♥ Esikoisesta haaveilijat ♥

@Suikku1 jos oot vasta 4+ viikoilla niin varhaisultrassa ei kyllä vielä näy mitään varmaa merkkiä raskaudesta, ehkä hivenen suurentunut kohtu, mutta ei muuta. Positiivinen raskaustesti on paras merkki raskaudesta noin aikaisessa vaiheessa. Varhaisultraa suositellaan varaamaan 7+ viikoille, ihan aikaisintaan 6+. Alkion sydän alkaa lyömään vasta 5+4, 25 päivän ikäisenä.

"Sikiön elonmerkit (sydämen syke) nähdään normaalissa raskaudessa useimmiten jo raskausviikolla 6 (kuukautiset 2 viikkoa myöhässä), mutta viimeistään raskausviikolla 7-8 (kuukautisten ollessa 3-4 viikkoa myöhässä). Ultraan hakeutumista kannattaa tästä syystä usein siirtää hiukan eteenpäin, kovin aikaisin tehdyssä ultraäänitutkimuksessa löydös voi jäädä epäselväksi ja aiheuttaa näin turhaa huolta."

@voittamaton noi yksityisen hinnat on kyl jotain järkyttävää... Ku mun mielestä jo julkisella ne käyntimaksut on älyttömät. En ymmärrä miks niitä ei sarjahoitomaksuna voida laskuttaa, kun hoitoahan se on lapsettomuushoidot. Onneks aina tulee yks lasku kerrallaan eikä kerralla noita summia maksettavaksi. Me ollaan alusta asti maksettu miehen kans puoliks kaikki kulut, sekin on helpottanut taakkaa omalta osalta. Meillä on erikseen omat rahat, vaikka toki esim ruokakuluja,bensaa,kodinkäyttötavaraa ostellaan miten sattuu. Ei turhia nipoteta rahasta, selkeintä on vaan ollut jakaa sit tää taloudellinen puoli näissä hoidoissa kahtia niin on alusta asti molempien juttu ihan oikeasti, eikä siitä koskaan mitään riitaa saa tehtyä.

Viimeksi muokattu:
@Paputoive toi on kyllä ollut fiksua, että ootte heti alusta asti makselleet kaiken puoliksi. Meillä mies olisi halunnut vielä odotella ennen mitään hoitoja ja minä en halunnut, niin oli loogista, että minä myös maksan ne. Jos joudutaan pitkään olemaan hoidoissa, niin täytyy jossain kohtaa miettiä pitäisikö miehenkin välillä maksaa jotain.

Hassua miten sitä alkaa taas pikkuhiljaa fiilis kohota ja usko lapsen saamiseen nousta kun edellisestä vastoinkäymisestä alkaa olla kolme viikkoa. Katsoin jo milloin olisi LA jos pistoshoidot alkavat heti ekan lapsettomuuskäynnin jälkeen ja tuottaisivat positiivisen tuloksen :LOL:

N93
@voittamaton Ne ei sanonu mitään aikaa, toivottivat vaan onnea yritykseen ku peruin sen meidän ensikäynnin mikä ois ollu toukokuussa. Kyl mää ite aattelin, et sinne joulukuulle ainaki mennään iha omin voimin varsinki ku meneehän tuon kaavinnan jälkeen kauemmin aikaa palautua. Luomuplussaan en kyllä usko, että odottelen vaan sitä loppu vuotta nyt :D Tai sit gynelle tietty aikasemmin jos tulee joku dramaattinen muutos kierrossa tms.

N93
Huomaa ku aikaa on kulunu tarpeeksi niin puoli vuottaki on lyhyt aika. Ekan vuoden aikana saatto kaks kuukauttaki tuntua ikuisuudelta. Nyt ei edes uskalla ajatella raskautuvansa alle vuodessa, vaikka kyllähän tää projekti alkaa tulla jo korvista ulos :geek:

Itsestä tuntuu että suurempi yllätys olisi se, että raskautuisi nopeasti kuin se, että siinä kestää. Ehkä oon sit seuraillut liikaa vauvapalstoja :whistle:

Vielä näin ekan yk:n korvilla jaksaa olla innostunut foolihappolisistä ja terveellisestä ruokavaliosta mutta eiköhän se into tästä laannu jos kiertoja alkaa kertyä. Täältä onneksi on jo tullut paljon hyviä vinkkejä että mitä kaikkea voi kokeilla greipeistä ovistikkuihin jos yrityksessä kestää! Meillähän mies ehti jo kysellä, että pitäisikö sellaisia nyt hakea kaupasta :D hyvä vaan et intoa riittää, vaikka toisaalta sit toivon että jos ei heti natsaa niin ei tule hirveää pettymystä.

