ero tulossa, mies masentuu...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä tehdä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä tehdä?

Vieras
eli tilanne on, että päätimme miehen kanssa erota. olemme ns. kasvaneet erillemme, haluamme elämältämme eri asioita, kuin mitä alunpitäen tavatessamme halusimme. olemme olleet yhdessä vajaan 10v, muttemme ole naimisissa.

minulla on eräs meispuolinen ystävä, josta mieheni on eropäätöksen jälkeen tullut todella mustasukkaiseksi, mustamaalaa tätä miestä ja väittää, että meistä tulee pari heti kun asumme eri asunnoissa. joudun asumaan tässä todennäköisesti useamman kuukauden, sillä vuokra-asuntoja ei ole tarjolla sen enempää kaupungilla, kuin yksityisilläkään. :( mieheni on kuitenkin väärässä, emme aio suhteeseen..

mies on ollut todella apea perjantaista lähtien, joutui tänään hakemaan sairaslomaa akuuttiin stressiin, kun ei kykene hoitamaan töitään enää. tänään on koko päivän nukkunut ja vältellyt puhekontaktia. olen yrittänyt puhua asioista, mutta mies ei halua, vastaa kaikkeen "ihan sama" tai "mitä väliä". ehdotin, että hakisi apua terapiasta, muttei suosu siihenkään. miehellä on siis aiempaa masennustaustaa, ei kuitenkaan ole ollut osastolla, vaan syö mielialalääkkeitä.
mitä minä osaan tehdä tässä tilanteessa? en voi vaan sivusta seurata, kun toinen ihan selvästi kärsii tästä tilanteesta. tuo kalvava mustasukkaisuus ei ainakaan paranna tilannetta, mutten voi katkaista välejä ystäväänkään turhien kuvitelmien takia..
alan olla kohta aivan loppuun palanut itsekin :(

Alkuperäinen kirjoittaja mitä tehdä?;28909873:
mitä minä osaan tehdä tässä tilanteessa? en voi vaan sivusta seurata, kun toinen ihan selvästi kärsii tästä tilanteesta. tuo kalvava mustasukkaisuus ei ainakaan paranna tilannetta, mutten voi katkaista välejä ystäväänkään turhien kuvitelmien takia..
alan olla kohta aivan loppuun palanut itsekin :(

Pahoittelen, mutta tuo on miehen oma ongelma. Ikävästi sanottu, mutta totta. Jos nyt alat väkipakolla olkapääksi, mies ei pääse irrottautumaan sinusta ja prosessi pitkittyy. Lisäksi tässä on miehellä hyvä mahdollisuus kontrolloida tekemisiäsi, jos hän saa sinut säälimään itseään.

Sun pitää nopeasti muuttaa ulos. Anakin jos et meinaa palata takas. Kärsitte kauemmin, mitä kauemmin asutte yhdessä. Soita kaupungille ja selitä tilanne, josko nopeutuis asunnon saanti.

Onhan se rankkaa, mutta teidän pitää nyt vaan suoriutua siitä erosta, niin pääsette jatkamaan elämää. Kyllä hänkin vielä onnen löytää. Vaikea sanoa, mitä voisit tehdä juuri nyt. Miehesi on nyt siellä aallon pohjalla, ja tilanteen pitäisi jotenkin laueta. Onko sulla esim. ystävää, jonka luona voisit olla edes muutaman yön viikossa? Mä jouduin aikoinani asumaan eksän kanssa muutaman kuukauden, mutta lopussa päädyin muuttamaan tilapäisesti ystävän luokse asumaan, koska mies rupesi takertumaan, vaikka eropäätös oli alun perin hänen. Etäisyys helpotti tilannetta, ja lopulta pääsimme lähtemään eri teille ihan sovussa.

