*~ ESIKOISHAAVEISTA SYNTYNEET ~*

Tänään oli poitsun 1kk neuvola
Neuvolan kommentteja:
Virkeä pikkumies. Jäntevä on. Kasvaa hyvin.
Hyvä päänkannatus.
paino 3920g (syntyessä 3004g)
pituus 52,5 (48cm)
pipo 37,2 (34,5cm)

Sannya mullakin oli noin viikko sitten toinen nänni hieman aristava
laitoin siihen bepanthenia useasti ja välillä puristin maito pisaran
nänninpäähän. ne auttoi, ei ole enää ollut kipeänä.

ElinaMaria
meillä saa kanssa välillä rintaraivareita.
iltaisin varsinkin ku väsy on kova...tutti on kyllä

todella pelastava keksintö. :heart:

 
Kävin täällä jo kurkkimassa teidän vauvajuttujanne. Jos parin viikon päästä pääsisin itsekin tänne puolelle siirtymään :D

Tosin mitään merkkejä synnytyksen alkamisesta ei ole, joten kesäkuun puolelle varmaan mennään reilusti :D

Meille suositeltiin synnärikierroksella, että ostaa kaappin valmiiksi kaalia. Pistelee haarukalla reikiä raakaan kaaliin ja ne rintaliiveihin, jos nännit kipeytyy. Olen tätä konstia myös lukenut jostain, mutta en ole muistanut kysyä imettäneiltä ystäviltä kokemuksia. Mutta jos ei rasvat ja rintakumit auta, niin kannattaa varmaan kokeilla kaaliakin :D

Sompio ja Nuppu 38+1
 
Juu onhan tuo kaali vanha kikka jo :) Kaipa se voi toimiakin. Rintatulehduksen hoitoonha sitä suositellaan koitettavaks. Mulla kai oli rintatiehyttukos (nosti sillo kuumeen pariks pväks, tai siis lämpö/kuume sahas 37,5 ja 38,8 välillä et välil nous ja välil laski kunnes nous taas) mut sain sen auki painelemalla. Toisena keinona oisin kyl tota kaalia koittanu B)

Ja Sompio, eihä mullakaa mitää merkkei ollu tos vaihees synnytyksestä ;) Niin vaan 39+2 lähti limatulppa/osa limatulpasta ja kahen pvän päästä siittä synnytys käynnisty! :heart:
 
Kyl ne mun ymmärtääkseni on juurikin niitä rintatulehduksia varten :p eli ne saa ne tukokset liikkeelle ja helpottaa sitä kipua ja pingottuneisuutta. Näin mie ainaki muistelisin. En oo kyl iha varma :p ja kipeisiin nänneihin auttaa bebanthen. Siis jos iho on rikki. Mut jos ei oo ni sit se ei kyl auta.
 
mul on nyttenki välil nännit niin kipeenä, herkät ja "kutisevat" ei siis iho kutise vaan muuten kihelmöi.. isken jotai pakastevihannespussei pahimpaan mut imetysaikana ei oikee viitti ettei palellu... kai sitä kaaliakin voi kokeilla :)
 
Hellou kaikille!

Pitkilleen en ole taas kirjoitellut.En ole oikein jaksanut koneellakaan istua :D Täällä menee tosi kivasti.Tyttö kasvaa hyvin,viime neuvola käynnillä painoao li 3300g ja pituutta 50,2cm
D-vitamiinit otettiin kans käyttöön.Hei onko kellään kokemusta Cuplaton lääkkeestä?
Myö ostettiin sitä.Mut sit juttelin kamun kanssa,ja hän sanoi,että ne öljy pohjaset ei ole hyväksi,että ne kuulema kasaa kaasuja tai jotain.Ja niil ei toiminut.Mut sit kun ottivat maitohappobakteerit käyttöön,alkoi heti helpottamaan masukivut :)

Meillä ei kyllä sinäänsä ole edes ollut masukipuja (ihmettelee) Ei itkeskele turhia,nukkuu hyvin ym.Mutta nyt olen huomannut että kakka meinaa olla välillä vähän tiukassa :( äkistelee kova äänisesti,ja välillä parkasee kun yrittää äkistää.Ahdistavaa katsoa,kun pikkuinen vääntää välillä naama punaisena. :(
Onko muilla samanlaisia tapauksia? Siis ihan äänekkäästi äkistää.Ja unissaan myös.

