Ero tulossa ja riita lapsen tapaamisista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Andrea"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Andrea"

Vieras
Hei,

Haluaisin erota miehestäni mutta hän haluaa erotessamme lapsen joka toinen viikko itselleen. Hän uhkaa, että mikäli en suostu hänen vaatimukseensa mennään asiasta oikeuteen asti. En jaksaisi mitään oikeusjuttuja. Joillakin viikko-viikko systeemi voi toimia mutta mielestäni 5-vuotias lapsi on liian nuori kyseiseen järjestelmään.

Syyt miksi haluan erota miehestäni ovat samat kuin miksi en haluaisi lasta hänen luokseen joka toinen viikko asumaan eli taloudelliset ongelmat sekä toisinaan reipas alkoholin käyttäminen. Mies on työtön, itse olen ihan hyvässä työsssä. Mies sanoo sossun kustantavan hänelle kaksion jos hän kertoo lapsen asuvan hänen luonaan joka toinen viikko.

Onko kenelläkään kokemusta kuinka helposti sossu suostuu järjestämään isälle kaksion jos lapsen huoltajuudesta/tapaamisista ei ole missään kirjallisesti vielä sovittu?

Onko kenelläkään kokemusta oikeudenkäynnistä liittyen lapsen tapaamisiin?

Kaikki vinkit otetaan vastaan.

Äiti ja isähän eivät varsinaisesti päätä lapsen tapaamisista, vaan asia menee lastenvalvojalle, joka kuultuaan molempia tekee ratkaisun lapsen parhaaksi. Ihan pientä ei varmaankaan pistetä viikko-viikko-systeemiin, mutta 5-vuotias on toisaalta jo vähän isompi. Mutta jos isällä on oikeasti alkoholiongelma ja sen voidaan katsoa vaikuttavan lapseen, se tietysti vaikuttaa tapaamisiin. Jos hän vetää kaksi kertaa viikossa lärvät, sitä ei varmaankaan katsota ongelmaksi. Vain jos ei pysty olemaan juomatta lapsen kanssa, luulisin. Työttömyyskään ei vaikuta lapsen tapaamisiin, se ei tee ihmisestä huonoa.

Sinuna ottaisin nyt yhteyttä sinne lastenvalvojaan ja keskustelette siellä asioista.

Höpöhöpö, lastenvalvoja ei päätä yhtään mistään vaan vaan voi antaa suosituksia ja neuvoja vanhemmille, sekä auttaa pääsemään sopimukseen lasten tapaamisista ja elatuksesta. Jos sopua ei tule, sitten mennään oikeuteen.

Hyvä ajatus on ottaa yhteys lastenvalvojaan. Pelkään, että isä alkaa mustamaalata minua ja ei ymmärrä täysin omaa alkoholiongelmaansa. Toisaalta hän on ollut tämän vuoden aikana pari kertaa putkassa ja toisella kerralla löydettiin myös pieni määrä kannabista.

Sori, ilmaisin asiani väärin tossa lastenvalvojajutussa. Useimmiten vanhemmat taitaa kuitenkin tyytyä tuohon lastenvalvojan ehdotukseen, mutta jos vanhemmat on kovasti eri linjoilla eikä lastenvalvojan ehdotus kelpaa, niin sitten ei auta muu kuin käräjöidä. Eikä nuo putkareissut ja kannabishommat kyllä miestä mitenkään auta...

Niinpä, olen miettínyt että onneksi poliisilla on kyseiset asiat rekisterissä jos oikeuteen mennään. Osaako kukaan sanoa vaikuttaako työttömyys ja "sossun rahoilla" eläminen johonkin suuntaan jos mennään oikeuteen asiasta? Eikö ole kumminkin tärkeää että vanhempi pysyy elättämään lastaan?

Mies on sanonut, että on huolissaan kuinka minulla on aikaa olla lapsen kanssa kun käyn töissä ja opiskelen samalla. Toisaalta teen kummatkin lapsen takia, olen valmistumassa noin vuoden kuluttua ja alallani on suhteellisen helppo saada virka joka tuo myös turvaa lapsen elämään.

[QUOTE="Andrea";28686470]Niinpä, olen miettínyt että onneksi poliisilla on kyseiset asiat rekisterissä jos oikeuteen mennään. Osaako kukaan sanoa vaikuttaako työttömyys ja "sossun rahoilla" eläminen johonkin suuntaan jos mennään oikeuteen asiasta? Eikö ole kumminkin tärkeää että vanhempi pysyy elättämään lastaan?

Mies on sanonut, että on huolissaan kuinka minulla on aikaa olla lapsen kanssa kun käyn töissä ja opiskelen samalla. Toisaalta teen kummatkin lapsen takia, olen valmistumassa noin vuoden kuluttua ja alallani on suhteellisen helppo saada virka joka tuo myös turvaa lapsen elämään.[/QUOTE]

Mun mielestä tuo työttömyys on vaan tällä kertaa hyvä asia. Eikö ole kuitenkin lapselle kiva että saa tosiaan viettää joka toisen viikon kotona? Sinun kanssasi olisi 8-9h päivästä päivähoidossa?

Kuinka usein mies juo? Juoko lapsen aikana?

