Esikoisäidin kysymyksiä vastasyntyneestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "eeri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"eeri"

Vieras
Meillä on 8 päivän ikäinen vauva ja olisin kysynyt muutamaa (ehkä tyhmältäkin kuulostavaa) asiaa.

- Voiko jo tässä iässä olla tiheän imun kausi? Vauva on toissapäiväisestä asti ollut lähes jatkuvasti rinnalla. Maitoa kyllä tulee, sillä vauva nielee ja kovat tissit pehmenevät vauvan imettyä.

- Onko ok tarjota tissiä aina kun vauva hamuaa? Joskus vauva haluaa tissille ja siihen päästyään nukahtaa tai imee erittäin laiskasti. Pitääkö vauva tällöin minua vain tuttinaan? Voiko vauva saada liikaa maitoa, jos tarjoan joka hamuiluun tissiä?

- Voiko näin pienellä vauvalla olla tylsää? Joskus vauva kitisee vaikka maha on täynnä, vaippa kuiva eikä vatsaakaan näytä vääntävän. Usein syliasennon vaihtaminen auttaa ja kitinä lakkaa muutamaksi minuutiksi.

Kiitos kovasti, jos joku ihana jaksaa vastata!

Jos pyrit täysimetykseen, niin anna ihmeessä aina tissiä kun vauva haluaa. En oikein usko tuohon tuttina pitämiseen missään tapauksessa, vauva saa siinä rinnalla samalla läheisyyttä. Kai pienellä voi tylsääkin olla, tai sitten vain ihan huono/epämieluisa asento? Voimia imetykseen ja vauva-arkeen! :D

1.vastasyntynyt on paaajon rinnalla, ei yleensä puhuta tiheästä imusta vielä vaan maidon nostamisesta huippuunsa.
2.on todellakin ok. ei voi saada liikaa maitoa mutta voi tosiaan pitää tuttina (mä oon ollu molemmille tutti ja saanut sillä pidettyä maidontulon huipussaan)
3.jospa kuitenkin vääntää masua, tissityttää tai väsyttää/ läheisyyden kaipuu tms. tosin voi ollatylsääkin...

Vastasyntynyt voi olla tiheään rinnalla eikä siinä ole mitään poikkeavaa, en tiedä puhutaanko vastasyntyneen kohdalla varsinaisesti vielä tiheän imun kaudesta. Tuon ikäinen ei jaksa imeä vielä kovin paljoa kerralla. Vauva puklaa, jos saa liikaa maitoa. Anna ihmeessä olla rinnalla niin paljon kuin haluaa. Eiköhän se ole niin päin, että tutti on korvike rinnalle eikä rinta tutille. En usko, että tuon ikäisellä vauvalla on tylsää, varmaan kyse väsymyksestä, vatsavaivoista tms.

Juu, vastasyntynyt on paljon rinnalla.
Vauvalle voi antaa aina tissiä kun hamuaa, mutta henk.koht. en pidä tuttiakaan aina huonona vaihtoehtona aina välillä, maidon tuleen se ei ole minulla vaikuttanut. Vauva ei voi syödä liikaa.
Voi olla tylsää tai mahaakin vääntää.

[QUOTE="eeri";24635385]Joskus vauva haluaa tissille ja siihen päästyään nukahtaa tai imee erittäin laiskasti. Pitääkö vauva tällöin minua vain tuttinaan? [/QUOTE]

No haittaisiko se jos pitäisikin? Siinähän vauvalla on maailman paras paikka ja autuaan onnellinen olo. Unohda tehokkuusajattelu, että lapsen pitäisi rinnalla ollessaan aina tankata maha täyteen. Tuollainen joutilaisuus on tärkeää myös.

Kiitos tuhannesti hyvistä vastauksista! Vielä kysyisin, että täytyykö vauvan syöttöajoista pitää kirjaa? Terkkari sanoi että paino on hyvässä nousussa, joten voidaan toteuttaa lapsentahtista imetystä. Tällöin ei lienee tarpeen pitää tarkkaa kirjanpitoa?