Erotilanteessa lapset jäis isälle, olenko huono äiti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja purjo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

purjo

Vieras
Koitin tossa jo yhessä vaiheessa kysellä täällä et miten toimitaan kun meille on ero tulossa, siis kaikki käytännön asiat miten hoidetaan. Ja nyt vielä haluisin mielipiteitä siitä, et olenko huono äiti jos annan lapset isälle? Ja miten kannattais tapaamiset hoitaa? Kyseessä alle 5vuotiaat lapset. Siis onko parempi viikko mulla/viikko isällä, vai joka toinen vkl mulla vai mitä ehdotatte?

minä en anankaan ymmärrä äitiä kuka voisi olla erossa omasta lapsestaan. tarkoitan siis pitempiä aikoja, tottakai viikonloput ymmärrän, mutta miten voisi antaa lapset isälleen? eikö se tunnu sinusta pahalta? ja varsinkin kun lapset ovat noin pieniä:(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
minä en anankaan ymmärrä äitiä kuka voisi olla erossa omasta lapsestaan. tarkoitan siis pitempiä aikoja, tottakai viikonloput ymmärrän, mutta miten voisi antaa lapset isälleen? eikö se tunnu sinusta pahalta? ja varsinkin kun lapset ovat noin pieniä:(

Eikö isästä tunnu pahalta olla ilman lapsiaan?

mun mielestä riippuu elämäntilanteesta tuo aika paljon. itse asuin lapsuuden isän kanssa,koska äiti on holisti,ja näin mulla varmasti oli turvatumpi lapsuus. mut mulle vaan jäi siitäkin paha olla,kaikkee sitä sit miettii.
mut en tiedä,tuskimpa olet huono äiti.

No et ole huonoäiti, muutenhan suurinosa iseistä ois huonoja isejä eron sattuessa.

Miten joku voi antaa lapset isälleen? No johtuskohan siittä että se isä on kuitenkin toinen vanhempi, meidän perheessä ainakin täysin samalla lähtö viivalla.

Miten joku isä voi antaa lapset äidille? Ei elämä oo noin mustavalkoista.

Käytännön asioista en osaa sanoa, mutta kai se kenen luona lapset asuu riippuu aika paljon tilanteesta. Mun serkut asuu isällään, mutta heidän äiti katosi muihin hommiin kun lapset oli pieniä. Meidän naapurissa asuu kanssa nainen jonka lapset asuu isällään, enkä ole pitänyt häntä mitenkään huonona äitinä.

Et ole huono!
Jotenkin vaan aikojen saatossa iskostunut ihmisten päähän, että äitin mukanahan ne mukelot kulkee ja isä saap lähtee vaikka maailman ääriin, kunhan äiti on ja pysyy.
Minusta se on jokaisen perheen ihan keskenään ratkaistava asia, kuin erotilanteessa toimivat.
Jollein vaan sopii paremmin niin, että lapset jäävät isälle ja se ei tee siitä äidistä yhtään huonompaa! :kieh: .

Mutta tosiaan joku selkee järjestely, ettei lasten tartte jatkuvasti laahata kassiaan toiseen kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja teitin kaa hajoo pää:

Eikö isästä tunnu pahalta olla ilman lapsiaan?

varmasti tuntuu. siski me emme mieheni kanssa voisi koskaan erota, koska kumpikaan ei PYSTY olemaan erossa lapsesta.

Mun mielestä se nyt on jokaisen oma päätös. eiköhän se isäkin voi olla ihan yhtä vanhempi kuin äitikin ja joissain tilanteissa jopa parempi vanhempi.

itse en pystyisi olemaan lapsesta erossa esim. kahta viikkoa (jos siis sulla vain joka toinen viikonloppu), mutta jos sä koet että se on parempi lapsille niin mikäs siinä. onhan moni isäkin niin että näkee vaan joka toinen viikonloppu. mutta sun pitää sitten varautua siihen että lapset ei tunne sua niin kuin isäänsä ja siitä sä et saa loukkantua.
mun kaverilla on tollainen viikko isällä ja viikko äidillä systeemi ja se on osoittautunut hyväksi kaikkien kannalta. lapsi saa olla isänsäkin kanssa ja oppii tuntemaan molemmat vanhempansa oikeasti.

Mä mieluusti antaisin lapset isälle. En ole kovin äidillinen äiti, en leivo lasten kanssa ja on mulla varmaan liian suuret odotuksetkin heitä kohtaan (ja niitä yritän jatkuvasti piilotella). Lasten isä vaan on kääntynyt erääseen fanaattiseen uskoon ja uskoisin, että lasten on parempi toistensa kanssa vähän huonommankin äidin kanssa kuin kasvaa aivopesukodissa.

