erityskoulu

• Viestiketjun aloittaja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti
huolestunut
Meidän poika aloitti koulun syksyllä,tavallisessa koulussa. Pojallamme on todettu hahmotus,sosiaalisen taidon puutteita.koulu sujuu hyvin lukemisen ja matikan osalta mutta käytös on levotonta ei tahdo pysyä paikalla.nyt opettaja,psykologi on ehdottanut meille että poika siirrettäisiin erityskouluun, päätöstä en ole vielä tehnyt enkä tiedä mitä päättäisin.onko se hyvä kesken lukuvuotta siirtää vai olisiko syksyllä parempi aloittaa erityikoulussa.

Itse erityislapsen äitinä ja ammattikasvattajana olen sitä mieltä,että kerran lapsesi pystyy kuitenkin oppimaan en kiirehtisi koulun vaihtoa.
Tietysti pienempi ryhmä on tälläisen lapsen kohdalla parempi kuin iso
luokka.Opettaja pystyy paremmin tukemaan lasta ongelma-alueissa.
Loppujen lopuksi vanhemmat ovat ne jotka päätöksen tekevät suosituksis
ta huolimatta.

huolestunut
itselläni on tunne että pojan käyttäytymisen takia hänet haluttaissiin siirtää. tänään menen rehtorin kanssa keskustelemaan asiasta,pojallani on avustaja luokassa mutta opettajan mielestä sekään ei riitä pitämään poikaa paikallaan.opettaja on kuulemma kaikki keinot kokeillu.koen että itseäni painostetaan kun opettaja, terveydenhoitaja soittelee kummallakin on samat asiat miten huonosti meidän poika käyttäytyy.

Elikkä lapsellasi on henk.kohtainen avustaja en olisi valmis vaihtamaan koulua,koska opettajan ei tarvitse luokassa olla yksin.Luulen,että
kyseessä klassinen opettajan väsymys eli tarkoitan tällä sitä,mikä vähänkin työllistää pois silmistä."Normaalit"kiltisti käyttäytyvät ovat opet-
tajien unelmia.Itselläni on dyspraksiaa sairastava poika,joka onneksi
saa omassa koulussaan tuettua opetusta.On tällä hetkellä erityiskoulussa
tukijaksolla ja sinne he olisivat halukkaita ottamaan ens syksyksi, mutta
en vaihda koulua.

eräs vaan
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.02.2007 klo 10:05 huolestunut kirjoitti:
Meidän poika aloitti koulun syksyllä,tavallisessa koulussa. Pojallamme on todettu hahmotus,sosiaalisen taidon puutteita.koulu sujuu hyvin lukemisen ja matikan osalta mutta käytös on levotonta ei tahdo pysyä paikalla.nyt opettaja,psykologi on ehdottanut meille että poika siirrettäisiin erityskouluun, päätöstä en ole vielä tehnyt enkä tiedä mitä päättäisin.onko se hyvä kesken lukuvuotta siirtää vai olisiko syksyllä parempi aloittaa erityikoulussa.
[/q uote] itse en kyllä laittasi vielä mihinkään erityiskouluun että se on niin iso ratkaisu lapsen elämässä. koska minusta ylivalkkaat ei kuulu erityisluokalle vaan rauhalliseen ympäristöön ja erityisluokassa siis voi olla lisää vilkkaita ja muutenkin rauhattomia lapsia. ja jos opettajat ei nykypäivänä kestä ylivilkkaita lapsia luokalla niin sellaiset opettajat eivät kuulu opettaja virkaan.

joutsen99
Oletko ajatellut asiaa siltä kantilta, että erityisluokassa on vähemmän oppilaita, jolloin opettaja pystyy keskittymään myös sinun lapseesi paremmin kuin norm. luokassa ja myös lapselle ärsykkeitä vähemmän. Voit myös ottaa selvää, millaisia lapsia ko. luokassa on.

yksi vaan
Minä taas voin antaa valaistusta hieman toisestakin näkökulmasta. Erityislapsi voi syödä todella paljon koko luokan resursseja. Tiedän tapauksen, missä opettajalta meni aina ensin 10 minuuttia tunnista erityislapsen aiheuttamien välituntiselkkausten selvittelyyn, toiset 10 minuuttia saattoi helposti mennä sitten tunnilla häiriköintiin. Se on todella paljon 45 minuutin oppitunnista ja muiden opetuksesta eli erityislapsen lisäksi kärsivät myös kaikki muut oppilaat. Tässäkin tapauksessa vanhempia painostettiin useammalta taholta, mutta se kesti kauan ennenkuin kyseinen lapsi siirtyi sitten erityiskouluun. Käsittääkseni hänellä on mennyt siellä hyvin pienessä erityisryhmässä ja koko luokan henki on muuttunut paremmaksi ja opiskelurauha löytynyt tämän siirron yhteydessä.

Kannattaa katsoa asiaa suurempana kokonaisuutena.

Yhteistyössä