Eroaminen ja käytännön asiat, APUA

  • Viestiketjun aloittaja avuton
  • Ensimmäinen viesti
avuton
Auttaakaapas,

eli ero tulossa/asumusero ainakin alkuun. Miten menee rahat yms???

Mä opiskelen, tulot 500€/kk ja mies normitöissä. Lapset ois ideana hoitaa 50/50. Mihin ensin yhteyttä, voinko saada asumistukea jos ei ole paperieta tehty??? ELatus???
 
http://kaksplus.fi/keskustelu/tunteet-ja-ihmissuhteet/yksinhuoltajat/2169884-kun-yh-aidin-elama-alkaa-mista-aloittaa/#post26775666 tuonne vastasi moni fiksusti kun itse olin tilanteessa kolme kuukautta sitten.

Lastenvaljojan kanssa kävimme itse viime kuussa sopimassa miten elatustuki menee. Ja sillä ei kuulemma ole väliä, että kuka lapsia katsoo, vaan talous tasataan ettei käy niin että isällä kaikki rahat ja äiti kituuttaa. Kelaan paperit vetämään. Ilmoitat että ero on tuore ja paperit saadaan kun ne tulee. Kun muutat pois, teet väestörekisteriin osoitteenmuutoksen. Se itsessään todistaa eron vireillä olon. Kun asut yksin, voit hakea kelalta yksinhuoltajalisää VAIKKA huoltajuus onkin 50/50. Tämä oli minulle uusi asia kun asiaan perehdyin. Asunto kannattaa laittaa samantien hakuun kaikkiin mahdollisiin suuntiin ja soittaa vielä perään ja kertoa tilanne. Tällöin pääsee yleensä jonon kärkeen ja paperisi käsitellään nopeammin. Ei ehkä toimi kaupungilla mutta muilla vuokraajilla toimii. Kerro millä alueella/paikkakunnalla asut, ni voimme auttaa asunnun etsimisen vaihtoehdoissa.

Omaisuus menee 50/50 jos olette naimisissa. Jos ette pysty setvimään asioita keskenänne, jousutte menemään oikeuteen. Muista että vaikka ero olisi kuinka kaunis tai kuinka likainen, pidä huoli omista eduistasi. Vaikka tuntuu helpommalta antaa periksi ja myötäillä, pidä järki päässä ja katse tulevaisuudessa. Tulet kokemaan DABDA:n tunteita (kieltäminen, viha, sovittelu, masennus ja hyväksynnän) seuraavien kuukausien aikana. Kun tiedät odottaa näitä tunteita, pystyt myös toivottavasti käsittelemään niitä rationaalisesti.

Asian kokeneena (tuoreessa muistissa) voin vain toivottaa hitosti jaksamista ja muista pyytää apua jos tuntuu ettei omat voimat kestä. Pyydä apua ystäviltä ja sukulaisilta. Kirjoita tänne ventovieraille. Kaikki auttaa. Paitsi muutamat katkerat jotka rakastavat tulle raadolle nokkimaan löytyä. Niistä älä välitä. niitä löytyy aina.
 

Yhteistyössä