*~ ESIKOISHAAVEISTA SYNTYNEET ~*

Zoe meinasin kysyy, et eiks sun rinnat räjähdä ku et imetä öisin ja ku pikkunen nukkuu nii pitkää mut tehä ootteki korvikkeella.. Saanko kysyy mikset imetä? En siis todellakaan pahalla, kiinnostaa vain :) Eikö maito noussut kunnolla sektion vuoks?
 
Zoe hö, kurjaa :( Uskon kyllä, et on aika huono äiti fiilis sen vuoksi vaikkei todellakaan ole syytä olla! Mut ihan siis sillä vain kun mä iteki oon asennoitunu niin, että mähän kans imetän (ni mulle itelleni varmaan tulee just tuo fiilis myös jos imetys ei sit onnistu)! Ja tähän asti sujunu suht ok, mutta poika kyllä on rinnalla tosi usein ja siten joudun nousee usein sen 1-1,5 tunninkin välein imettään. Ja nykysin on alkanu tulla niit rintaraivareita, joiden syytä en aina oikein tiedä. Joskus tuntuu, et johtuu siit et on ilmaa masus ja välillä sit rinnast suihkuaa niin, ettei pieni ehi imeä. Mut joskus tuntuu, ettei kumpikaan oo syynä ja vaippakin on vaihdettu ni sikäli en aina syytä tiedä. Mutta kyllä se imetys on silti onnistunu vaikka välillä vaikeaa onkin.

Mulla tosin ei rintoihin satu ollenkaan vaikkei pojan imuote kai oo parhain mahdollinen. En saa sitä paremmakskaan vaikka yritän. Mutta alahuuli sillä on rullalla ja muutoin kaikki ok, mut rintaa ei ehk suussa oo niin paljoa kuin pitäis. Mut neuvolassaki sano, et ei kaiketi sit haittaa jos näyttää maitoa kummiskin saavan ja rinnanpäät pysyy ehjinä.

Mut just tuo, et mun mielestä siis jos imetystä on yrittäny (eikä oo semmonen, että rintojen hyvänä pysymisen -siis sen vuoks, ettei niist tuu nahkalaput- vuoksi ei halua imettää) eikä se onnistu ni sit on korvikkeella ihan hyvä jatkaa eikä todellakaan ole huono tai itsekäs äiti. Mutta mua aina vaa kiinnostaa eri syyt minkä vuoksi ei oo onnistunu :) Ku ite oon miettiny tota imetystä ja syitä miksei meil onnistuis jne. Mut toki toivon, et onnistuis :)

Ihanaa äitienpäivää munkin puolestani kaikille!!
:heart:

Mie sain mieheltä ja kuutilta äitienpäivälahjaks ihanan kortin, upean paidan (espritin semmonen ohkanen kesäpaita, mun lempivärissä eli tommoses tummas pinkissä) sekä lahjakortin suklaakasvohoitoon!! Voi että mun mies on ihana!!!! :heart:

SS/ kuutti 1kk ja 2 pvää
 
Zoe mie en ite ois tykänny et äitienpäivänä ois jonkun ristiäiset joihin pitäis mennä, mutta hyvä, että teidän vieraat tykkäsivät =) Roni on ihana nimi! Me mietittiin sitä myös paljon ja mie raskausaikana etenki loppupuolella olin kovasti sen puolesta puhumassa. Mut sit poika syntyi, eikä se näyttäny yhtää Ronilta. Jotenki se R olis liian "kova" kirjain tän pojan nimeen.. :D Tiiä sit mistä tuokin tulee, mut tosissaa en sit halunnu sitä nimeä tälle pikkuherralle.

Mä en nimien merkityksistä sillain oo yhtään kartalla, annetaan semmonen nimi mikä kuulostaa kivalle ja kaks nimeä tulee suvusta.
 
