Esiäiti selkäytimessäsi G...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piika-äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Piika-äiti

Aktiivinen jäsen
31.12.2006
3 723
0
36
Siis paljonko olet kerännyt marjoja ja mitä lajia? Mitä niistä olet tehnyt?
Mitenkäs on sienten laita?

Meillä on mansikoita 10 kiloa, mustikoita 24 litraa, vadelmia noin 10 litraa ja niitä tulee koko ajan lisää, herukat pitää tulevalla viikolla mehustaa ja ensimmäiset puolukkahyytelöt tehdä.

Tatteja hyrrää kuivuri nytkin kuivaksi, ekat suppiksetkin on syöty ja nappirouskuja säilötty kilo. Niitä pitää vielä saada reilusti lisää.

Eli selkäytimeeni pakattu esiäiti, joka pelkää yli kaiken nälänhätää, hyrisee tyytyväisenä.

Ei pahemmin olla säilötty, mutta pöydällä odottavat syöjiään vastapoimituista sienistä ja puolukoita tehdyt pitsa ja piirakka. Mä luotan, että kaupan pakastealtaasta saa talvellakin.

(laiska kun olen)

Marjamettään en ole lähtenyt, lapsuuden tarumoja kait kun pikku kipponi kanssa olin hytysten syötävänä, äidin kerätessä mustikoita.

Anoppi kova marjastaan ja tuo meille, tosin tänä vuonna heikosti mustikkaa..
Mansikkaa miehen vanhempien mökiltä poimittiin ja ne nyt anopin pakkasessa (enemmän tilaa) Täydennetään sit omaa pakastinta tarvittaessa.
Vadelmia myös vähän pakkasessa mökiltä ja omasta pikku puskasta.

Herukat ja karviaismarjat on jo mehustettu. Omenoista tehty sosetta. Raparperia käytin mehuun, jos vielä tulee, pakastan varret.
Puolukkaihmisiä emme ole ollenkaan ja sienimettässä en ole koskaan ollut.

Ei tarvi itse keräillä, kun anoppi raahaa mustikkaa ja mansikkaa meille älyttömät määrät :/

Mansikathan menee, kun vielä anopin pihamaalta on, mutta noiden mustikoiden kanssa ollaan ihan pulassa joka syksy, kun ei sitä mustikkapiirakkaakaan jaksa jatkuvasti vääntää.

Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Ei tarvi itse keräillä, kun anoppi raahaa mustikkaa ja mansikkaa meille älyttömät määrät :/

Mansikathan menee, kun vielä anopin pihamaalta on, mutta noiden mustikoiden kanssa ollaan ihan pulassa joka syksy, kun ei sitä mustikkapiirakkaakaan jaksa jatkuvasti vääntää.

Oletko kokeillut, miten mustikkasoppa maistuisi? Meillä menee kaikki mustikat talven aikana soppaan, oli niitä sitten miten paljon tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja kuusikon äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:

Oletko kokeillut, miten mustikkasoppa maistuisi? Meillä menee kaikki mustikat talven aikana soppaan, oli niitä sitten miten paljon tahansa.

Ja nyt kun ruoka on kallistunut ja kallistuu koko ajan, niin meillä sekä marjoilla että sienillä on ihan merkitystä siihen, että saan koostettua monipuolisen, vaihtelevan ja kaikki hivenaineet ja vitamiinit sisältävän ruokatarjonnan jotenkin järkevällä hinnalla.

Marjasoppaa, pakastemarjasalaattia, marjapiirakkaa, kiisseliä ja vispipuuroa menisi niin paljon kuin laitan.

Ja nappisienet etikassa sinihomejuustoisen kasviskiusauksen kanssa pakkaspäivänä... :p

Mansikoita on pakkasessa n.3kg, muuta ei ookkaan. Huomena olis tarkotus lähteä metsään katselemaan mustikoita, josko ne tällä perällä olis jo kypsiä. Puolukoita täytyy saada myös, lappapuuro kuuluu pakko-saada-herkkuihin..
Vadelmia himottais kauheasti mut niitä ei oo mistä ottaa, muuta ku kaupan pakastealtaasta.

Hmm...yhtään en ole mitään kerännyt :saint: Äiti muutaman rasian tuonut mustikoita ja ehkä tulee itsellä käytyä puolukassa kunhan niiden aika on ja tämä laiskuus johtuu ihan vaan tämänhetkisistä olosuhteista :'( Normaali oloissa hilloaisin,mehustaisin ja säilösin onneni kukkuloilla *jää haaveilemaan*

Mansikoita en pakasta, koska saan ne talvella kaupan pakastealtaasta halvemmalla kilohinnalla ja oikeilla kylmemmillä lämpötiloilla pakastettuna ja säilytettynä. Mustikoita meille päin ei juurikaan tullut, enkä ehtinyt poimimaankaan. Huomenna olisi tarkoitus poimia herukat ja mehustaa ne ensi viikolla. Toivottavasti ehdin puolukkaan tuonnempana. Sieniä en tunne, joten en niitä kerääkään.