Päätitte yhdessä erota vai sinä päätit ja kerroit miehelle? Voi olla että ukkosi ei ole ihan samalla viivalla kanssasi jos on elätellyt toiveita liiton jatkumisesta ja itse olet paininut tunteidesi kanssa aikasi ja päästänyt niistä jo aikaa sitten irti.

Aika ehkä auttaa siihen. (miehellesi, itsehän tunnut olevan tyytyväinen ratkaisuun)
Mustasukkaisuus ainakin kielii siitä että hänellä on edelleen jotain (vahvoja) tunteita sua kohtaan. Ole huoletta, se menee jopa parissa vuodessa ohi, joskus varmaan kestää pitempäänkin.

Siitä huolimatta et ole vastuussa expuolisosi elämästä, korkeintaan olet vastuussa omastatunnostasi jos olet (ehkä) loukannut häntä jotenkin.

Hän tulee jonakin päivänä ymmärtämään että teidän juttunne on ohi. Tuskin huomenna mutta joskus.

Eikä näihin ole mitään vastauksia, jokaisen pitää selvitellä niitä yksinään. Ystävien tuki tietenkin on tärkeää. Paitsi että kaikenlaisia neuvoja tulee kuulemaan mutta yhdestäkään ei luultavasti ole kummoisempaa apua. Pahimmat ovat ihmisiä joilla on ero jo takana - heidän mielestään vain heidän erostaan pitää ottaa mallia. Asiatietoa on netti pullollaan eroista niin niistä ei ole pulaa.

No, kuten äskenkin totesin niin tästäkään tuskin mitään apua oli. Kunhan kirjoittelin.

edit: Sen verran takapakkia että ammattiapu saattaa helpottaa asian läpikäymistä

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Karju
jotenkin tuntuu, että on minun vastuulla miehen masentuminen :( koen, että olen huono ihminen, kun se olin minä, joka uskalsi sanoa ääneen, että ero olisi varmaan järkevin ratkaisu.. silloin kun asiasta keskustelimme, mies oli samalla aaltopituudella ja myönsi itsekin, ettei tässä suhteessa ole mitään jäljellä. emme kumpikaan ole onnellisia, sillä haluamme niin eri asioita ja meillä ei tunnu olevan enää mitään yhteistä. :/ varsinaisesta eropäätöksesta on aikaa reilut pari viikkoa, mutta viime perjantaina miehen käytös muuttui syyllistäväksi ja hän rupesi kaivelemaan näitä mustasukkaisuuden aiheita. :/ siitä saakka täällä on ollut todella painostava ja ahdistava ilmapiiri.
minulla ei oikeastaan ole ketään kenen luo voisin mennä asumaan täksi ajaksi, ajokorttiakaan kun ei ole, niin mahdolliset yöpaikat on liian kaukana töissä käymistä ajatellen. saisin mennä pitämään majaa miespuolisen ystävän luo, mutta koen, että se olisi aivan iiian loukkaavaa miestä(ex nykyään) kohtaan, sillä juuri tästä ystävästähän se mustasukkaisuuskin johtuu... :/

miehellä ei ole kuin omat vanhempansa tässä kaupungissa ja sinne hän ei ainakaan halua mennä.
tai olisi kai miehellä muitakin paikkoja, muttei hän halua lähteä. tarjottuun apuun on vastauksena "ei kiitos!" ja niinkuin jo aiemmin sanoin, "ihan sama", "mitä väliä?". :(

Yritä soittaa kaikki asuntotoimistot läpi ja saada nopeasti uusi asunto. Jääkö miehesi teidän nykyiseen asuntoon asumaan? Tilanne pahenee vain mitä kauemmin saman katon alla "kavereina" olette.

ei tämä ole mikään feikki!
tänään olen koko päivän yrittänyt etsiä asuntoa, soitellut läpi kaikki välitysfirmat ja yksityiset. yksityisillä on aivan järjettömän kalliita asuntoja ja liian isoja minulle, joka yksin tulen asumaan. mies tää tähän, sillä hänellä riittää tulot asua tässä yksinäänkin.