Zoe juu :) Meil vaa on tapana ain käydä äitienpäivänä porukoilla ja jos ois jonkun ristiäiset ollunna ni ois kyl mua ärsyttäny. Mut se kun aina riippuu niin noista tavoista et miten kukakin on tottunut äitienpäivää viettämään :)
 
Zoe mun porukoille on matkaa n.230 kilometriä, miehen porukoille noin kymmenen :p tosin tänä vuonna käytii mun äiteen luona jo viime vkolla. Tosin hällä on varhaisdementiaa eikä meinanna sitä muistaa ees ja tänää soitti, et ollaankos tulossa tänää käymää.. :/

Meil on mukavaa dialogia tää ku kukkaa muu pukaha mittää :D
 
Zoe hyvin on alkanu! Yöllä käytettiin wonderworksin yhden koon taskuvaippaa (imuina myllymuksujen bambuhampputaitto sekä froteeimu) eikä tarvinnu 7 tuntiin vaihtaa vaippaa (enempää en koittanu ku huomasin, et kakat tuli)! Jumankekka :D Ja iho pysyy erittäin hyvänä, ei mitään ongelmia.

Käytetään lähinnä sisävaippoja ja villiksiä tai PUL-kuoria. Käytössä myös prefoldeja sisävaippoina sekä nauhavaippoja. Nuo muotoonommellut sisävaipat on tehty nalle nöttösten kaavaa matkien. Ja kaikki ovat siis bambuisia. Noi taskuvaipat on uus tuttavuus, ihan pienellä en uskaltanu niitä koittaa ku useat sanoo, ettei toimi vastasyntyneellä. Nyt on päällä bumgeniuksen yhen koon tasku. Ja hyvin pelittää. Noit on vaa yhet ja BG:itä vois kyl hommata lisää. Mut anoppi tekee myllymuksujen kaavalla sit taskuvaippoja ni niitä ootellessa. Eli en viihti noit mittää ostella vielä enne ku kokeilen noit taskuja et onks ne toimivia. Kertiksistä pojan iho ei tykkää. Sairaalasha meni het ihottumalle ja ku oltii ny reissussa mun porukoilla ja ystävän luona ni oli myös kertikset. Ei kauhean hyvää iho tykänny vaikkei ihan ihottumallekaan ehtiny viel mennä. Mut kestot on todellaki meidän juttu! Ainaki ny ku kaikki pelittää nii hyvin. Tosin me myös harrastetaa VVV:tä. Poika tykkää siis kakkia ja pissiä vaipan vaihdon yhteydes ni sit pissatetaan/kakatetaan se sillon aina vatiin.

Juu, meneehän se näinkin tässä kahestaan rupatellessa :D
 
Zoe mekin sillo liberoa käytettiin synnärillä ja pestiin peppu huolella, mutta silti sitä ihottumaa vain tuli. Nykysin kestoilla on joskus tullu jos on kakka ollu vaipas pidemmän aikaa. Sitä ku ei aina huomaa et kakka tulee, varsinkaan ku kestot ei haise eli sitä kakkaa ei hajustakaan huomaa. Kellon mukaan siten vaihdetaan vaippa tai sit jos kuulee ne töräykset/on muutoin levoton.
Miks te saatto muute ilmasiks kertiksiä? Mie ku sain noi ees jotka oli äippäpakkauksessa ni en käytä niitä siltikään ku miehän en kertiksii lapsellani käytä! Varsinkii ku tiedän itekin et kestosidekin on tuhat kertaa mukavampi kuin kertakäyttöinen..

Tänään oli neuvola :)

Pituus 54,2cm (49cm mutta siitä osa oli pahkaa)
Paino 3905g (2620g, noussu kuulema upeasti ku täysimetyksellä mennään)
Pipo 37,2cm (34cm)

Heijasteet + ja karstaa lievästi. Hormoninäppylöitä löytyy kuten tavallista. Oikein virkeä poika kuulema :) Ja antaa pieni tarkoituksellisen hymynkin joskus äitille kun äiti tarpeeks lepertelee
:heart:
 
No kestovaipat ei ainakaa haise ku niissä ei oo kemikaaleja kuten kertiksissä. Niide kemikaalien vuokshan ne vaipat haisee nii karseelle aina ku kakka tulee. Ja kyllä mäkin siis usein sen kakan huomaan koska pieni ähisee ja puhisee ja kitisee punasena, mut ei aina. Joskus on iha tyytyväisenä vain.

Mut ny unelle.. palataan astialle :D
 
Me käytettiin liberoa tosissaa sillo ku oltii reissussa ja ne kyllä todellakin hais erittäin pahalle! Yöh.. Ja mikä vois olla epämukavempaa vauvalle kuin pukea se hiostavaan muoviin. Mutta itsekin toki siihen päädyn sitten jos kestoilu ei meillä jostain syystä onnistuis. Mut kyllä yritän kaikkeni, et onnistuis. Sen verran parempi vaihtoehto se mun mielestäni on :) Mutta mielipideasioista lienee turha kiistellä.

