Esikoinen mukaan äitiysneuvolaan ja ultraan?

helsingissä (ainakin) lapset ei pääse mukaan ultraan ja se on ilmoitettu kutsussakin.
Ite kun olin menossa np-ultraan niin viereisen huoneen täti ei päästänyt lasta ultrahuoneeseen vaikka mies olikin mukana lapsenvahtina.
 
Kyllähän lapsen neuvolaan voi mukaan ottaa...mä oon ollu tässä toisessa odotuksessa muistaakseni joka kerta yksin esikoisen (nyt 2v 2kk) kanssa neuvolakäynneillä ja aina on homma siellä päässä luonannu:lelupaikka pitää siitä huolen :) ja lääkärikäynneillä joku terkkari tai muu hoitaja on aina ollu sen verta ystävällinen ja heillä on ollu aikaa, että ovat vahtineet tyttöä.
 
Neuvola- ja lääkärikäynneille täällä (Espoo) otan (ja saa ottaa) lapset mukaan, mutta ultraan ei saa. Huomenna on toinen ultrakäynti ja isä saa jäädä oven ulkopuolelle poikien kanssa, kun meillä ei ole hoitajaa lapsille.
 
Turussa saa olla ultrassakin lapset mukana, mikäli ovat niin isoja et ovat aloillaan tai sitten joku vahtimassa. Meillä ekassa ultrassa oli mukana kun ei ketään raskaudesta vielä tiennyt. Oltiin yksityisellä varhaisultrassa mut kuitenkin. Kysyin neuvolasta ennen np:tä ja rakennetta, et saako ottaa mukaan jos ei saada hoitajaa. Mies siis oli jokaisessa ultrassa mukana. :)
 
Kysyin np-ultrassa (Hämeenlinnassa) että voiko ottaa esikoisen 1v9kk mukaan rakenneultraan, jos en saa hoitopaikkaa järjestymään, niin mieskin pääsisi sitten mukaan. Sanoi, että kyllä se onnistuu, sillä edellytyksellä että jos homma menee hulinaksi niin mies sitten poistuu lapsen kanssa muualle odottelemaan. Mutta ainakin niin että mukana on toinen aikuinen lasta vahtimassa, niin onnistuu täälläpäin. =) Neuvolaan kyllä voi ottaa, odotushuoneessa on leikkitila ja ovea voi pitää vaikka auki jos ei ole itse kovin ujo. :D
 
Helsingin kättäriltä tulleessa ultria koskevassa kirjeessa lukee 'pienet lapset saattavat häiritä tutkimusta ja sen vuoksi tutkimushuoneisiin ei lapsia'. Neuvolaan kyllä saa lapset ottaa mukaan.
 
Täällä maalla saa ottaa lapset mukaan neuvolaan ja tuo 8,5kk ikäinen oli just isän kanssa mukana aluesairaalassa ultrassa. Olisitte nähneet, kuinka tarkasti istui ja kuunteli, kun vauvan sydämenlyönnit kuuluivat, lääkärikin totesi, että taitaa olla tuttu ääni.
 
Meillä on aina ollut koko perhe mukana ultrassa, muutenhan isäkään ei olisi päässyt mukaan. Ihan hyvin on otettu vastaan, tosin tuoleja ei välttämättä ole riittänyt kaikille. Ultra on kyllä aina tehtykin vatsan päältä, ei alakautta. Lapset ovat jaksaneet olla tutkimuksen ajan ihan hyvin, pienimmäinen on ollut isän sylissä. Neuvolassa olen myös paljon käynyt lasten kanssa, terveydenhoitaja jutteli vähän sivummalla lasten kanssa sillä aikaa, kun lääkäri teki sisätutkimuksen. Muulloinhan neuvolassa ei mitään lapsille sopimatonta tapahdukaan.
 
Meilläkin neuvolaan saa ottaa lapset mukaan, mutta ultraan ei. Olen kyllä pyrkinyt neuvolakäynnitkin sopimaan niin, että lapsille olen saanut hoitajan. Lapset kun olivat mukana eka neuvolakäynnillä, niin verenpaineet olivat ihan uusilla kymmenluvuilla.. Neuvolahuone oli muutaman neliön kokoinen, eikä lelun lelua missään. Ja kun tuo kuopus on hieman kerkeeväinen..
 
Juurikin tänään olin Porissa ultrassa, ja mun oli ainakin yksinkertaisesti pakko ottaa esikko (2,5v) mukaan. Ei ainakaan kertaakaan sanottu ettei sais tulla. Nätisti istui paikallaan ja mussutti muumikarkkeja.
En kuitenkaan ottais ehkä alakautta tehtävään ultraan lasta mukaan. niin kuin joku jo sanoikin, pieni lapsi, sanotaan vaikka 2-5v, ei välttämättä ymmärrä tosiaan, että minkätakia sitä äitiä sillä kepillä tökitään.
 

Yhteistyössä