Kiitos vastauksista @ToukkaHaave87 ja @voittamaton :) Kyllä tässä aika suuri pelko on, että käy juuri noin, kun olette kertoneet. Yritän nyt vaan rauhassa odotella ja ajatella muita asioita. "Onneksi" tässä on paljon muitakin projekteja, niin saa ajatukset välillä muualle.

@N93 kärsivällisyyttä on varmasti teidän projekti kehittänyt. Kaksi vuotta on pitkä aika odottaa. Pahimmalta itsestä tuntuu tietämättömyys: odottaako turhaan vai ei. Tsemppiä ja plussatuulia teille kuitenkin :):love:

@Bluebelle innostuneisuus on mielestäni luonnollista ja näin kuuluu ollakin. Kyseessä kuitenkin niin iso päätös ja elämänmuutos :) Ihanaa, että mies myös innostuneesti mukana! Tsemppiä ja plussatuulia myös teille:):love:

@N93 kiitos kysymästä :) joo varhaisultrassa kävin jo 9.6 julkisella ja sillon oli viikkoja 7+1 ja sydämen syke näkyi ja kuulu :love: nyt on menossa 10+6 ja tänään kävin neuvolassa ylimääräsellä käynnillä tarkotuksena koittaa saadaanko sydänäänet vatsan päältä kuuluviin.. no ei sieltä mitään kuulunu muutakun oma syke.. terkka ei ollu huolissaan vaan sanoi et monet asiat vaikuttaa ja kuitenki vielä näin pienet viikot..tilasin myös itelle kotidopplerin ja omat sykkeet vaan silläkin kuullu.. no ens viikon torstaina 13.7 on niskapoimu ultra.. et sillon sit kuulee mikä on tuomio ja ollaanko siellä vielä elossa..

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: N93
Mun vitexit tuli! Tosin vähän myöhässä, kun aattelee et tilasin ne yli viikko sitten. No olivat laittaneet sähköpostii, et oisin saanut viivytyksen takia tilata minkä tahansa tuotteen ilmasiks niiden valikoimasta, mutta oli mennyt roskapostiin, joten ne laitto sitten spirulina&tyrni tabletteja kaupan päälle. Jo meinas hermo mennäkkin, kun ehti jo useempi päivä tätä kiertoa kulua ja oisin halunnut napsia noita koko kierron ajan. Mut mitä pienistä.. On kyl ollut suht masisfiilis nytten, mut jospa se tästä kun tää alkukierto alkaa olee ohi..

Onnea @Suikku1 plussasta! Ja @Bluebelle tervetuloa, saa intoilla, onhan vauvakuumeilu ihanaa etenkin alkuun. Toivottavasti se kuumeilu muuttuisi siellä pikavauhtia odotusajaksi :)

@ToukkaHaave87 toivottavasti pregnylistä olisi iloa. Ja miten @voittamaton mikä ois laskettu aika jos tärppäis ekal pistoshoidolla? :D Meikälle osuis la toukokuun alkupuolelle jos clomeilla tärppäis ja kierto pysyis nyt yhtä lyhyenä kuin viime kierto. Tosin voin mä ottaa huhtivauvankin tästä kierrosta :whistle:. Oon nyt kiskonut semmosta comboa omegaa, vitamiineja, macaa ja nyt vielä vitexiä ja näköjään spirulinaa ja tyrniäkin. Ja vähentänyt herkkujen syöntiä. Et jos ei näistä ole mitään iloa toivottavasti normaalimittaisen kierron aikana niin sitten ne lapsettomuushoidot on se meidän juttu, piste. En mä kyl pelkästään vauvakuumeen takia itseeni noilla ravintolisillä kiusaa, vaan muutenkin ärsyttää tää epäterveellisesti eläminen.