Nuppu 3vk 4pvä :heart:
 
Meillä pikkunen ähisee ja rääkäsee välillä ku yrittää kakkaa puskea. Mut musta tuntuu, että se on enemmänkin mulle osoitus siitä, et vie mut jo vadille! :D Meinaa sielt ei kakkaa koskaan tuu (ellei sit iha hitusen) vaikka kuin äheltäis, mut heti ku pääsee vadille ni johan tulee:)

Maitohappobakteerit auttaa joillain, joillain ne taasen vaa lisää kaasuja ja siten pahentaa tilannetta. Meillä oli cuplaton käytössä ja auttoi vähäsen. Sit siirryttiin disflatyliin ku on helpompi ku ei tarvihe joka syötön yhteydes antaa. Se auttoi hyvin. Tosin aikakin saatto tehä tehtävänsä ja se, et kakatetaan pientä. Koska pieruja eikä itkuja enää juurikaan tule ja joskus unohetaan disflatylin antaminenkin. Ainoastaan pieree siis sillon ku haluu vadille ja sillon helpottaa heti ku viijään se vadille :)

SS/ kuutti jo 6vkoa ja 1vrk! :heart:
 
moikka!

En mäkään oikeen oo ehtinyt koneelle... :D

meillä kärsittiin masuvaivoista, ostettiin maitohappobakteeria neuvolan ohjeesta (sektiovauvoille aika tärkeää ) ja ostettiin Idoform-merkkistä. Se pisti tytön mahan IHAN ripulille. (taitaa olla öljypohjainen) Lopetettiin se nyt ja tuntuu että ilmavaivatkin on helpottanu sen takia. Meillä on lisäks käytössä disflatyl-tipat, jotka kyllä toimii ja tyttö pieree välillä oikein urakalla. :LOL: Se kun on niin huono röyhtäisemään niin hyvä et ilma tulee sit jotain kautta ulos. :)

tänään neiti on ollut ihan tissitakiainen. :) Koko ajan pitää olla sylissä eikä viihdy yhtään yksin. Voi murua. :heart: Tykkää nukkua sylissä mielummin kun sängyssä... vielä on niin pikkuinen että saa nukkuakkin. Ei haittaa. :)


sannya voi miten on vielä pikkuinen vaikka hienosti painoa onkin tullut. :) Meidän tyttö painoi eilisessä neuvolassa jo 3670 g! :) Syntymäpainoa siis tavoitellaan jo varmaan ens viikolla.

kipeisiin nänneihin suosittelen villarasvaa eli lanoliinia. :) Löytyy apteekeista.

Talvis varohan kuitenkin, sen rintatulehduksen voi saada jo ennen synnytystäkin et älä liikaa kylmetä tissejä. :)

EM ja Neiti Näppylä 13 vrk :heart:
 
Aurinkoista iltapäivää! B)

Täällä siis aurinko porottaa ihan kunnolla.Käytiin tänään koko perheen voimin minun tädin luona kahvilla. :) Sitten kävi myös mihen isukki kylässä,sekä miun äiti ja isä.Eli koko päivä ollut yhtä vierailua.Nyt on tyttö väsyksissä,ja massu on kipeäni.Ostettiin eilen Gefilus maitohappobakteeri kapseleita.Ja nyt näyttää siltä,että ne toimii pikku hiljaa.Löydähkä kakkaa tulee.Ja maha kurnuttaa :D Eli eiköhän pikku hiljaa ala tytön maha paranemaan :)
Ja ai että aika menee nopsaan,ens tiistaina tyttökin jo 1kk vanha :heart:

Huoh,minua meinaa vähän väsyttää.Mut ei onneks paljoa.Nyt ollut 4päivää kun en ole ollut väsy,mutta on tainnut tehdä energia juoma tehtävänsä :ashamed:

Aurinkoista loppu päivää kaikille! :flower:

Nuppu 3vk 6pvä :heart:

Kuva otettu 22.5

 
Mie täällä kirjuuttelisin mut ko kaik muut o hiljaa ni ei tuu sit juteltua yksinäänkää :D