Vaikee sanoo mihkä niit vaatteit sit vois antaa.. Palstan kautta varmaa sais kii monia, jotka oikeesti tartteis. Mut sit ku on niitäki jotka yrittää myydä eteenpäi :( Mie ite säilytän noit vaatteit koska haluttais ehk kolmekin lasta (vähintää ees kaks) jos vaa mahollista. Ja meil on suurin osa tullu lahjotuksina ni myös annan ne pois lahjotuksina. Ei oo niin väliä vaikka niitä koitettaiski myydä. Koska ne ei kovin kummosessa jamassa oo ni niistä tuskin kummoisia rahojakaan voi saada. Tosin tietty myyjä voi valehdella ja kaunistella kuntoa ja vasta ku toinen postitse vaatteet sais ni huomais vasta niiden kunnon. Tosin osa noist on semmosiakin, et jos viel kahdel lapsel niit käytettäis ni joutais lumppujen kierrätykseen.
 
jospa minulla ois hetki aikaa kun poitsu nukkuu...
Meidän poika syntyi rv 38+0 eli huhtikuun16pv ja oli 48cm, 3004g
eli tällä viikolla täyttää 1kk viime neuvolassa eli viimeviikon maanantaina
poitsu oli 3480g ja 51cm, eli hyvin on alkanut kasvamaa. :heart:
Yöllä herää syömään 1,5-2h välein, päivällä saattaa nukkua jopa 3h unet

TinyAngel ja Pikku Pirpana 3vkoa ja 5päivää
 
moikka taas kokeneemmat :)

alkaa liivien vaihto olla taas ajankohtaista. oisko jollain suositella joitain hyviä ja mukavia liivejä? oon siis tähän mennes käyttäny ihan normaalei kaarituettui topattui liivei, mut nyt on alkanu kaarituet sattumaan... :/

et samalla ku ostan kaarituettomat liivit, ni vois olla imetysliiviosastolta? oon vähän tietämätön tommosista liiveistä, kertokaa omia kokemuksia.. :saint: ja mistä ootte sitten noita ostaneet...

35+2
 
Meil on unet alkanu parantua ku käydään päivisin kahdesti ulkoilemassa. Silloin nukkuu sen 4 tuntiaki välil putkeen. Tosin loppuyö/aamu on ain risainen kyl. Mut kyl tuo ulkoilu auttaa! Kerra ku ei käyty olleskaan ulkona ni piti huutomaratonin klo 22-1.30. Eli ilmeisesti tol ulkoilulla on aika paljonki vaikutusta!:)
 
Mie oon tykänny Carriwellin liiveistä. Ja pehmoimetysliivit ku hankin odotusaikana ni petyin et no eihä nää tue yhtää eikä näil mitää tekis.. Mut ny ku imettää ja sitä maitoo tulee valtoimenaan ni noi on iha ykköset yökäytössä! Ei paina yhtää ja pitävät liivinsuojat paikoillaa :)
 
Meille syntyi kaunis, pitkäripsinen tyttö 08.05.09 klo 9.40. :) Syntyessään neiti painoi 3736 g ja oli 50 cm pitkä! Sektio meni hienosti ja toipuminen on lähteny hienosti käyntiin!! Haava on siisti ja alhaalla ja tikit poistetaan huomenna. :)

Neiti on IHANA ja suloinen ja tempperamentiltaan hiukan kärsimätön tapaus. :D Kaikki pitää saada onnistumaan heti eikä kohta, tissi pitää saada suuhun heti kun herätään tai alkaa raivarit... :D Imetys onnistuu joten kuten, nyt on eilen ja tänään ollut vaikeuksia imuotteen saamisessa, voisin veikata että tissit on vähän liian täydet ja siks neiti ei saa kunnolla otetta... pitää kattoa että josko sitä vähän pumppais tyhjemmiks vaikka illalla ennen nukkumaanmenoa niin yön syötöt vois helpottua. :)

Aikamoista opettelua tämä vauva-arki on. :) Mutta ihanaa sellaista!!!

Talvis mulla on Triumphin mamabel-liivit ja tykkään kyllä. On tosi mukavat päällä eikä hirveen kalliitkaan, siinä 25-30 euroa kaupasta riippuen.