Kiitos @Jennipä :LOL: mulla on kanssa pieni terveysbuumi menossa, kaupasta on tarttunut mukaan omegat, foolihapot ja kaikki kasvikset missä on folaattia. Sama se nyt on alkuun kokeilla jos olisi elämäntavoilla jotain positiivista vaikutusta.

@ananasbananas joo kyllä se lisää intoa itsellekin että mies on täysillä mukana muussakin kuin tekemisessä :LOL: kiitos tsempeistä ja samaa myös sinne :love:

@Myrsky10 mä yritin ja yritin tihrustaa, mutta en ainakaa kuvassa nää mitään. Tai nään, mutta kontrolliviivan vasemmalla JA oikealla tuommoset tummat kohdat. Toivotaan, että viiva vielä piirtyy :love:

Toivottavasti en kuulosta töykeältä kun sanon, että teidän keskustelu hoidoista on todella mielenkiintoisia tulevan ammattininäkökulmasta. Ootte opettanu mulle paljon asioita, kiitos siis siitä. Vaikka eipä tietty kivaa ole, että ne joutuu läpi käymään! :unsure:

Muoks. Ja piti lisätä, että toivotaan @N93 kohta jotain tapahtuvan, ja viimeistään jouluna se plussa :love:

Viimeksi muokattu:
Mulla on taas pitkä aika kun en oo kirjotellut, enkä enää muista kaikkea mihin piti kommentoida(n)

@N93 olette kyllä todella kärsivällisiä, kun vieläkin jaksatte yrittää luomuna. Plussatuulia kovasti teille ettei tarvitsis lähteä hoitoihin olleskaan:love:

@Jennipä sulla on kyllä nyt kaikki keinot käytössä, pakkohan tuosta on jo plussa tulla(y) mielettömästi voima jatkaa yritystä! uskon että välillä on vaikea kammeta itseä pinnalle, kun tää yk6 jo turhauttaa välillä ihan huolella(n)

@Edith_87 lh kohoaa vähän (yleensä/aina?) loppukiertoa kohden ja testi näyttää jonkinlaista viivaa. Raskaana ollessa viiva on ihan selkeä plussa tai lähellä sitä. Onko sulla siis ihan plussaksi luettavissa?:)

On: tissit arat, kohdussa jotain tuntemuksia (ei mielestäni repäisykipuja eikä ehkä nippailujakaan) ja ajoittaista etovaa oloa. Niin ja ainainen väsy, myös negakierroissa:LOL: huomenna ois kp 31/31. Viime kierto venyi muutaman päivän, toivottavasti ei nytkin. Perjantaina taidan testailla jos ei oo menkat alkanut kun on yhdet illanistujaiset tiedossa.

N93
Kiitos @Eela- ja muutkin tsempeistä! Pakko vaa rämpiä tätä ku ei meitä oteta vielä mihinkää:D ja mies on tutkittu jo viime syksynä yksityisellä. ja tässä välissä luomuplussa. Nyt kohta 4kk kaavinnasta. Ammattilaisten mielestä kaikki on vielä NORMAALIA. :ROFLMAO:

@Eela- en ole tuollaista edes tiennyt. Hyvä tietää :)

Tässä eilisillan ovistesti:
http://aijaa.com/795aI5

Ja tässä tämän varhaisaamun tulos o_O
http://aijaa.com/HTUpfP

Noin vahvaa viivaa en ole ovistestiin saanut edes silloin kun selkeät oviskivut ja limat olen havainnut o_O Ja oviksen olen (mielestäni) havainnut limoilla ja haalealla viivalla jo aikaisemmin tässä kierrossa.

En tiiä. Ehkäpä vaan annan olla ja alan ootella tätiä kylään (ja kellistän miehen sänkyyn tänään. Ihan vaan koska voin :LOL:)

@N93 Kaikkihan niiden mielestä on normaalia :rolleyes: Mä olen ainakin henkilökohtaisesti kyllästynyt väsyneisiin olalle taputteluihin ja kliseisiin "kyllä se vielä teillekin- Toi on normaalia" -fraaseihin.

