Eroon xanorista/vastaavasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohdiskelija

Vieras
Onko täällä ketään, joka olisi päässyt pitkän käytön jälkeen eroon xanorista tai muusta vastaavasta rauhoittavasta? Jos olet onnistunut, niin miten?

Itse olen syönyt xanoria jo vuosia, alunperin se määrättiin ahdistuneisuuteen ja paniikkikohtauksiin. Alkuun otin sitä vain silloin tällöin, nyt n. 3 vuoden ajan olen ottanut joka ilta ja myönnän olevani koukussa. Määrät on kuitenkin pieniä, eli 0,5-1mg/vrk. Tuota annosta en ole ylittänyt koskaan, enkä ole edes kokenut tarvetta ottaa enempää. Lisäksi minulla on lääkityksenä citalopram. Viime kesänä yritin lopettaa molemmat ja olinkin jonkin aikaa ilman citalopramia ja xanoriakin otin enää 0,25mg/vrk. Mutta sitten tuli taas vaikea tilanne elämässä eteen, enkä pärjännyt ilman normaalia lääkitystäni, niin se palautettiin ennalleen. Citalopramia aion jatkaa, mutta xanorista haluaisin eroon, ainakin jatkuvasta käytöstä.
Miten niistä vieroitusoireista selviää? Jo annoksen pienentäminen aiheuttaa levottomuutta, vapinaa ja sydämen tykytystä. Entäs kun lopettaa kokonaan? Onnistuuko se?

Vieroitusoireista selviää vain odottamalla, ja antamalla ajan kulua. Bentsot ovat vaarallisen koukuttavia lääkkeitä, joita ei pitäisi syödä jatkuvasti. Mieheni on syönyt bentsoja säännöllisesti viimeiset 10 vuotta, viimeiset pari vuotta mennyt rivatril, jonka annostusta pudotettu vuoden aikana 8 milligrammasta 1,5mg ja kaksi viikkoa sitten lopetti ne seinään. Vierotusoireita tottakai tulee, ja ne ovat voimakkaita. Kannattaa kysyä lääkäriltä apua vieroitusoireiden lieventämiseen, mikäli tuntuu, ettei niistä selviä.

Niin, varmaan ne vieroitusoireet menee ohi ajan kanssa. Pelottaa vaan, jos ne on kovia. :( Ja varsinkin se, jos xanorin lopettamisen takia menee yöunet, ne kun siis auttaa mua nukkumaan. En pyöri sängyssä murehtimassa asioita. Mutta toisaalta ärsyttää suunnattomasti olla riippuvainen tuollaisesta pienestä pilleristä. Ja jos ne yöunet meneekin, niin ehkä sekin olisi vain väliaikaista?

nenne89: Miten miehesi kesti vieroitusoireet? Millaisia oireita hänelle tuli?

Miehellä nousi kuume muutaman päivän päästä lääkkeiden lopetuksesta, oli kylmiäväreitä ja maha meni sekaisin. Pari päivää oli sänkypotilaana, mutta pikkuhiljaa parempaan päin. Nyt parin viikon jälkeen oireina on enää ahdistuneisuus ihmispaljoudessa, kuten bussissa, kaupassa ja vapputorilla :D

Kannattaahan sitä ehdottomasti kysyä lääkäriltä apua lopettamiseen. :)

No, pointtihan tuollasissa on, että niitä ei lopeteta kerralla, niin kuin "seinään", vaan maltillisesti pitkällä aikavälillä ja vähitellen annosta pienentäen.

[QUOTE="yyhoo";26187896]No, pointtihan tuollasissa on, että niitä ei lopeteta kerralla, niin kuin "seinään", vaan maltillisesti pitkällä aikavälillä ja vähitellen annosta pienentäen.[/QUOTE]

Tottakai, mutta huomasit kai myös, että aloittaja syö melkein mahdollisinta pienintä annosta? Miehellänikin vuosi sitten meni rivatrilia tosiaan se 8mg, josta se vuodessa tiputettiin 1,5mg, jonka jälkeen hän itse lopetti lääkkeen. Syötäisiin noita bentsoja vaikka kuinka pientä annosta, vieroitusoireet tulevat välttämättä. Varsinkin pitkän käytön jälkeen.