EM ja Neiti 5 vrk :heart:
 
Juuri sain poitsun nukkumaan. Hieman kiireellä
saakin tehdä kotityöt ym. ja syödäkkin kun poitsu
nukkuu niin huonosti päivälläkin...eilen ja
tänään nukkunut pääasiassa vain 1-1,5h
pätkiä ja valvoo aika paljon niiden välissä-
eihän se muuten haittaiskaan, mutta
ainut paikka missä on tyytyväinen on syli ja
vauva sylissä on todella hankalaa tehdä mitään...
eilen sain ystävältäni rintarepun, jospa alkais viihtymään
siinä niin pääsisin vähän jotain puuhastelemaankin.

huomenna on pojalla taas neuvola. Tämä
onkin 1kk neuvola ja pitäis nyt harventua neuvolassa
ravaaminenkin...jännä nähdä kuinka paljon poitsu
on taas kasvanut. =) :heart: Vielä käytetään
pelkästään 50cm vaatteita, että hyvä että tuli hankittua
ja saatua paljon 50cm vaatteita.ei tarvitse pukea vauvaa
ylisuuriin vaatteisiin eikä pestä ihan jokapäivä. :D
 
vaipoista on keskusteltu...meilläkin käytetään liberoa, pampersiakin
löytyy, mutta ne on vielä ihan liian suuria...
kestovaippojakin on kaapissa odottamassa, mutta ovat
vielä niin isoja meidän poitsulle että saavat vielä hetken
odottaa kokeilua...
 
Onnea EM ja TA :heart: :flower:

Täällä on viides yö jo nukuttu ilman yö syöttöä! :D ...menee nukkuun ssinä klo 19-21 väliin ja herää aamulla 6-8 aikaa =)

Eilen oli Miukun 4kk neuvola:

Pituus 62.3cm (3kk: 58.2cm)
Painoa 7065g :eek: (3kk: 5965g)
PY: 40.3cm (3kk: 39cm)

" Hyvän tuulinen tyttö. Katselee, hymyilee ja ääntelee. Syö hedelmiä, kasviksia soseena, velliä.
Kääntyminen on sujuvaa. Tarttuu helistimeen. Hyvä vuorokausirytmi. "

vauvis ja miuku 4kk+ :heart:
 
TA ja EM Paljon onnea nyyteistänne :heart:

Pitkästä aikaa kirjoittelen,ei ole ollut oikein haluja nyt kirjoitella.Väsymystä ollut pikkaisen.Käytiin neuvolassa eilen tyttö painaa 3300g ja pituutta 50.2cm.Kasvaa kuulema todella hyvin.
Mulla on nännit todella kipeenä,tippalinssissä saan imettää.Sammasta neidillä ei ole ja kaikki muukin on ok.Neuvolassa sanoivat että puolukka hoitoa voisin kokeilla.Eilen aloitin hoidon.Ja nyt yön aikana nännit on kipeytyneet entistä enemmän.Pelottaa koko imetys.Aina kun neidille tulee nälkä.Meinaan vääntää itkut jo ennenkuin tissi on suussa.Mikä näillä rinnoil on??!! Olisi ihanaa jos imetys onnistuisi ja imetys olisi mukavaa.Mutta ei.
Muuten tääl menee mukavasti,tytsy heräilee öisin 1-2 kertaan ja aamu kun lähestyy aletaan heräilemään tunnin parin välein.Mie luulen,että nyt toi nukahtaminen on hankalaa tän valoisuuden suhteen.Huomasin,että jos sylkyssä nukutan ja laitan vähän kättä/liinaa eteen ettei valo paista neidin naamaan,niin silloin nukahtaa.Mutta jos huoneessa täysin valoissa,neiti kääntää päänsä valoa kohti ja huulet törröllään möllöttää valoa :D

Tänään pitääkin verhot vaihtaa makkariin,jospa meille vanhemmillekkin tulisi uni paremmin.Viime yönä meni 2 asti valvoessa,kun uni ei tullut.Ja tyttö heräsikin siinä puol 2 syömään.

Kaikille oikein ihanaa alkavaa kesää,ja voikaa hyvin. :heart:

Nuppu 2vk 4pvä.
 