Ymmärrän kyllä ettei mieskään halua olla ilman lastaan. Tästä syystä erot on kamalia. Kummallakin on mielestäni yhtälainen oikeus olla oman lapsensa kanssa. Lapselle on kamalaa kun joutuu olemaan erossa toisesta vanhemmastaan niinkin pitkään kuin viikon, tai jopa kaksi kerrallaan.

No kuhan vain uhkailee käräjillä. Sanot olevasi valmis menemään sinne asti, ja huomautat äijän elämäntyylistä samalla. Kun olet itsevarma, niin äijä lopettaa uhkailut. Eikä taatusti vie käräjille. Mutta en tekisi mitään joka toinen viikonloppu-sopimustakaan. Vaan että isä näkee useamman päivän viikossa

Lapsi olisi kyllä päiväkodissa joka viikko (ehkä vähän lyhyemmän päivän), koska kaverit tärkeitä ja nauttii siellä olosta. Mieskin ymmärtää, että lapselle ei ole hyväksi olla joka toinen viikko syrjäytyneen ja masentuneen isän kanssa vain kotona.

Mies ei juo lapsen ollessa hereillä, koska en hyväksy sitä mutta sitten kun ovat kaksistaan en voi asiasta tietää. Lapsen nukkumaan menon jälkeen saattaa juoda jos olen paikalla ja joskus jos olen ollut esim. seminaarissa toisella paikkakunnalla isä on ostanut olutta ja juonut kun lapsi on ollut nukkumassa. Kokonaista viikkoa ei oman kokemukseni mukaan pysty olemaan ilman alkoholia.

Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä, nämä asiat eivät ole mustavalkoisia. Tarvitsen vaan itseluottamusta mutta tuollainen uhkailu oikeudella on niiin epämielyttävää. Lapsella ja isällä on lämmin suhde ja isä hoitanut lasta paljon vauvana kun tein gradua.

[QUOTE="Andrea";28686557]Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä, nämä asiat eivät ole mustavalkoisia. Tarvitsen vaan itseluottamusta mutta tuollainen uhkailu oikeudella on niiin epämielyttävää. Lapsella ja isällä on lämmin suhde ja isä hoitanut lasta paljon vauvana kun tein gradua.[/QUOTE]

Jospa vaan uhkailee "paniikissa". Varmasti ero omasta lapsestaan hänellekin tuntuu aivan kauhealta ajatukselta. Toivotaan, ja uskon että saatte asiat selvitettyä ilman oikeuteen menoja :).

kuule,oleppas sinä tässä yhtälössä se jolla on munat! Eroa miehestäsi,hanki oma asunto ja elämä lapsesi kanssa. Ota yhteys perheasioihin perehtyneeseen asianajajaan ja mene käräjille (taikka sovitteluun) sopimaan tapaamisista. Yllätä lapsesi isä ja anna hänen uhkailunsa mennä kuuroille korville. ÄLÄ ALISTU! Käräjäoikeus ei ole mikään pelottava mörkö,olet menossa tekemään lasta koskevaa sopimusta,et syytettäväksi. koska exäsi kiristää jo nyt niin mitä luulet hänen lastenvalvojalla tekevän? lv ei ota kantaa mihinkään vaan toimii teidän tekemän sopimuksen täyteenpanijana ja kirjurina. koska ex niin kovin kärikseen haluaa niin tee aloite hyvä nainen. Sovittelussa on sovittelijana käräjäoikeuden tuomari ja läsnä yleensä yksi asiantuntija (meillä oli lastenpsykologi). Lapseni isä halusi myöskin viikkosysteemin johon en suostunut,nyt kokeiltiin jokatoinen vkl joka sekään ei toimi joten menemme sovitteluun määräajan umpeuduttua uudelleen. Tee elämästäsi helppoa ja aloita asian työstäminen jo tänään..laita ajatuksiasi paperille ja huomenna soita asianajajalle. Jätä miehesi,NYT!

Ärsyttää ihmiset jotka luulee olevansa parempia vanhempia, kun ovat töissä tai koulussa! Työt ja koulutus tuo kyllä rahallisen turvan lapselle mutta ei sitä rakkautta mitä ehkä tämä työtön sossupummi lapselleensa antaa!

Hei "jybis" ja kiitos topakasta viestistä, täytyy kerätä jostain voimaa ja tehdä ehkä itse se aloite.

Ei koulutus ja työ ole kaikki kaikessa mutta mielestäni se on tärkeä ja olennainen asia ihmisen elämää, haluan myös kasvattaa lapseni ajatukseen koulutuksen tärkeydestä ja mielekkään työn tekemisestä. Kummatkin tuovat jo sinänsä iloa ja sisältöä elämään.

Miksei tuo ajan jakaminen puolittain onnistuisi vallan mainiosti nyt, kun isä on työtön. Isä hoitaa lasta päivät, sinä illat. Ja viikonloput sovitte tai jaatte keskenään.

kyllä isällä on oikeus lapseen siinä missä äidilläkin, jos vain osaa ja pystyy lapsen hoitaa.

Oikeus ei laita yhtään lasta asumaan vuoroviikoin. Nykyinen lainsäädäntö ei tunnista vuoroasumista. Oikeus määrää lapselle lähiosoite ja lähivanhemman, sekä päättää etävanhemman oikeudesta tavata lastaan.

Uusimmat

Yhteistyössä