ESBL

• Viestiketjun aloittaja sairaalaböbö
  • Ensimmäinen viesti
sairaalaböbö
Olin viime vuonna Lokakuussa leikkauksessa. Tänään sain kuulla, että kannan baketeeri nimeltä ESBL. Tämä löytyi virtsatie-infektion yhteydessä. Olin ihan "äimän käkenä" kun lääkäri tästä minulle puhelimessa kertoi. Onko mahdollista, että olisin sen saanut tuolloin viimevuonna suoritetun leikkauksen yhteydessä? Oisko täällä ketään alaa tietävää, joka osaisi kommentoida.

sh
Kun sulla siis on sairaalabakteeri niin aika isolla todennäköisyydellä se on tullu sulle sen sairaalajakson aikana. Ei sitä juurikaan muuten voi saada, tai se on aika epätodennäköistä. Googgelilla löytyy kyllä hyvin tietoa tuosta pöpöstä.

täällä myös
Minullakin todettiin muutama kuukausi sitten virtsatietulehduksen yhteydessä. En vain yhtään ymmärrä, mistä olen sen saanut. Sairaalassa olen ollut kolme vuotta sitten.

sairaalaböbö
Mutta siitä on kohta vuosi aikaa?? Siis kun olin siellä sairaalassa. Eli olenko ollut oireettomana kantajana niin kauan? Sairaala oli yksityinen, missä olin, Suomessa kuitenki. Onko sairaala mitenkään vastuussa moisista?

"hoitsu"
No eipä siitä vastuuseen voi ketään vetää kun ei edes voi osoittaa että sairaalta se esbl on tullut. Esbl on muuten sellainen että monilla kantajilla se on täysin oireeton, samoin nuo muut sairaalapöpöt.

kukkupöö
Esbl voi tulla ihmiselle muualtakin kuin sairaalasta. Pienellä katsauksella googleen löytyy, että ESBL:ää on myös ihmisillä jotka eivät ole olleet missään tekemisissä sairaaloiden kanssa. On epäilty, että siipikarjasta tuota saisi. Samoin voit saada sen kosketustartuntana joltain tutultasi/tuntemattomalta (kannattaiskohan kaikkien kiinnittää huomiota käsihygieniaan... ESBL "viihtyy" virtsassa ja ulosteessa)

Yhteistyössä