Sannya ootko imuotetta tarkastanu? Eli onko pienen imuote ihan oikea? onko koko vartalo kääntyneenä suhun, eli ettei tarvitse päätä kääntää? Entä annatko pienen aukaista suun ihan ammolleen ennen kuin annat nännin suuhun, onko siis suurin osa nännipihastakin pienen suussa? Yleensä juuri huono imuote on syynä jos imetys sattuu. Ootko rintakumia koittanu?
 
Sannya voi että. :/ Toivottavasti saisit pian imetyksen toimimaan. Mut tsemppiä yrittämiseen ja muista kuitenkin että et tee siitä onnistuneen äitiyden mittaa. Jos se ei jostain syystä kunnon yrittämisen jälkeenkään onnistu niin anna olla. :hug: ei kukaan kritisoi jos yrittää ja siltikään ei onnistu. ootko pyytäny että TH näyttäis sulle imuotteita ihan noin kädestä pitäen? Ja onhan sulla villarasvaa nänneihin? Sitä saa apteekista ja tuntuu mulla ainakin vähän auttavan. Mut äitiys on paljon muutakin kuin imetys. Eikä se tee hyvää äitillekkään jos imetys on tuskaa. :(

Meillä imetys sujuu jo ihan ok, haluisin oppia imettämään istualtaan niin vois samalla esim. kattoa telkkaria. Mut vähän on vielä hankalaa... :D ehkä se siitä. Oikea nänni on kipeä mut uskon et se siitä paranee... maitoa tulee kunnolla!! Neiti syö tosi reippaasti ja sillä on kova imuote, slurps slurps vaan ja hetken päästä neiti on kylläinen. :LOL: samalla tietenkin menee ilmaa masuun kun niin kovalla vauhdilla imee ja sit tulee vähän ilmavaivoja pienelle... :( Mut tänään kävi th kotikäynnillä ja sanoi että hienosti painoa tulee lisää! Kahessa päivässä oli tullut 150 g! :) Veikkaili että tavoitetaan syntymäpaino ens viikolla jo. :)

kiitos vauvis onnitteluista! :heart:

vaippakeskusteluun: joo huomattiin viime yönä että pampersit on liian isoja kun neiti pissasi isin viereen sänkyyn. :LOL: Nyt käytössä liberot. :)

Tähän mennessä kaikki sujuu - aikamoista opetteluahan tämä vielä on. ja tutustumista. :)
Meijän pikku marakatti tykkää musiikista ja hiljenee aina kuuntelemaan keskittynyt ilme kasvoillaan jos sille lauletaan tai kuunnellaan musiikkia. :) Lempipaikkoja on nukkua isin rinnalla. :)

Rintaraivareita saa meidän neiti aina aika ajoin kun imemisen tarve on niin kova ja tissiä ei voi lutkuttaa huvikseen kun sieltä tulee aina maitoa ja sekös ärsyttää. Sitten jos tissiä lutkutetaan huvituttina niin maito pulautetaan heti ulos ja raivotaan nänni suussa... onneksi tajuttiin antaa tytölle tutti!! Nyt helpottui huomattavasti syömisen kanssa. :) Sekin on ihmeellinen juttu - sairaalassa sanottiin ettei noin pienelle kannata antaa tuttia ettei imetys häiriinny mutta kaikki tutut on sanonu että nimenomaan suureen imutarpeeseen tutti on tarkoitettu! Ja onneks annettiin - tyttö on paljon tyytyväisempi tapaus. Ja äiti kans. :D meijän neidille kyllä tissi maistuu vaikka tuttia syökin välillä. :)

EM ja marakatti 6 vrk :heart:
 
Pikaisesti TAAS... Eli ekana ONNEA, ONNEA, ONNEA uusille vauvautuneille :flower: :flower: :flower: :heart:
Sit sellanen vinkki, et niihin kipeisiin nänneihin vois kokeilla joko bepanthenia tai lampaanrasvaa, lansinoh tai jotain sinne päin :D Ja yx mikä on hyvä, niin puristaa imetyksen jälkeen muutaman tipan ja jättää nännin päähän kosteuttamaan...
Sit niihin liiveihin, et mä oon tykänny Triumphin imetysliiveistä, mul on oikeestaan kaikki imetysliivit Triumphin =)

Viimeisenä, mut ei vähäisimpänä, haleja kaikille äideille ja jaksuja! :hug: :hug: :hug: :heart:
Nyt iltahommiin!!! =)
 

Yhteistyössä