esikoinen tyttö, kakkonen poika?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kohta kahden äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kohta kahden äiti

Vieras
Jännää... just tultiin rakenneultrasta, ja näyttäis kovasti siltä, että meille olisi tulossa poika!!!

Esikoinen on tyttö ja hänelle ja tulokkaalle olisi tulossa 1 v 9kk ikäero.

Mulla itsellä on vain kaksi pikkusiskoa ja miehellä yksi pikkuveli, joten meillä ei ole kokemusta siitä, millaista on, kun on eri sukupuolta oleva sisarus.

Olisi kiva kuulla kaikenlaisia kokemuksia ja kertomuksia isosiskojen ja pikkuveljien suhteista!!! Millaiset välit, millaiset leikit ym. ym???

Meillä pikkuveli juoksi tuossa mekkoon puettuna, varsin tyytyväisen näköisenä kyllä;)
Isosisko 2v2kk vanhempi päättää meillä leikit useimmin. Pikkuveli osaa tyttöjen leikit, mutta poikien leikitkin sujuvat. Sisarukset ovat rikkaus, ovat ne sitten siskoja tai veljiä.

Meillä on neljä tyttöä ja pikkuveli!

Itselläni on kyllä isoveli ja meillä jopa sama ikäero.. mutta eihän sitä muista silleen.
Aika lailla meillä oli isoveljen kanssa samat kaverit ja yhdessä leikittiin ja riideltiin.. :)
Luulen että myös luonne vaikuttaa suurelta osin tuohon että löytyykö yhteiset leikit ja kaverit ja kuka määrää.. ;)

Meillä poika 4v ja tyttö 1.8v, Vaikea kauheesti vielä sanoa suhteesta ja leikeistä, mutta hyvin tulevat keskenään juttuun ja poika on hyvin huolehtivainen tytöstä. Yhdessä leikkivät aika paljon, lähinnä niitä poikaleikkejä-autoilla, traktoreilla jne.
Kasvatuksellisesti en juuri eroja huomaa, mutta sen voin alleviivata että tytöt ovat itsepäisempiä ja "hankalampia" :)

Meillä tyttö kohta 3v ja poika 11k. Isosisko (sanoo itseään sisiliskoksi ja nauraa päälle :) ) kyllä pitää hyvää huolta pikkuveikasta (vahtii ja auttaa) ja on ollu tosi paljon avuksi vauvan hoidossakin. Pikku-äiti touhuja on ollu eli imettää nukkeja jne. Toki on ollu mustasukkasuutta välillä, mutta kuuluu asiaan ja kun neiti on tuossa iässä niin ei ihme jos vähän tunteet kuohuu. Ja välillä muksitaan ja tönitään pikkuveljeä, mutta tällä hetkellä leikkivät myös paljon jo yhdessä. Paljon on tietenkin kiinni siitä minkämoinen luonne sillä isosiskolla on. Olen kavereilta kuullu, että näin päin on helpompi kuin olis isoveli ja pikkusisko. Tiedä sitä sitten kun ei oo omakohtasta kokemusta, jollei mahdollinen kolmonen ole tyttö...

Meillä tyttö nyt 4v8kk ja poika 2v7kk. Ikäeroa siis 2v1kk. Ovat toistensa parhaimmat kaverit, kotioloissa siis ainakin. Tappelevatkin kyllä, mutta pääsääntöisesti leikkivät hienosti yhteen. Välillä molemmat liihottelee keijukaisina olohuoneen ja keittiön väliä ja välillä painitaan tai lasketellaan pikkuautoja.

Mun mielestä on ihanaa, kun on eri sukupuolta noi lapset. Leikit on niin moninaisia, hyvin tyttömäisestä raisuihin poikaleikkeihin ja kaikkea siitä väliltä. Nyt just leikkivät lääkärileikkiä, isosisko on lääkäri ja pikkuveli potilas.

Olen myös kuullut että olisi helpompaa näin päin että isompi on tyttö.. juontaakohan sitten siihen vauva-aikaan että tyttö tykkää olla enemmän auttamassa äitiä vauvan hoidossa.. :)
Nyt on jo useamman kuukauden vauvan nähdessään hokenut vauva vauvaa ja työntelee sattareissaan nukkea. Ja kovasti tykkää auttaa kotitöissä ja muutenkin.. onneksi kun ei tämän ison mahan kanssa jaksa aina lattialta kaikkea kumarrella. ;)

Meidän tyttö oli 1 v 6 kk kun pikkuveli syntyi. Kovasti tykkäsi nukkejaan silloin hoitaa. Usein istuttiin sohvalla vierekkäin. Mulla oli vauva imetystyynyllä ja imetin ja tytöllä oli nukke jonkun tyynyn päällä ja innokkaasti nosteli paidanhelmojaan :D Mua nauratti se välillä tosi paljon. Pikkuveljellä käytettiin kestovaippoja ja tytöllä oli nukkeleikeissään sekä pieneksi jäänyt kestovaippa, että Liberon vaippa. Libero ei oikein kelvannut, vaan usein piti laittaa se kestovaippa, koska pikkuveljelläkin oli.

Nykyään lapset ovat 3 ja 1 v 6 kk. Leikkivät paljon yhdessä. Ja osaavat myös tapella. Isompi johtaa leikkiä ja pikkuveli kulkeen perässä. Välillä tullaan sanomaan äidille, että me lähdetään nyt retkelle tms ja molemmilla lelukassit täynnä "eväitä". Yleensä isosisko selittää mitä milloinkin tehdään ja leikeissä on jo mielikuvitusta mukana. Pienempi tekee kaiken perässä, niin hyvät kuin pahatkin jutut. Yksi erittäin hyvä juttu tästä matkimisesta on seurannut. Pienempi on jo lähes täysin vaipaton. Pysyy kuivana jopa öisin, vaikka on vasta puolitoista. On jo pitkään käynyt potalla monta kertaa päivässä, koska haluaa sinne aina kun siskokin menee. Luulen, että tämä siskon säännöllinen rytmi on edesauttanut kuivaksioppimista pikkuveljellä.

Pikkuveljestä huomaa, että on joissakin asioissa kehittyneempi kuin siskonsa saman ikäisenä ja se johtuu ihan selkeäsi mallioppimisesta.

Yhteistyössä