Pakko tulla tänne avautumaan, kun aloin toissa päivänä lukea Kaisa Jaakkolan Reipas, rakas raskaus -kirjaa. Sen mukaan raskauteen pitäisi alkaa valmistautua jopa kaksi vuotta ennen yrittämistä! Tai vähintään puoli vuotta, jos ei ole mitään suuria hormoniongelmia, kuten kilpirauhasen vajaatoimintaa. Hirveästi ohjeita, mitä pitää tehdä, että keho on sellaisessa kunnossa, että sinne voi alkion suoda ja jotta siitä tulee terve ihminen. Tulee väkisinkin olo, että jos (tulevaisuudessa mahdollisesti siintävälle) lapselle tuleekin vaikka astma, niin itseäni saan vain syyttää, kun ei silloin ennen raskautta syönyt tarpeeksi lehtikaalia. Sama miehellä, pitäisi olla kaikki tiptop ennen yrittämistä.

Itse elelen siis suht terveellisesti, syön paljon kasviksia ja olen saanut aikoinaan vaivanneet vatsaongelmatkin kuriin. Liikun jonkun verran, en juo ylettömästi alkoholia enkä polta lainkaan. Olen normaalipainoinen. Olen syönyt vuosia myös monenmoisia vitamiineja omaa terveyttäni ajatellen. SILTI tuli sellainen olo, että olen huono ihminen, jos alan nyt yrittää lasta, kun en ole tietoisesti ollut millään hedelmällisyyskuurilla tässä näitä edeltäviä kuukausia tai jopa vuosia.

Huh. Hyvä, kun on huono omatunto kaikesta jo ennen kuin lasta on edes alettu yrittää :ROFLMAO: Onko muilla tällaisia riittämättömyyden tunteita?

@Paputoive juu ymmärrän, että varhaisultra liian aikaisin on turhaa. Mulla on kuitenkin aina kierrot olleet tosi sekavia, epäsäännöllisiä ja menkkojakin jäänyt välillä kokonaan tulematta (syytä ei ole löydetty), joten kävin ainoastaan selvittämässä missä vaiheessa raskaus on menossa. En nimittäin itse oikein varmaksi pysty laskemaan. Plus äitini tekee työkseen ultrauksia niin kynnys oli pieni mennä. :D

Luulin tosiaan olevani viikolla 4, mutta olenkin jo viikolla 5+. Ruskuaispussi löytyi ja raskaus oli siellä missä pitikin (pelkäsin kohdun ulkoista kun outoja mahakipuja ollut). Äitini tosiaan jää nyt lomalle ja aika "oikeaan" varhaisultraan on sitten parin viikon päästä, kun viikkoja pitäisi olla 8+.

@N93 edelleen toivon teille hurjasti tsemppiä! Olette kyllä todella kärsivällisiä, tosin pakko tuollaisessa tilassa varmaan ollakin. Plussatuulia!

@tilliina Mielestäni ei kannata stressata, ettet olisi sopiva raskauden yrittämiseen. Uskoisin, että aniharva naisista suorittaa mitään "hedelmällisyyskuureja" ennen raskauden yrittämistä. Tärkeintä varmaan on, että syö monipuolisesti ja elää muutenkin normaalisti, mutta terveellisesti.:)

@Suikku1 Olet ihan oikeassa. En minäkään usko, että kovin moni tekee kovin ihmeellisiä elämänmuutoksia ennen yrittämisen aloittamista. Minulla on vain selkeästi ollut vain liikaa aikaa tässä yrittämisen aloittamista odotellessa :D ehtii lukea kaiken mahdollisen ja ahdistua saadusta tiedosta.

@tilliina joo tosi paljonhan noita suosituksia on joka suuntaan, mutta vaikka itsekin lehtikaalia joskus syön ja mietin terveysasioita muutenkin, niin en usko, että suosituksia tarvitsee seurata niin tarkkaan kuin ehkä jonkun sellaisen ihmisen mielestä, kuka sillä asialla tekee rahaa. Pitkä lause :D Terveys on kuitenkin iso bisnes tänä päivänä ja monenlaista tarjoajaa on.

