Esikoinen maitoallerginen, millä olette aloittaneet maitokokeilut?

Hei,
kirjoittelin tänne n. 7v sitten kun esikoiseni oli vauva. Poika oli
moniallerginen ja sopivaa korviketta ei meinannut löytyä. Nyt mulla on 6
viikkoinen vauva ja omien nukkumisvaikeuksien vuoksi tuntuu silti että joudumme
aloittamaan korvikekokeilut. Mietin onko hätävarjelun liiottelua aloittaa
jostain "siedetymmästä" kuin perus nan tai tutteli? Miten olette toimineet
vastaavassa tilanteessa?

Itselläni nyt n 1v maitoallergikko. Alkuvuodesta kun allergioita selviteltiin,luin jostain tutkimuksesta että alle 2kk:n ikäiselle annettu lehmänmaitopohjainen korvike saattaa edesauttaa allergian puhkeamista. Päätin että jos joskus vielä toisen lapsen saan niin korviketta tarvitessa käännyn suoraan apteekin puoleen. Apteekista saa ostaa esim Almiron Peptiä myös ilman reseptiä,maksaa vaan aika älyttömästi mutta mun ajatuksissa vauvan hyvinvoinnille ei voi laittaa hintalappua..

En mäkään lähtis ihan perus-tutteli linjalle. Mulle sanottiin/suositeltiin neuvolassa Nutrilonin hypo-allergenis maitoa jos pitäisi korviketta antaa. Se on ihan markettitavaraa, tosin maitopohjaista näyttää olevan. Mutta jotenkin siis parempi kuin tuttelit yms. Ilmeisesti käsitelty enemmän.
Mulla on semmonen purkki varmuudeks ostettu jos joutuis korviketta vauvalle antamaan. En oo vielä joutunu ja vältän niin pitkään kuin mahdollista.
Kai niitä apteekin maitojakin voi kokeilla, mutta mun mielestä niitä ei suositella ihan vaan varmuuden vuoksi...

Mä varmaan antaisin just jotain Almironia tai vastaavaa. Olen useasti törmännyt just tuohon tutkimukseen, että aikaisin aloitettu tavallinen korvike saattaa "laukaista" maitoallergian. Yleisesti tuota erityiskorvikkeen antamista pikku vauvoille ei suositella siksi, että pieni osa hyötyy siitä ja suurin osa ei. En nyt muista tarkkaan mikä siinä oli se prosentti, mutta tyyliin 50 vauvasta yksi hyötyy tms. Jos on allergista taipumusta, niin silloin ottaisin kyllä varman päälle ja en antaisi tavallista. Eikös joissain sairaaloissa anneta just Almironia lisämaitona vastasyntyneille, jos luovutettua äidinmaitoa ei ole tarpeeksi saatavilla...?

Yhteistyössä