Ero, muutto ja univaikeudet. Ennenkaikkea ne univaikeudet.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "uneton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"uneton"

Vieras
Mä olen aina ollut ilta/yöihminen ja aamut olis tuskaa jo ala-asteaikoina.
Koskaan mulla ei ole ollut nukahtamisvaikeuksia, olen nukkunut sen 7-8h yössä ja pärjännyt hienosti seuraavan päivän.
Viikonloppuisin ja lomilla mun luonnollinen rytmi tulee aina esiin ja valvon tosi myöhään touhuillen ja puuhaillen kaikkea helposti neljään asti aamulla ja nukun sit seuraavana päivänä jonnekin puolillepäivin, mutta olen aina saanut helposti sen rytmin käännettyä arkea ja töitä varten.

Erosin miehestäni kolmisen kuukautta sitten ja ekat viikot nukuin ihankun ennenkin, mutta nyt kun aikaa on kulunut, niin nukun n.3-4h yössä ja olen tautisen väsynyt seuraavan päivän. Tulee välillä oikeen fyysisesti huono olo kun on niin univelkaa.
Alkuun mun rytmi oli se, että nukuin yössä kolmisen tuntia ja töiden jälkeen parin tunnin päikkärit ja noidankehä oli valmis.

Sitten päätin, että loppuu ne päikkärit, mutta pyörin silti sinne n.kahteen-neljään asti, en vaan saa unta.

Olen koittanut lukea tai laittaa taustalle jotain leffaa pyöriin, olen ollut täydessä hiljaisuudessa ja ei, en vaan saa unta ainakaan ennen kahta yöllä.

Lääkäri sanoi, et semmosta se on kun eroaa et kyllä se siitä. ONKO NOIN?!

Mä oon koko ajan kamalan väsynyt, mutta en saa unta... :(

Kuulostaa samalta kuin itselläni vauvan ollessa pieni. Meni niin pahaksi, että loppujen lopuksi unettomuus jouduttiin katkaisemaan masennus- sekä unilääkkeillä. Kuuntelin tuskissani sitä syyllistämistä, että mikset nukkuja mikset ota apua vastaan vauvan hoidossa ja nuku. En osannut, vaikka olisin sitten saanutkin nukkua. Mene uudestaan lääkäriin ja hoida asia kuntoon! Ei se mene ohi itsestään, jos on jo liian pitkä unettomuus takana.

Jos tilanne menee pahaksi, lääkäri voi kirjoittaa nukahtamislääkkeitä (ei siis unilääkkeitä) pariksi yöksi, niin saattaisit saada unirytmiä korjattua. Jos siis ongelmana on vaan se, että olet saanut unirytmin pahasti sotkettua.

Minulla on stressiaikoina välillä univaikeuksia. Olen ottanut asenteen, että yritän vaan olla stressaamatta. Jos en saa unta, lepäilen kuitenkin, teen vaikka rauhoittavia hengitysharjoituksia ja mietin mukavia. Pelkkä lepäilykin auttaa jatkamaan seuraavan päivän... jos siis on kyse vain muutaman yön ongelmasta! Mutta kun tilanne on noin vaikeaksi mennyt, niin menisin kyllä uudestaan lääkäriin. Toiselle lääkärille, ehkä, jos mahdollista.

Voit koittaa melatoniinia, jota saa nykyään ilman reseptiä. Sitä erittyy ihmisen elimistössä ihan luontaisestikin nukkumaan mennessä/yön aikana eikä se tee oloa seuraavaksi päiväksi tokkuraiseksi. Melatoniinia käytetään nukahtamisvaikeuksissa ja kun halutaan muuttaa unirytmiä, se siis auttaa nukahtamaan. Kaikille melatoniinista ei ole apua, mutta jos sulla on siitä vajetta niin voit hyvinkin saada siitä apua. Itse olen syönyt välillä melatoniinikuureja ja saanut niistä apua, vaikka esim. oikeat nukahtamislääkkeet eivät auttaneet ollenkaan, tekivät olon vain sekavaksi. Stressi vähentää melatoniinieritystä, joten sulla voi elämäntilanteen huomioon ottaen hyvinkin olla nyt vähentynyt melatoniinin tuotanto.

Jos ei helpota niin mene uudestaan lääkärille, unettomuutta kannattaa ihan ehdottomasti hoitaa eikä päästää sitä pitkittymään.

en lukenut ketjuasi kokonaan kun keskustelen facebookissa canadalaisen ystäväni kanssa. pahoitteluni raskaasta tilanteesta. Kerron vaan että unettomuus ajoi minut kahdessa viikossa loppuun. unilääkkeillä vasta asia alkoi korjaantumaan.... kun sinulla on lapsiakin, niin se saattaa tapahtua nopeastikin. haleja

[QUOTE="vieras";27613397]Voit koittaa melatoniinia, jota saa nykyään ilman reseptiä. Sitä erittyy ihmisen elimistössä ihan luontaisestikin nukkumaan mennessä/yön aikana eikä se tee oloa seuraavaksi päiväksi tokkuraiseksi. Melatoniinia käytetään nukahtamisvaikeuksissa ja kun halutaan muuttaa unirytmiä, se siis auttaa nukahtamaan. Kaikille melatoniinista ei ole apua, mutta jos sulla on siitä vajetta niin voit hyvinkin saada siitä apua. Itse olen syönyt välillä melatoniinikuureja ja saanut niistä apua, vaikka esim. oikeat nukahtamislääkkeet eivät auttaneet ollenkaan, tekivät olon vain sekavaksi. Stressi vähentää melatoniinieritystä, joten sulla voi elämäntilanteen huomioon ottaen hyvinkin olla nyt vähentynyt melatoniinin tuotanto.

Jos ei helpota niin mene uudestaan lääkärille, unettomuutta kannattaa ihan ehdottomasti hoitaa eikä päästää sitä pitkittymään.[/QUOTE]

tätä mä kokeilenkin hei, koskaan kuullutkaan, kiitos! :) viime yö meni taas siihen et pyörin sängyssä kolmeen asti.. :(

Yhteistyössä