Mitään pahaa ei toki siinä ole, jos lisää vihreää lautaselle ja hoitaa perussairautensa kuntoon hyvissä ajoin. Mullakin todettiin alle vuosi sitten kilpirauhasen vajaatoiminta, saa taas nähdä että miten se vaikuttaa yrittämiseen (n)

@Bluebelle Ihan totta! Varmasti aika paljon hänelläkin tuossa kaikessa kyse bisneksen pyörittämisestä. :) että tuskinpa tässä kannattaa vielä ahdistua omasta viherpirtelöttömyydestään :D

Mun kaksi kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavaa kaveria on vuoden sisään molemmat saaneet lapset. Joten tuskinpa se itsessään vaikuttaa kovasti raskautumiseen, jos se on vaan hoidossa :)

@tilliina joo mullakin pitäisi vihdosta viimein olla arvot kunnossa, mutta sekin ihan sattumalta. Eka lääkäri vaan aloitti lääkityksen, mutta tasoa ei seurattu.Kävin sitten muissa asioissa toisella lääkärillä ja hän sattumalta huomasi, että arvot ovat edelleen ihan pielessä. Niitä on sitten seurattu säännöllisesti ja annostusta nostettu sen mukaan. Onneksi, koska olo on nyt tuhat kertaa parempi, eikä varmaan oo haittaa yrityksellekään :LOL:

• Tykkää
Reactions: tilliina
Täällä tullaan vielä varmaan alas ja korkeelta :( Parissa testissä tosiaan ollut tihrustamalla erottuva viiva, joka on testiajalla ihan ihan inan punertanut. Mies ei viivoja edes nähnyt ja kuvassa ei saanut näkymään :D Tänään dpo 13 ja aamulla pregcheckin testiin tuli joku aivan hailura lähes näkymätön viiva, eikä se kai yleensä anna viivanpaikkoja o_O Aina ennen mulla on testit ollu vitivalkoisia negoja. Ei tässä enää kuitenkaan uskalla pahemmin toivoa...

@Paputoive juu ymmärrän, että varhaisultra liian aikaisin on turhaa. Mulla on kuitenkin aina kierrot olleet tosi sekavia, epäsäännöllisiä ja menkkojakin jäänyt välillä kokonaan tulematta (syytä ei ole löydetty), joten kävin ainoastaan selvittämässä missä vaiheessa raskaus on menossa. En nimittäin itse oikein varmaksi pysty laskemaan. Plus äitini tekee työkseen ultrauksia niin kynnys oli pieni mennä. :D

Luulin tosiaan olevani viikolla 4, mutta olenkin jo viikolla 5+. Ruskuaispussi löytyi ja raskaus oli siellä missä pitikin (pelkäsin kohdun ulkoista kun outoja mahakipuja ollut). Äitini tosiaan jää nyt lomalle ja aika "oikeaan" varhaisultraan on sitten parin viikon päästä, kun viikkoja pitäisi olla 8+.

@N93 edelleen toivon teille hurjasti tsemppiä! Olette kyllä todella kärsivällisiä, tosin pakko tuollaisessa tilassa varmaan ollakin. Plussatuulia!

@tilliina Mielestäni ei kannata stressata, ettet olisi sopiva raskauden yrittämiseen. Uskoisin, että aniharva naisista suorittaa mitään "hedelmällisyyskuureja" ennen raskauden yrittämistä. Tärkeintä varmaan on, että syö monipuolisesti ja elää muutenkin normaalisti, mutta terveellisesti.:)
Aaaa, okei! Ymmärrän jos äidin kautta pääsee ultraan ja varmaan edullisemminkin. Ajattelin jos yksityiselle varais jo 4+ varhaisuä-aikaa nii "hukkaan" menis rahat. Kävitkö siis äidilläsi ultrassa? Ihanaa kuulla et himpun edelläkin ja kohdussa raskausmateriaalia. Toivottavasti ens ultraan pieni alkio sykkeineen ilmestyy :)

Yhteistyössä