Kannattaa aina lääkärin kanssa keskustella lopettamisesta.. Eikä hoppuilla missään nimessä.
Mutta syö ihmeessä sitä citalopramia niin pitkään, et oikeasti menee hyvin. Menkööt vaikka vuosia, auttaa kuitenkin

Juu, citalopramia en tosiaan aio aikoihin edes ajatella lopettaa. Sen kanssa pysyy masennus/ahdistusoireet poissa. Ehkä sitten joskus, jos siltä tuntuu.
Itsestäni vaan tuntuu, että tuo Xanor on oikeastaan "turha" lääke mulle nyt. Paniikkikohtauksiin se oli todella hyvä, tehosi nopeasti. Ja silloin tällöin käytettynä koenkin se olevan ok. Mutta tosiaan se jäi "päälle", kun tuli tilanne, jolloin ahdistusta oli enemmän ja otin silloin xanorin päivittäin, jotta saan nukuttua. Ja nopeastihan siihen koukuttui. :( Pitkiin, pitkiin aikoihin ei ole varsinaisia paniikki- tai ahdistus kohtauksia ollut, joten sisnänsä en mielestäni välttämättä tarvitse Xanoria. Se luopuminen vaan on melko vaikeaa. Mutta haluan siitä eroon ja se kai on tärkein juttu tässä eroon pääsemisessä? Oma halu päästä riippuvuudesta irti?
Täytyy ottaa asia työterveyslääkärin kanssa puheeksi, kun muutenkin olen sinne menossa muista asioista.
Kiitos vastauksistanne! :) ja lisääkin kokemuksia/ajatuksia saa laittaa. :)

Nostelenpa tätä keskustelua, jos vaikka saisi uusia mielipiteitä/kokemuksia. Oma tilanne on se, että keväällä juttelin työterveyslääkärin kanssa Xanorista ja hän oli sitä mieltä, että käytä vaan, kun se kerran pitää ahdistuksen kurissa ja auttaa nukkumaan. Ja kirjoitti lisää ja nosti vielä annostustakin! Tosin itse en ottanut kuitenkaan enempää, kuin ennenkään. Nyt taas olo paheni tässä jokunen viikko sitten, citalopramista ja xanorista huolimatta (hirveän paljon surua ja stressiä taustalla) ja työterveyslääkäri ei asiaa ottanut vakavasti, käski vedellä niitä pillereitä vaan. Mulla on ollut myös tolkutonta väsymystä. Kävin toisella lääkärillä, joka tutkitutti kaikki mahdolliset fyysiset jutut, mistä väsymys voisi johtua, mutta muuta ei löytynyt, kuin että "stressihormooni" oli koholla. Hänen kanssaan sitten juttelin asioista avoimesti ja omasta halusta päästä Xanoristakin eroon. Hän sitten nosti mulla Citalporamin määrän 20mg --->30mg/vrk. Ja sanoi, että Xanoria alan nyt jättämään pikkuhiljaa asteittain pois. Xanor kuulemma väsyttää hyvin ja auttaa saamaan unen päästä kiinni (kuten olen itsekin todennut), mutta se huonontaa unen laatua merkittävästi, joten uni ei virkistä. Sain sitten unen tueksi ihan vaan melatoniinia. Tässä pitkään siis söin Xanoria 1mg/vrk, nyt oon vähentänyt niin, että syön 0,75mg/vrk. Iltaisin siis. Nyt olisi aika taas vähentää 0,5 milligrammaan. Joten pikkuhiljaa ja osaavan lääkärin tuella! Ehkä vielä pääsen siitä "kirotusta" lääkkeestä kokonaan eroon! :) Melatoniini on selvästi syventänyt unta, mikä on hyvä myös.

Miehellä nousi kuume muutaman päivän päästä lääkkeiden lopetuksesta, oli kylmiäväreitä ja maha meni sekaisin. Pari päivää oli sänkypotilaana, mutta pikkuhiljaa parempaan päin. Nyt parin viikon jälkeen oireina on enää ahdistuneisuus ihmispaljoudessa, kuten bussissa, kaupassa ja vapputorilla :D

Kannattaahan sitä ehdottomasti kysyä lääkäriltä apua lopettamiseen. :)

Oletteko tekin niitä vasemmistoliittolaisia?

