Esikoisen kummipohdintaa, pitääkö olla kummankin puolelta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pitikin miettiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pitikin miettiä

Vieras
Odotamme esikoistamme, minun ja mieheni sisaruksilla on jo lapsia, ja olemme kummeja niin minun sisareni kuin myös mieheni sisaren lapsille. (ei tietenkään kaikille.. nokkelat huom. ;) )

Haluaisin kummiksi esikoisellemme serkkuni, sekä siskoni miehensä kanssa. Mutta onko se "väärin", onko mieheni siskolla oikeus loukkaantua kun ei heitä kummeiksi nyt haluta, vaan kaikki kummit ovat "minun puolelta"..

Minusta ei, meillä on esikoisen kummeina minun sukulaisiani ja toisen kummit tulee olemaan kaveripiiristä, eli miehen sisko on jätetty kokonaan tästä kuviosta ulos. Jokaisella on vapaus valita ne kummit jotka haluaa.

Tehkää niin kuin itse haluatte. Mielestäni on inhottavaa, että vanhempien pitää miettiä muiden loukkaantumista. Saattaa loukkaantua, mutta leppyy kyllä. Mulla toista lasta ei meinannut kuulua, joten tullessaan sai sitten kummiksi vanhempien ainokaiset siskot. Nyt sitten muilla myöhemmin syntyneillä lapsilla ei ollut mahdollista saada enää kummeja ihan lähipiiristä. Mulle tärkeintä ollut sitten kummivalinnassa se, että itsellä juttu luistaa kummien kanssa ja ollaan jonkun verran edes tekemisissä.

Meillä on ollu tapana, että lapselle valkataan yksi kummi sukulaisista/perheestä ja tämän puoliso on sitten ollut toinen kummi. Erotilanteissa vain sukulainen/perheenjäsen jää kummiksi ja pariskunnan toinen osapuoli on vapautunut vastuusta. Sinkuista on valkattu kaksi kummia, mutta harvemmin on valittu sinkkuja. Syrjintää kai sekin thehee

Taas tätä! Ensin vouhkataan kamalista anopeista (et juuri sinä ap) ja sitten jatketaan miehen suvun syrjimistä kummivalinnoissa. Kumpikohan on miehellesi läheisempi, oma sisko vai sun serkku? Annapa miehesi päättää edes yksi kummi, jooko? Kyse on kuitenkin myös hänen lapsistaan.

Ettekö voisi pyytää kummiksi sinun serkun ja siskon miehineen lisäksi jotain sukulaista miehen puolelta? Neljä kummia ei minusta ole liikaa. Meille on pian esikoinen syntymässä ja haluttiin kummit molempien puolelta. Mies tuskin olisi pahastunut, jos hänen puoleltaan ei olisi pyydetty ketään kummiksi, mutta minä halusin hänenkin puolelta jonkun kummiksi. Muuten olisi tuntunut, että syrjin hänen sukulaisiin. Ja hänen siskonsa ovat minullekin hyvin läheisiä ja melkein kuin omia siskoja, joten mielellään toisen heistä otan kummiksi.

Yhteistyössä