Kyllä mä lasten perustarpeet täytän ja ihan ok huolta heistä pidän. Olin pitkään kotona ja blaabaabaa. En kuitenkaan tunne itseäni hyväksi, pehmeäksi ja lempeäksi äidiksi. Ehkä enempi sellanen toisinaan poissaoleva isosisko... Lasteni parhaan olen kuitenkin aina yrittänyt pitää etusijalla ja sen tähden tapaavat isäänsä hyvin rajoitetusti. Aika näyttää oliko päätös oikea.

Meillä lapset jäävät isälleen. Enkä tunne olevani huono äiti. Tapaan lapsiani varmasti myös viikolla ja sitten ainakin joka toinen viikonloppu. Lapsien elämä jatkuu melkein normaalina isänsä kanssa omassa kotona vain minä muutan pois

Et ole huono äiti! :hug: Se vasta vaatiikin rakkautta luopua...Mää ajattelisin,että parempi ois ton ikäsille lapsille selkeästi olla se Koti siellä isällä ja tulisivat sulle viikonloppusin jne.Olis lapsille turvallisempaa,kun tietäs missä se "the koti" on.....ehkä vanhemmat lapset ymmärtäis paremmin tollasen viikko isällä,viikko äidillä-ratkasun!
Toivottavasti saatte eron hoidettua "nätisti" lasten parhaaksi! :heart:

mitä voidaan sopia. Toisillahan on sellainen järjestely, että lapsilla on pysyvä koti ja vanhemmat matkustaa kahden kodin väliä.. Itse suosittelen lämpimästi lähekkäin asumista ja mahdollisimman vapaita tapaamisia.

Alkuperäinen kirjoittaja liirah:
Mun mielestä se nyt on jokaisen oma päätös. eiköhän se isäkin voi olla ihan yhtä vanhempi kuin äitikin ja joissain tilanteissa jopa parempi vanhempi.

itse en pystyisi olemaan lapsesta erossa esim. kahta viikkoa (jos siis sulla vain joka toinen viikonloppu), mutta jos sä koet että se on parempi lapsille niin mikäs siinä. onhan moni isäkin niin että näkee vaan joka toinen viikonloppu. mutta sun pitää sitten varautua siihen että lapset ei tunne sua niin kuin isäänsä ja siitä sä et saa loukkantua.
mun kaverilla on tollainen viikko isällä ja viikko äidillä systeemi ja se on osoittautunut hyväksi kaikkien kannalta. lapsi saa olla isänsäkin kanssa ja oppii tuntemaan molemmat vanhempansa oikeasti.

Lasten isä on hyvä vanhempi, ja varmasti pärjää lasten kanssa siinä missä minäkin. Toi viikko/viikko ois mulle helpompaa, mutta onko lapsista kauheen rankkaa vaihtaa viikottain asuntoa?

Alkuperäinen kirjoittaja purjo:
Alkuperäinen kirjoittaja liirah:

Lasten isä on hyvä vanhempi, ja varmasti pärjää lasten kanssa siinä missä minäkin. Toi viikko/viikko ois mulle helpompaa, mutta onko lapsista kauheen rankkaa vaihtaa viikottain asuntoa?

Asutteko lähekkäin?Sitten tollanen viikko/viikko-järjestely vois toimiakkin..mietin vaan,kun ton ikäsille alkaa nuo kaverit ym.jo merkitsemään tosi paljon...

Minusta lapsella pitää olla 1 koti. Ja toisen vanhemman luona käydään.

En siis voi ymmärtää mitään viikko isällä/viikko äidillä-systeemiä. Ei kuulosta hyvältä.
Mieluummin siis viikonloppukyläilyjä, tai miten sovittekin!
kyllä kodin on oltava koti, eikä mikään hotelli jota vaihdetaan vuoroviikoin. :(

ps: on siellä etävanhemman luonakin lapsella "koti", vaikkei se olekaan se KOTIKOTI jossa lapsi asuu, PYSYVÄSTI.

Meillä lapset asuu vuoroviikoin mulla ja isällä, näin toimittu jo nelisen vuotta ja hyvin toimii. Virallisesti ovat isän luona kirjoilla, käytännössä molemmat vanhemmat huolehtii lasten asioista ihan samalla tavalla.
Ihan ehdottomasti voin suositella viikko-viikko-systeemiä, joa vaan asutte riittävän lähekkäin (meillä vläimatkaa .15km) ja olette senverran väleissä, että voitte hyvin kommunikoida lqasten asioista.
Vaatii myös molemmilta esim. asunnon suhteen enemmän kuin pelkät vkl tapaamiset, eli lapsille pitää olla tillaa (meillä molemmissa kodeissa esim. omat huoneet), samoin vaatteita, harrastusvälineitä yms. on tuplasti...mutta molemmat vanhemmat saa myös arkea lapsen kanssa ja meillä ainakin lapsilla on lä'heiset suhteet meihin molempiin (mitä tuskin olis, jos tavattais esim. jtvkl).
Molemmissa kodeissa lapsilla on omat kaverit ja myös toisen kodin kaverit vierailee puolin ja toisin
Ja tosiaan, meidän lapsilla ON kaksi kotia! Kun tulevat meille, tulevat "kotiin", samoin isälle mennessä menevät "kotiin", ei todellakaan "kyläillä" oman vanhemman luona! Meillä lapset jo ite osaa sanoa joillekin "fiksuille" vieraammille ihmisille kun ne ihmettelee, että ootteko käymässä äidin/isän luona, ne sanoo, että ei me olla käymässä kun me asutaan täällä! (eikä tuo siis ole mitenkään opetettua...)
Mutta siis vastaus ap:n kysymykseen, et missään tapauksessa ole huono äiti (vaikka kannattaa varautua siihen, että ympäristö sinut sellaiseksi leimaa :( )