Kaksi viikkoa siihen meni. En pystynyt nukkumaan öisin, kieriskelin vain ja välillä oli hiki, välillä tuntui kuin olisin ollut alasti jäälautalla. Kieli ei tuntunut mahtuvan suuhun, suu oli kuiva, vaikka vissypullo oli kovassa käytössä. Olin hyvin väsynyt. Silti tein kotityöt. Sitten tuli se yö, jolloin sain unen päästä kiinni ja nukuin kuin tukki.
Halusin lopettaa käytön itse, lääkäriltä kysymättä. Olin pillereistä aivan tokkurainen ympäri vuorokauden. Minulle määrättiin lääke sairastuttuani melko nuorena syöpään. Hoidot ottivat niin lujille, että lääkäri määräsi noita pillereitä. Käytin vain muutaman kuukauden.

Mulla on sellainen tilanne, että söin reilut pari vuotta Cipralexia tai vastaavaa. Nämä aloitettiin, kun olin ahdistunut ja en saanut nukuttua. Unilääkkeitä kokeilin, mutta nukuin vaan entistä vähemmän. Vieroitusoireena kun näissä on unettomuus niin ironista kuin se onkin ;) Nämä kokeilut siis joskus ennen ciproja. Nyt kesällä halusin lopettaa ciprat, koska halusin tietää miten voin ilman. Myös ongelmat orgasmin saamisessa ärsyttivät. Lopetin melkein seinään ja vieroitusoireita kesti pari viikkoa. Kestin ne, kun tiesin mistä johtuvat ja menevät ohi. Pienet "sähköiskun" tyyliset tuntemukset päivässä ym. saivat miettimään, miten en halua koskaan enää vetää mitään lääkettä.. Voin hyvin pari kuukautta, vaikka oli työhaastattelua ym stressaavampaa. Paino alkoi laskea, kun ciprojen käytön aikana olleet "mässäilykohtaukset" loppuivat kuin seinään.

Sitten tuli ero poikaystävän kanssa ja samaan aikaan oli stressiä töissäkin. Yritin käsitellä asiaa urheilemalla enemmän, joka vaan pahensi kropan rasitustilaa. Nukuin 5-6h viikon, jonka jälkeen yhtenä yönä vaan 2h ja seuraavana yönä en enää saanut nukuttua ollenkaan. Menin päivystykseen aamulla ja sain Xanoria vastaavaa lääkettä sekä Cipralexeja. Xanoreita söin ensin 3 kertaa päivässä, seuraavana päivänä 2 päivässä, sitten 1 ja lopulta vain puolikkaan iltaisin. Nämä ovat siis 0,5mg. Ciproja en aloittanut ollenkaan, koska en halunnut ja ajattelin lopettaa nuo Xanoritkin 4 pvän käytön jälkeen. Siinä sitten sängyssä pyöriessä ja kelloa vilkuillessa oli vaan aina niin helppo käydä hakemassa tommonen puolikas Xanor. Nyt olen syönyt reilu 2 vkoa puolikkaan melkein joka ilta. Yhtenä päivänä vkossa about on jäänyt väliin. Pelottaa, että olen koukussa. Nukuin aluksi hyvin, mutta nyt taas 6-7h eli lääkkeet eivät enää edes vaikuta vaan todennäköisesti vaan lyhentävät REM-unta entisestään. Päätin nyt, että lääke on pakko lopettaa ja käyttää jatkossa vain ja ainoastaan erikoistilanteissa. Mitä mieltä olette, tuleeko vieroitusoireita?

Syön nykyään pelkkää masislääkettä. Xanoria meni enimmillään 2 mg päivässä. Lopetin ne pikkuhiljaa. Ei ollut lopetusoireita bentsoista. Masislääkkeiden lopetuksesta mulle tulee oireita.

Eilen nukahdin klo 23, mutta heräsin 04. Onhan tuo 5h jo sentään jotain, mutta ei paljon auta univelan vähentämisessä. Pakko vaan ajatella, että tää on ohimenevää ja nyt johtui noista vieroitusoireista. Viikolla vaan ei oo mahista nukkua pitkään niin nyt ois ollut jotkut 10h yöunet tarpeen. Mutta sentään jätin nyt lääkkeen väliin, ehkä tää alkaa kohta helpottamaan.