Parhaani yritän, mutta vähäiseksi se yleensä jää.

Tädin mökiltä toin mukanani hiukan herukoita pakkaseen- siinä kaikki. Mustikkaan, mansikkaan ja sieneen en enää tänä vuonna taipunut; rv 36+1 nyt :D Rakastan sienestystä - kerään kylläkin vain 3* ruokasieniä: kanttarellejä, suppiksia, mustatorvisieniä ja herkkutatteja- onneksi mustatorvisieniä ja suppiksia on vielä varastossa kuivattuna.

Viimevuotisia lakkoja on pakastin vielä pullollaan -meillä ne ei kelpaa kellekään mutta kun on kiva kerätä.. :ashamed: Tänä vuonna kerättiin vain muutama litra.
Mansikoita on pakkasessa kolme sankollista, mustikoita kolmisen litraa. Perhanan paljon savipuolia joten työlästä on noita kerätä. Vattuja litran verran kerättynä, pitää käydä katsomassa miten ovat kypsyneet vai ovatko homehtuneet puskiin. Mustaherukat vasta kypsyy joten ne on keräämättä ja mehustamatta -puskia on kyllä reilut 50 kun meillä on aita mustaherukasta. Myöhemmin syksyllä sitten puolukkaa ja karpaloa kerätään.

Sienistä on kerätty kanttarelleja ja tänääkin oli lasten kanssa tatteja keräämässä. Kuivumassa ovat... Tatteja kerätään lisää ja pieni purkki rouskuja. Suppilovahveroita muutama sankollinen ja ne laitetaan suppilovahveropikkelssiksi jota lapset söisivät vaikka kuinka...

Omppuja on tulossa, kasvihuoneessa tomaattia. Kasvimaalla perunaa, punajuurta, mustajuurta, porkkanaa, sipulia ja valkosipulia. Kurpitsat ei oikein olleet satoisia mutta onneksi niitä saan tuttavalta. Kesäkurpitsaa raasteena pakastimeen -menee joka ruuassa ja jopa kakkutaikinaan sitä saa upotettua.

Jos syksyllä saa tuttava hyvin muikkuja niin sitten tehdään itse purkkimuikkua. Sen parempaa ei olekaan... :p Että jotain pientä..

Aika vähän olen mitään kerännyt tänä vuonna. Mustikoita tuli poimittua puoli ämpärillistä. Lakkoja piti lähteä etsimään siskon kanssa, mutta senhän nyt arvaa, että se jäi puheen asteelle (mun siskoni on maailman paras suunnittelemaan sitä sun tätä, mutta ei sitten ikinä vastaa puhelimeen sinä päivänä kun suunnitelma oikeasti pitäisi toteuttaa - ei sillä, en mä sitä tällä kertaa jaksanut tosissaan odotellakaan, mutta en vain saanut aikaiseksi lähteä suolle yksinkään). Ja mansikatkin jäi hakematta, kun oli kesemmällä niin kamalasti töitä, ettei iltaisin ehtinyt. Ensi vuonna pitää kyllä skarpata.

Musta- herukoita ja punaherukoita olen kerännyt. Mansikkamaasta tuli 20 mansikka ja vadelmapensaasta suunnilleen samanverran :D Metsään en oo menny mustikkaan tai puolukkaan ku alueella liikkuu tällä hetkellä karhu.

Mieleni tekisi metsään, mutta sain aivan hirveän käärmekammon viimekesänä, sieniäkin keräisin, mutten tunne kuin kanttarellin :ashamed: Eli saldo nollassa, vieläkö voin jotain pelastaa??

Alkuperäinen kirjoittaja Malviina:
Mieleni tekisi metsään, mutta sain aivan hirveän käärmekammon viimekesänä, sieniäkin keräisin, mutten tunne kuin kanttarellin :ashamed: Eli saldo nollassa, vieläkö voin jotain pelastaa??

Katsot tästä mallia: männynherkkutatti eli boletus edulis. Näitä on tänä vuonna paljon..ja ovat kerrassaan herkkua!
:p

Mansikoita on pakastettu 40kiloa (survottuna ja viipaleina )
Mustikoita on vähän viime vuotisia
Puolukoita on tarkotus kerätä (mies on itseasiassa tällä hetkellä keräämässä ), ja niistä keitetään hyytelöä ja osa pakastetaan kokonaisena.

Yhteistyössä