toiset osaa olla ajattelevia ihmisiä, ei itsekkäitä paskoja jotka ajattelee vain yhteiskunnan normeja :kieh:

Voi vaan kuvitella miten levottomia noista viikko/viikko lapsista tulee isoina.
Kerran tuli telkusta dokumentti tälläsestä perheestä, ja lapset näytti jotenkin surkeilta, kun taas piti vaihtaa kämppää kassit kädessä kun oli juuri tottunut olemaan yhdessä paikassa.

:/

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Voi vaan kuvitella miten levottomia noista viikko/viikko lapsista tulee isoina.
Kerran tuli telkusta dokumentti tälläsestä perheestä, ja lapset näytti jotenkin surkeilta, kun taas piti vaihtaa kämppää kassit kädessä kun oli juuri tottunut olemaan yhdessä paikassa.

:/

Ihannehan se olis jos vanhemmat eläis onnellisena ydinperheessä, mut aina vaan ei mene niin :( ja kyllä mä uskon, että lapsista tulee paljon levottomampia jos ne elää kylmässä/rakkaudettomassa/riitaisassa kodissa ydinperheessä, kun kahdessa kodissa rakastavan, onnellisen ja elämäänsä tyytyväisen vanhemman kanssa...
Mut katsotaan muutaman vuoden kuluttua, palaan kertomaan, onko mun lapsista tullut levottomia ja onnettomia "matkalaukkulapsia", nyt ei ainakaan ole pahoja vaurioita havaittavissa

Ihannehan se olis jos vanhemmat eläis onnellisena ydinperheessä, mut aina vaan ei mene niin :( ja kyllä mä uskon, että lapsista tulee paljon levottomampia jos ne elää kylmässä/rakkaudettomassa/riitaisassa kodissa ydinperheessä, kun kahdessa kodissa rakastavan, onnellisen ja elämäänsä tyytyväisen vanhemman kanssa...
Mut katsotaan muutaman vuoden kuluttua, palaan kertomaan, onko mun lapsista tullut levottomia ja onnettomia "matkalaukkulapsia", nyt ei ainakaan ole pahoja vaurioita havaittavissa

Emmä mistään ydinperheauvosta ole puhunut, vaan siitä että lapsella on 1 koti eron jälkeenkin.
Kai sen nyt maalaisjärkikin sanoo että vko/vko systeemi on hölmö. Toki se aikuisille on hyvä vaihtoehto, mutta entäs lapselle!!
Lapsi kyllä esittää reipasta ja onnellista vanhemmilleen, vaikka sisältä oiskin turvaton olo.

Miksei edes niin että 3vk/1vk.

no et todellakaan ole huono äiti mun kaverilla on lapset asunut isällään eron jälkeen ja on sujunu hyvin tietenki kaveri ni olisi halunnut lapset luokseen pysyvästi asumaan mutta on ajatellut lasten kodin pysyvän ja kaverit pysyy kun ei tarvuitse muuttaa ja on lapsilla sisaruspuolia isänsä kotona, sama mulla lapset kyllä asuu mun luona vakituisesti mutta nyt koko kesän ollut isänsä luona enkä ole tavannut lapsia koko kesänä tänä aikana varmaan myös olen huono äiti.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:

Emmä mistään ydinperheauvosta ole puhunut, vaan siitä että lapsella on 1 koti eron jälkeenkin.
Kai sen nyt maalaisjärkikin sanoo että vko/vko systeemi on hölmö. Toki se aikuisille on hyvä vaihtoehto, mutta entäs lapselle!!
Lapsi kyllä esittää reipasta ja onnellista vanhemmilleen, vaikka sisältä oiskin turvaton olo.

Miksei edes niin että 3vk/1vk.

Lasten parasta koitan ajatella. Tuo 3vko/viikko ja siinä muutama päivä välissä vois olla hyvä, kai... Kauheen vaikeeta tää on.

No miten tuo 3vko/vko muuttaa tilanteen...kyllä mä ennemmin ajattelisin, että 3vko on lapselle ihan liian pitkä aika olla erossa kummasta tahansa vanhemmasta!
Ainahan se ero on vaikea paikka ja varmasti lapsi siihen reagoi, mut kauheeta jos toinen vanhemmista "katoaa" viikoiksi

Yhteistyössä