Minä pääsin sitten lopulta Xanorista eroon, mutta helvettiä se oli! Kun otin viimeisen pillerin viime joulukuun alussa, niin pikkuhiljaa alkoi aivan helvetilliset oireet. Sydämen hakkaaminen, vapina, hiikoilu, näköhäiriöt ja totaalinen unettomuus! En nukkunut enää lainkaan, siis ollenkaan, yhtään! Ja sen seurauksena hirveä ahdistus. Lopulta menin itkien lääkäriin ja sanoin, että tulen hulluksi. Sain sitten unilääkkeitä (imovane) pienellä annoksella, että saan unirytmin palautettua normaaliksi. Pari viikkoa niitä söin ja sitten alkoi nukkuminen taas olla normaalia ja vieroitusoireet ohi ja jätin vähentäen imovanen pois. Helpotus oli suuri! Lääkäriltä kysyin, miten mulla saattoi olla noin kauheat vieroitusoireet, vaikka söin Xanoria niin pientä annosta. Mutta se on kuulemma tosi yksilöllistä. Toisilla ei tule suuremmillakaan annostuksilla veiroitusoireita juuri lainkaan ja minä taas olin sieltä toisesta äärilaidasta.
En osaa sanoa muuta, kuin että olkaa varovaisia niiden bentsojen kanssa! Mä en enää ikinä laita sellaisia suuhuni, jos ei ihan pakkotolanne ole. Jatkuvaan käyttöön en ainakaan koskaan enää niitä huoli! Hirveä lääke. Tehokas kyllä, mutta niin petollisen koukuttava.

Kuinka kauan söit Xanoria? Kävin lääkärissä ja lääkäri naureskeli ettei millään voi tulla puolikkaasta Xanorista päivässä vielä riippuvaiseksi. Kehotettiin ottamaan Xanoria tabletti illalla kunnes Cipralexin aloituksen aiheuttama lisääntynyt ahdistus poistuisi. Nyt oon viikon syönyt ja nukkunut tosi hyvin. Tänään oon menossa ulos, joten lääke jää pois. Yritän samaa jatkossa. Sain Imovanea vastaavaan unilääkkeeseen myös reseptin, jota en ole vielä käynyt hakemassa. Lääkärin mukaan Xanoria pitää syödä monta kk ennen kuin jää koukkuun. Mä oon syönyt vasta 3 vkoa ja 0,5mg puolikas tai 1 tabu eli ei isoa annosta. Jos nyt jotain vieroitusoireita tulee niin onneksi on noi unilääkkeet tarvittaessa apuna.

Mä söin Xanoria kaikkiaan useamman vuoden. Joten se varmaan vaikutti siihen, että irti pääseminen oli vaikeaa.
Se, että miten nopeasti jää koukkuun, on varmaan yksilöllistä. Ja tuntuu, että eri lääkäritkin on asiasta eri mieltä. Edellinen työterveyslääkärini sanoi monesti, että ei näistä haittaa ole, syö vaan ja kirjoitti aina lisää. Nykyinen taas sanoi, että näitä ei pitäisi syödä ollenkaan, koska ovat todella kovasti koukuttavia ja vieroitusoireet saattaa olla todella rajut (kuten mulla oli). Että tiedä sitten mitä ja ketä uskoo...

Ensinnäkin ekaksi älä missään tapauksessa syö tuota ssri lääkettä äläkä koske mihinkään ssri/snri lääkkeisiin tai neurolepteihin(antipsykootit) se on vain suuri huijaus joka tuhoa mahdollisuutesi parantua oikeasti.

Ja mitä xanorin lopettamiseen tulee niin se on yhtä helvettiä ja jos on vähänkin epävarma tai iso annos niin ÄLÄ LOPETA SEINÄÄN! OIREET VOIVAT VIEDÄ HENGEN TAI NÄÖN mutta nuo ssri/snri myrkyt niin pois se on pelkkää miljardi bisnestä jossa ihmisistä ei välitetä ja kaikki nuo kaksisuuntainen mieliala"häiriö" yms masennus "häiriöt" jne (adhdeet) yms ovat pelkkää kusetusta.

