eroahdistus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äippä

Vieras
olen ollut muutaman viikon nyt töissä. vauva 9kk ja hoidetaan kotona. pikkusiskoni on ollut hoitajana tarpeen vaatiessa.

nyt on ilmaantunut sellaista, että kun poistun huoneesta hetkeksi, vauvaa alkaa itkettämään. tänään kun tulin töistä vauva oli iloinen kun pääsi syliini. itku tuli heti jos laskin hänet sylistäni tai annoin siskoni syliin.
kun ovat kaksistaan kotona ei mitään suurempia itkuja ole ollut, ei mitään epätavallista.
muuten kyllä viihtyy vieraidenkin kanssa, eikä ole vielä vierastanutkaan.

onkohan tämä nyt jotain eroahdistusta tms?
nämähän kuuluvat asiaan, mutta kauanko yleensä tällainen vaihe kestää?

autossakaan ei ole ollut ongelmia, mutta eilen itketti aina kun ""paukautti"" auton oven kiinni. turvaistuin takapenkillä. eikä auttanut istuipa siskoni takana vauvan kanssa tai ei.

onhan tämä totuttelua kaikille, kun on joutunut palaamaan työelämään. varmaan vauva sitäkin miettii, kun äiti ei aina olekkaan kotona!

Meillä myös 9kk ja tuntui alkavan heti tuon täytettyään samanlainen oireilu kuin teillä. Olen kotona, mutta ei tarvitse välillä kuin laskea lapsi sylistä lattialle niin jo puolessa välissä alkaa itku. Sama jos menen yksin vessaan tai katoan keittiön kulman taakse.
Jostain luinkin, että liittyy ikään.

Tuo liittyy ikään! Voi vähän olla mukana myös eroahdistusta, muttei noin pieni sitä silleen vielä ota. Ennemminkin ikään liittyvää ""eroahdistusta"", joka menee ajan kanssa pois.

Kyllä, kuuluu ikään. Aloitin työt kun lapsi 1v, ja aikamoista eroahdistusta podetaan! Se ilmenee lähinnä siten, että kun tulen töistä, sylissä täytyy saada huutaa ikävä pois, ei auta vaik hyssyttelis...Jotakin mieluisaa tekemistä yhdessä vaan pitää keksiä, esim. lukeminen tai leikkiminen, ja unohtaa täysin kotitöiden tekeminen siksi aikaa, kunne tilanne taas rauhoituu. Meillä siihen menee joka ilta aikaa noin tunti. Että sillon vaan pitää hymistellä kun lapsi sitä tahtoo.

Ja meillä vielä on semmonen hoitaja, joka ei tajua, että lapsi todellakin stressaa ja rasittuu siitä hoitopäivästä, vaikka hän hyvä hoitaja onkin. Se kun on niinku työpäivä tuo hoitopäivä tän ikäselle, minun mielestä...Ero on huomattava verrattuna aikaan ennen töiden alkua.

Yhteistyössä