Erosta ja huoltajuudesta kysymys!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AP
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

AP

Vieras
Mulla on lyhyesti kerrottuna sellanen tilanne että haluisin eron miehestäni ja mahdollisesti yksinhuoltajuuden pojastamme ( 4v ) onnistuuko miten helposti? Mitä asioita olisi hyvä ottaa heti alkuun huomioon kun muutamme erilleen? Syy eroomme on miehen alkoholi ongelma ( Jota ei siis itse kuitenkaan tunnusta! ) mutta jos juo lähes joka päivä mäyräkoiran ja tupakat päälle, niin kyllähän siinä rahat menee. Muutenkin jo kuollut koko suhde, ainut yhdistävä tekijä on lapsi. En vain tiedä miten lähtisin sotkua selvittämään, mieheni ei halua erota koska hänen mielestään kaikki on "hyvin" ! Totuus on että perhe ei voi hyvin kärsin itse suhteesta ja ennen pitkään se näkyy myös pojassa :/ Auttakaa miten toimisin parhaiten ilman turhia sotkuja!?

Nykyään pyritään yhteishuoltajuuteen aina, uusi lastensuojelulaki tulii voimaan muutama vuosi sitten, sitä ennen oli helpompaa saada yksinhuoltajuus. Yksinhuoltajuuden saa vain jos isä todistettavasti ei pysty huoltajuuteen -tai on vaaraksi. Tietenkin yksinhuoltajuuden saa jos mies sen antaa vapaaehtoisesti. Mutta lapsen oikeudesta isäänsä on kyse, niin kannattaa lapsen takia koittaa pystyä yhteishuoltajuuteen. Kai sinäkin haluat että lapsella on isä läsnä elämässään? En voi sietää näitiä äitejä jotka haluavat erottaa lapsen isästään ilman painavaa syytä.

Alkuperäinen kirjoittaja jepu:
Nykyään pyritään yhteishuoltajuuteen aina, uusi lastensuojelulaki tulii voimaan muutama vuosi sitten, sitä ennen oli helpompaa saada yksinhuoltajuus. Yksinhuoltajuuden saa vain jos isä todistettavasti ei pysty huoltajuuteen -tai on vaaraksi. Tietenkin yksinhuoltajuuden saa jos mies sen antaa vapaaehtoisesti. Mutta lapsen oikeudesta isäänsä on kyse, niin kannattaa lapsen takia koittaa pystyä yhteishuoltajuuteen. Kai sinäkin haluat että lapsella on isä läsnä elämässään? En voi sietää näitiä äitejä jotka haluavat erottaa lapsen isästään ilman painavaa syytä.

Juu... Isä läsnä... Mitenhän isä on juopuneena läsnä? Ailahteleva mieliala sun muut jutut päälle... Helpostihan se on se sopivuus tutkittavissa lääkärintarkastuksella, maksa-arvot yms. Tuskinpa kukaan alkoholistille antaa edes yhteishuoltajuutta... Mun mielestä alkoholiongelma on ihan tarpeeksi painava syy.

Alkuperäinen kirjoittaja suttutuhru:
Alkuperäinen kirjoittaja jepu:

Juu... Isä läsnä... Mitenhän isä on juopuneena läsnä? Ailahteleva mieliala sun muut jutut päälle... Helpostihan se on se sopivuus tutkittavissa lääkärintarkastuksella, maksa-arvot yms. Tuskinpa kukaan alkoholistille antaa edes yhteishuoltajuutta... Mun mielestä alkoholiongelma on ihan tarpeeksi painava syy.

Kyllä alkoholistikin voi hyvinkin saada yhteishuoltajuuden. En ymmärrä miksi lapsi pitäisi erottaa kokonaan isästään. Miten olisi esim. valvotut tapaamiset tai valvottu vaihto, jolloin mies aina puhallutettaisiin ennen kun saa lapsen.

Mä taas en ymmärrä tuota kauheaa vouhotusta, että lapsella on oikeus isään. Jos isä on oikeasti täysin alkoholisoitunut, ei kiinnostunut lapsesta eikä pystyisi huolehtimaan tästä, niin onko se isä silloin oikeasti lapselle hyväksi? Jos mies ei osoita mitään mielenkiintoa koko lapseen ikinä suhteen aikana esim. anna ruokaa, vaihda vaippaa tai muutenkaan ota mitään vastuuta lapsesta, niin miksi pitäisi uskoa että mies eron jälkeen yhtäkkiä haluaa sen lapsen itselleen (muuta kun kiusaksi tietysti).

Mulla ei ole mitään tilannetta päällä asiaan liittyen, vaan oon onnellisesti naimisissa, mut kunhan mietin. Itse voin ainakin sanoa, että paljon onnellisemman lapsuuden olisin viettänyt ilman isääni ja hän ei edes ole alkoholisti ja vanhempani eivät ole eronneet.

Yhteistyössä