penis(niin lapsella kuin aikuisellakin) on täysin erinäköinen, joten älä vertaa pojan penistä sellaiseen!

Totta kai tiedän, että ympärileikattu penis on aivan erinäköinen, mutta niinpä on myös lapsen ja aikuisenkin vaikka olisi samaa sarjaa. Miehellä oli ahdas esinahka, ei mitään kulttuurillista taustaa tässä. Kokemusta ei tosin minulla ole tosissaan aikuistenkaan miesten peniksistä. parista vain, mutta kaikki muut olivat ns. normaaleja, tämä yksi vain ympärileikattu. Ja varmasti kuuluukin olla lapsilla tuota esinahkaa päässä, mutta..Taidanpa käydä näyttämässä lääkärille, ettei tarvitse miettiä tätä sitten ainakaan yksinään.
Tulehduskin on käynyt mielessä, sillä lapsi on päiväkuiva ollut jo kesän alusta, mutta nyt on alkanut tulla pissa usein housuun yms.. Jos ei nyt sitten taantumaa olisi tiedossa. Mutta se oli jo aiheen ohi..

meillä on ollut muutaman kerran, kiitos juuri tuon ahtaan esinahan. Lastenkirurgilla käyty ja saatiin juuri tuollaiset ohjeet, kuin "kuulostaa kireältä " kirjoitti. Esinahan alueen tulehdus ei aiheuta kastelua tms. koska se ei ole sellainen kuin pissatulehdus, missä saattaa sitä olla. Meillä balaniitit on ollut sellaisia, että ei kyllä ole tarvinnut miettiän, onko jokin vialla vai ei. Pojan pippeli on turvonnut 2-kertaiseksi, pissaaminen saattuu ja koko pippeli on väriltään sinisenpunaisenkirjava. Poika myös oli tosi kipeä ja pippeliin ei saanut mikään osua, ei edes pikkuhousut !! Ja tosiaan lastenkirurgin mukaan leikataan kuitenkin lpasena ei vasta aikuisena, mikäli terve sitä vaatii, kun ei muut konstit auta. Ja lapsihan se eskarilainen tai alakoululainen on, jolloin noita kirurgin mukaan eniten leikataan...

siis se esinahka ei liiku minkään juurikaan. Sen alta ei vielä pysty pesemään, kun sitä varovasti venytellään, meilläkin on lastenkirurgi näyttänyt mallin, miten se tehdään. On yleinen pikkupoikien vaiva ja usein korjaantuu ilman hoitoja...

Lääkärissä käyty ja pippelissä oli aika lievä balaniitti. Ei esinahan kireyttä. Tervettä pippeliähän ei saa venytellä mihinkään suuntaan. Muusta en sitten tiedä.. Saatiin lääkekuuri.

Hyvä ap. Juuri noin pitääkin toimia eli mennä lääkäriin ja kysyä ongelmaa siellä eiköä vatvoa sitä täällä nettipalstoilla, mielenrauhahan siinä menee, toivottavasti poju paranee pian, ellei ole jo kunnossa !!

Kysyisin vielä noista meidän lääkkeistä.. Saatiin siis oftan akvakol-merkkistä silpätippaa laitettavaksi pippelin päähän. Mutta siis puolet vähintään tipasta menee ihan muualle kun pippeliin, kun se on täysin nestemäistä. Yritän sormella aina levittää sen tipan, mutta silti.. Mahdollista ensi kertaa ajatellen, tuota varmaan on myös voidemaisena? eikö se olisi paljon fiksumpi tällaiseen tarkoitukseen?

Alkuperäinen kirjoittaja siis..:
minkä ikäisenä pojan pippelin voi pestä niin että esinahkaa pystyy siirtämään? Ei kait sitä ihan muutaman vuoden iässä voi vielä venytellä,vai?

Se esinahka ei normaalisti liiku siitä mihinkään kuin vasta teini-iässä... Siis sillä tavalla kuten aikuisilla miehillä. Sinä et siis sitä tule pysytmään siirtämään alas luultavasti ikinä. Se lähtee ilmeisesti liikkeelle vasta niihin aikuihin, kun tyttöilläkin voi olettaa kuukautisten alkavan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Ensimmäinen vastaaja tuossa sanoi, että vasta aikuisiällä leikattaisiin, jos tarvetta. Minä olen ollut aina siinä ymmärryksessä että nimenomaan lapsi ympärileikataan, jos on selkeä ongelma, eikä odoteta aikuisikään, jolloin se varmasti on jo kiusallinen asia ja tuottaa ongelmia myös itsetyydytyksen yms. suhteen? Mieheni on ympärileikattu lapsena. Tarkkaa ikää en kyllä tiedä mutta siinä iässä, ettei mieheni muista asiasta mitään muuta kuin kerrotun.

Hei! Olen tuo ensimmäinen vastaaja, enkä tuossa missään vaiheessa sanonut, että "vasta aikuisiällä leikattaisiin". Hassua miten täällä saadaan luettua ihmisten tekstit niin vääristetysti...

Meillä pojan tiukka esinahka leikattiin reilu 1 v ikäisenä, oli niin paljon kiinnikkeitä, nykyään tehdään leikkaukset erilailla kuin ennen, ei ns. ympärileikata vaan esinahka jää suojaksi, jos vain mahdollista leikata niin. Välillä on vaivoja ollut senkin jälkeen tulehdusta ja tälläkin hetkellä jotain kutinaa (poika nnyt reilu 3v)...

Alkuperäinen kirjoittaja ndhfg:
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:

Hei! Olen tuo ensimmäinen vastaaja, enkä tuossa missään vaiheessa sanonut, että "vasta aikuisiällä leikattaisiin". Hassua miten täällä saadaan luettua ihmisten tekstit niin vääristetysti...

Pahoittelen sanomaani, olin aivan lukevina, että sanoit leikkauksesta jotain tuollaista. Enkä silti tarkoittanut asiaa pahalla, mainitsin vain että olen ihan eri asioita kuullut.

Yhteistyössä