Tosin esim. tänää poika ollu tosi vaativa enkä oo ehtiny oikee mitää muuta tehhä ku viihdyttää sitä tai olla vaa lähellä/antaa tissiä. Mieskin ku oli koko pvän kuuteen asti töissä. Lähti neljän maissa eli hoidin sit yönkin kokonaan pojan yösyömiset (toki ku imetän) sekä myös vaipanvaihdon. Mut onneks ens vkolla miehel on vaa 2 työpvää ja tiistaina se pääsee jo yhdeltä. Ihanaa!!! Kerranki saa sit apuja taas :heart:
 
Mä ainakin taidan sittenkin päästä tälle puolelle vasta juhannuksena :D Vitsit, että nämä viimeiset viikot menee hitaasti :kieh: Vaikka alunperin olen ajatellutkin, että vauva syntyy kuitenkin vasta kesäkuun puolella, mutta silti sitä on niin malttamaton :saint: Eihän mulla ole vielä mennyt edes LA :heart:
 
Hui.. Miten sie Zoe niin pienelle soseita annat? Vai sanoko ne neuvolassa tosiaan, et noin pienelle vois antaa? Ite en jotenki viihtis.. Tosin onhan tuo korvikemääräkin aika suuri.. Miks muute vellistä sanotaan aina, et ei pitäis antaa? Senkö vuoks, et siin ei oo mitään ravintoaineita? (ku isommilla ain suositaan puuroa, ei velliä.. ni sitä vaa mietin).

Meikäläinen on alkanu käveleen sit unissaan.. hienoa hienoa... Lapsenahan mä olin suht kovakin käveleen ja touhuumaan unissani. Mun äitkin oli. Mut sittemmin se on ollu aika vähäistä tai sit kukaan ei vaa oo huomannu :D Mut ny tosissaan yks yö mie olin kuulostanu siltä et mul ois hätä (mies oli olkkaris, mie makkaris) ja sit olin käyny Kuuttia kahtomassa ja sanonu, et onhan se siellä (kopassa). Mut nyt tosissaa viime yönä ni Kuutti oli siirtyny mun viereen!! Eikä MITÄÄN muistikuvaa oo mulla.. Ku ollaa miehen kans sovittu, et jos kuutti nukkuu meidän sängyssä ni sit nukkuu siel seinän ja mun välissä, ettei mies vaan sen päälle kierähdä. Mut ny nukuttiin niin, et mies nukku seinän puolella koska sil oli puol neljän mais herätys töihin ni mie hoidan sit öisin Kuutin. Ja siten on helpompi sit ku Kuutti nukkuu kummiski äp:n kopassa pinnasängyssä. Ni sit tosissaan ku mies heräs töihin ni Kuutti olikin sit mun kainalossa.. Alkaa jo vähä huolestuttaa tää mun oma käytös :D Tiiä mitä mä viel joku yö teen..

Kuutti kans kasvaa hirmusta vauhtia. Mie muute näin unta, et oltiin lääkäris ja ois ollu vaan 4kiloo (viimeks 1kk neuvolas oli sen 3905g). Sit olin iha kauhuissani siin, et miksei se kasva. Mie kaiketi käsittelen noi huolenaiheet ain unissani koska näin hereil ollessa mua ei huoleta mikkään ja jotenki on hirmu varma ote vanhemmuudesta ja usko siihen, et kyl mä osaan.

SS/ kuutti 1kk ja 17vrk
 
ei oo paljoa ehtinyt sepustella... :D Masuvaivoja, vetistä ripulikakkaa, yöllisiä nukkumaanmeno-ongelmia jne... mut kyllä se siitä.

tuota vesikakkaa on tullut jo reilun viikon ajan ja huolestuin siitä jo et onks tyttö sairas. Huomenna mennään neuvolaan punnitukseen niin nähdään että onko paino kuitenkin hyvin nousussa. Iltatankkaus on hurjaa, silloin multa taitaa loppua maito kesken. :/ Päivisin ja öisin maito riittää hyvin mut illalla tyttö syö monta tuntia tissillä ja sit kun ois oikeesti nälkä niin tissit on tyhjät. Eilen annettiin lisämaitoa eli 50 ml NAN:ia ja johan tyttö nukahti. Vähän tuli surku olo kun ei maito sitten tunnukkaan riittävän mutta järki käteen pitää ottaa tässä. Jos lapsella on nälkä niin ruokaa mä sille annan. Periaatteet lentää romukoppaan kun toinen pieni tarvii ruokaa. :heart:

suukkis hurjia yöseikkailuja sulla. :) Mut kyl sä varmaan ihan tolkuissas oot ne tehny mut et vaan muista sitä aamulla. :D