Ne ovat seurausta oikean elämän oireista yms joita ei pidä "lääkitä" =myrkyttää ssri/snri (myrkyillä) ja nuo bentsot eli xanor yms ovat vaikeimpia pois päästäviä. Heroinistit ovat sanoneet heroinin lopettamista lasten leikiksi (noin 7pv) bentsojen lopetuksesta jotka ovat samat kuin alkoholissa eli voivat viedä helposti 18kk ja ovat hengenvaarallisa LIIAN NOPEAAN PUDOTUKSEEN!

Toivon että tämä auttaa ja vaikka pahalta se kuulostaakin niin myöntäminen että masennus ei ole sairaus yms kaksisuuntainen ja muut keksityt sairaudet niin voi sattua mutta se on oikea alku paranemiselle.

Onnea sinulle!

ps 0.5mg xanoriin voi jäädä ihan helpolla koukkuun jo parissa viikossa Ja ihan FYYSISESTI!

Psykiatria on yksi maailman isoimmista ja vaarallisimmista huijauksista.(myös rahakkaimmista!) joten jos haluat kuunnella psykiatria (pseudo lääkäriä) niin jos hän saisi päättää niin jokainen olisi "mielisairas" ja määräisi jokaiselle lääkkeen, myös lapsillenne joten älkää luottako tuollaisiin!

http://www.youtube.com/watch?v=gvdBSSUviys = Psychiatry: An industry of Death Kannattaa katsoa!
mutta huom erittäin shokeeraava. (VAROITUS)

Itse lopetin kuin seinään 8mg päiväannostuksen, siitä seuranneet 2kk olivat elämäni kauheimmat, näköharhat, sähköiskut, ruokaa ei voinut syödä ensimmäiseen 2 viikkoon, nukkuminen ei onnistu, hikoilu ym. Tuota lääkettä en suosittele yhtään kenellekkään, siitä pääseminen irti on kyllä erittäin tuskallista. Tietysti tuolla määrällä pitäisi lopettaa lääke valvotuissa olosuhteissa mutta itse päätin lopettaa sen seinään.

Luettuani teidän kertomukset tästä lääkkeestä, hyvä lääke.. mutta jos olisin tiennyt kun se minulle määrättiin tapaturman jälkihoitoon...siitä kulunut 16 vuotta. .en olisi koskaan tätä aloittanut. Olen useasti yrittänyt lopettaa, mutta tuloksetta. Jälleen olen siinä vaiheessa että päivässä 0,25 mg. Kolme viikkoa sitten lopetin päivä annoksen joka oli puolet 0.25 mg:sta. Olen melkoisessa tuskaisuudessa ollut koko ajan, vapina, pyörrytys, näköharhat, ajatus on ihan lukossa, kurkkua kuristaa, peikkoja joka asiasta.. hikoilu, sydämen tykytys, pyörrytys.. voisin jatkaa loputtomiin näitä oireita!!! Mutta nyt olen päättänyt lopettaa, ilman mitään muita lääkkeitä!! Voi jos kaikki tietäisivät nämä 16 vuoden tuskat, niin kukaan ei tätä varmastikaan aloittaisi. Suuremmillaan mennyt 5´mg vuorokaudessa. Joten näin vanhana mummuna nyt varoitan teitä käyttäjiä, älkää ottako sitä ensimmäistäkään pilleriä, koska tämä on helvetin esikartano!!! Mutta meinaan nyt viedä tämän loppuun vaikka miten ruotoni huutaisi xanoria... kyllä kai tämän jotenkin kovalla itse kurilla pystyy viemään loppuun. Tosin pidän järjen tallella, pitkällä aikavälillä se on tehtävä. Tarvii konsultoida lääkäriä tässä välillä. Jos kamalaksi käy tämä katkaisu hoito niin pitää sitten ottaa jokin lääke rinnalle?? Onko jollain tietoa jostain lääkkeestä minkä voisi tarvittaessa ottaa tähän rinnalle jos tukalaksi menee?? Onko se jokin masennuslääke? Toivottavasti tämän saan lopetettua, ei ikinä mitään tällaista lääkettä!!!! Älkää kukaan koskaan milloinkaan aloittako XANORIA!!!

Yhteistyössä