EM ja neiti näppylä 17 vrk :heart:
 
Mulla on mielipiteeni hyvin jyrkkä tosta asiasta. Koska esim. jos lapsi on allerginen jollekin soseessa olevalle niin helposti voi tulla kuolema kun kurkku turpoo nopeasti yms. Ja myöhemmällä iällä allergioita sun muita eikä noin pienen maha kestä soseita eikä ole niitä varten. Mutta todellakin, jokainen tekee tavallaan. Kyllähän raskauden ajan juomista ja tupakoimisestakin voi sanoa, että no ei vauva kuollut, mutta onko sekään vauvalle hyväksi.. Eikä se mielestäni ole kaikista asioista hysterioimista jos yhdestä asiasta pitää lujasti kiinni, ettei niin pienelle soseita anneta. Mutten jatka tästä tän enempää. Toivoisin vaan, ettei joku (kun täältä juttuja lukee) siten luule, et 2kk:lle soseiden antaminen olisi ok.
 
mun mielestä zoen "lääkesoseet" kuulostaa ihan hyvältä. :) oon kuullut tuosta luumusoseen/mehun käytöstä muiltakin.

mut mä oon myös sitä mieltä et jos lapsi jää nälkäiseksi ja on selvästi tyytymätön niin mä en lastani pidä nälässä jonkun oman periaatteen vuoksi. :) Enkä siis nyt tarkoita että täällä kukaan pitäisi lastaan nälässä. :D Kolmekuisena saatan jo alottaa kiinteitten maistelun jos lapsi tuntuu sitä tarvitsevan. Jokainen lapsi on yksilö eikä täysimetys ole kaikille ainoa sopiva ratkaisu. :) yhtä lailla se allerginen oire voi tulla äidinmaidon kautta... ja tämäkin on vaan mun mielipide.

Mut mä oon huolissani tytön viikon kestäneestä vesikakasta... mennään tänään käymään neuvolassa varmistamassa että paino nousee. En haluais että tyttö on sairas... :/
 
Täällä oli jälkitarkastuksessa kaikki hyvin, paino oli -4kg lähtöpainoon verraten eli mie oon komiasti laihtunu :flower: nyt siis mitat 169/n.63kg :heart: Paineet 128/88 ja hemppa 125. Alapää palautunu kuten pitääkin kohtua myöten. Ja minipillerireseptin sain, jos niitä ny ees ainaki koittais.
 
hienoja uutisia zoella ja suukkiksella. :D

mulla olis vielä 6 kiloa lähtöpainoon... :p

Tytön paino oli neuvolassa hienosti nousussa joten ei hätää vaikka kakka on ihan lirua. :)
käytiin siis ylimääräisellä punnituksella kun olin vähän huolissani...
 
Iltaa/yötä kaikille!

Nyt pakko tultava purkautumaan. :D Elikkäs meijän tyttö se heräsi klo19 ja nyt vasta sain nukkumaan.eli valvoi sen 5h miltei putkeen.pienen pienet torkut vaan otti.Mut nukahti silloin tissille ja vein sänkyyn,mutta heräsi miltei samantien.Noh nyt hyvä jos nukkuu.Mutta tällä hetkellä nukkuu meidän sängyssä :D Vielä pitäis saada siirrettyä omaan sänkyyn.Hih hih.

Tuosta sose hommasta tuli mieleen.Mie olen antanut itse keitettyä luumu mehua tytölle.Mutta annoin lusikasta pieniä tippoja :) Mutta yhtenä päivänä vain.Kun nyt täällä kokeillaan,että mistä maha vaivat johtuu.Kun musta tuntuu,että d-vitamiineista johtunee.Olen kuullut että muillakin on kyseisiä tapauksia. :/ harmillista. Ja sit kokeilinkin tuota luumu hommaa,kun ajattelin että jos on kovilla massu.Mutta nyt en sitten ole sitäkään antanut.
Välillä tuntuu,että en tiedä mitä tässä tekisi.Kun harmittaa,kun toista koskee.:( Ja nämä illat tuntuu venyvän vaan pidemmäksi.Hmmph.Neuvolakaan ei tänään ollut.Neuvolassa täti on poissa.Joten seuraava aika 4.6.huoh.


Nuppu 1kk :heart: Jippii
 

Yhteistyössä