Erityisruokavalioinen lapsi ja ruokailu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mun kullalle vaan hamppareita ja muuta moskaa ruua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mun kullalle vaan hamppareita ja muuta moskaa ruua

Vieras
En voi kuin ihmetellä taas nykyaikaa.
Lapseni on erityisruokavalioinen ja koulusta tuli taas nuo laput jotka kuuluu täyttää. No asia mihin kiinnitin huomioni oli
PYYTÄISIN ETTÄ KESKUSTELEISITTE LAPSENNE KANSSA KOTONA SIITÄ, ETTÄ HÄN MYÖS SYÖ KOULUSSA HÄNELLE VALMISTETTUJA ERITYISRUOKAVALION MUKAISTA RUOKAA.

Tämä lappu siis jaettu kaikille koululaisille siinä koulussa ja en voi kuin ihmetellä että onko nykyajan lapset noin nirsoja ettei sitten suostu syömään ruokaa jota heille on erikseen tehty?

Hmm... mä jouduin aikoinani samanlaiseen keskusteluun koulussa (yläaste) kun olin pyytänyt kasvisruuan itselleni.
Että ethän nyt sitten ota niitä nakkeja kavereiden kanssa kun olet kerta tämän kasvisruokavalion itsellesi ruksannut. No joo en ota, mitä nyt monta vuotta jo ollut lihaa syömättä :headwall:

No niimpä! Mikä ihme siinä on ettei ruoka kelpaa siis kunnon ruoka ja sitten kummiskin kotkotetaan täälläkin ettei meidän murulle TOSIAAN anneta mitään moskaruokaa vaan terveelllistä sen olla pitää! No mitä ne sit kotonaan syö???

Monet erikoisruokavaliolla olevat ovat joutuneet elämään tiukalla ruokavaliolla vuosia. Ja omat eväät on aina mukana mennään mihin vaan. Siitä ei ihan yhtäkkiä siirrytä syömään muiden tekemiä ruokia, niin se vaan on. Ennen oli mummolassakin aina omat ruuat mukana, että ruokavalio oli oikein. Nyt saisivat syödä mumman tekemia mutta eivät ole tottuneet, erilaiset mausteet, paljon suola jne. Vaatii totuttelua.

Aivan eri lähtökohdat kuin sellaisilla lapsilla jotka voivat pienestä pitäen syödä mitä vaan.

Ei meidän lapset esimerkisi osaa syödä valmisruokia ollenkaan, kun eivät niitä ole koskaan saaneet. Tottuminen vaatii paljon aika. Ja vaikka allergiat helpottaisivatkin voi ruokavalion muuttaminen tervelliseen normaaliin ruokaan olla työn ja tuskan takana.

niin, itse vaan kovin pyörittelin silmiäni että eikö moinen keskustelu ole ollut jo silloin paikallaan kun lapsella on todettu joku allergia.
Oikeastiko ne vanhemmat opettaa kullanmuruolleen että koulussa saa sitten vaatia mitä vain herkkuja jos muille tarjoillaan ruokaa joille hän on allerginen.

Kyllä niin on että lapseni joka ERIKOISRUOKAVLIOTA käyttää niin todellakin syö koulussa sitä erikseen valmistettua ruokaa. Pahimmassa tapauksessa saa anafylaktisen reaktion joka nopean avun puuttuessa johtaaa kuolemaan. Että tiedoksesi vaan, lapseni ei todellakaan turhaan käytä ERIKOISRUOKAVLIOTA.

Alkuperäinen kirjoittaja Ottakaa asioista selvää.:
Kyllä niin on että lapseni joka ERIKOISRUOKAVLIOTA käyttää niin todellakin syö koulussa sitä erikseen valmistettua ruokaa. Pahimmassa tapauksessa saa anafylaktisen reaktion joka nopean avun puuttuessa johtaaa kuolemaan. Että tiedoksesi vaan, lapseni ei todellakaan turhaan käytä ERIKOISRUOKAVLIOTA.

Kun kyse oli tuon meille annetun lapun lisä ohjeen mukana se että nähtävästi näitä erityisruokaisia lapsia on jonkin verran minunkin lapseni koulussa ja nähtävästi siellä aika moni sitten jättää syömä'ttä kun on erilaista ruokaa?
Omalla lapsellani myös se että saa hengenvaarallisia oireita jos söisi vahingossakin samaa mitä muut.

On olemassa myös sellaisia allergioita (esim. hitaat suolioireet, refluksi jne.) ettei yhtenä päivänä syödyt (esim. synttärit tai joku herkkuruoka kerran kuussa) "tavalliset ruuat" haittaa mitään kunhan normaalisti tiukka ruokavalio pidetään.

Allergiatkaan eivät ole musta-valkoista hommaa. Mutta koulun keittiölle yleensä on ja silloin pitää valita ja pakko on ottaa se allergisen ruoka, jota myös sitten syödään koulussa. (Ainakin äiti toivoo niin, mutta enhän minä sielä voi olla vahtimassa)

Olisko kyse siitä, että esim. yläasteella jälkikasvu käy katsomassa, mitä on ruokana ja ellei kelpaa, jättävät syömättä? Ala-asteella se ei kai ole niin helppoa, kun ainakin meilläpäin syömään mennään luokittain ja opettajan valvonnassa.

Mua ainakin kävisi pännimään, jos toistuvasti joku oppilas jättäisi syömättä nimenomaan hänelle valmistetun erityisannoksen.

Olen huomannut näitä wannabe-erityisruokavalioisia jopa aikuisissa. Yhdessäkin paikassa muutama nainen mietti pitkän aikaa, laittaako ruksi kasvisruokavalion kohdalle vai ei. Päättivät sitten laittaa, niin saisi edes yhden terveellisen kasvisannoksen per päivä, vaikka ei itse viitsisikään tehdä semmoista. Ja kas kummaa, kun ruokana oli vaikka punajuurikeitto tai jotakin vähemmän houkuttelevan näköistä kasvisruokaa, kummasti he valuivat sieltä omalta linjastoltaan tyhjin lautasin isolle linjastolle noutamaan nakkeja ja nugetteja...

Alkuperäinen kirjoittaja sellaista se:
Suuri osa erityisruokavalion aineksista on aika, poikkeavan, makuista. Jos ei niistä ole tottunut kokkaamaan niin ruoka voi olla aika karmeaa.

Näinpä.
Poika on maito-kananmuna-vilja-alerginen ja makkarakeittopäivänä hänelle tarjottiin soijanakkikeittoa. En ymmärrä miksi koska suurimmassa osassa nakkeja ei ole maitoa, viljaa tai kananmunaa. Tai sitten keittiössä valmistetaan vaan yksi erityisruoka joka sopii sitten kaikille, eli allergille/kasvisyöjille jne. jotenkin oli vaan hassua ja poikakin 2v. ihmettliniitä että onpa hassuja nakkeja, söi keiton muuten mutta soijanakit jäi lautaselle.

Pakkohan noita dieettejä jotenkin on yhdistellä ettei keittiö joudu kokkaamaan kolmeakymmentä erilaista ruokaa joka päivä ja tilaamaan jotain ruoka-ainetta vain yhtä ihmistä varten. Jos koulun nakkisoppaan normaalisti käytetään sellaisia nakkeja joissa sattuu olemaan vaikkapa jauhoa niin simppelimpää tietysti on laittaa mien pojan ruokaan niitä soijanakkeja joita on jo tilattu kasvissyöjiä varten, kuin tilata yhdelle ihmiselle kokonaan erilaisia nakkeja.

Mitä tulee aloitusviestiin niin itse ymmärsin tuon kaavakkeen tarkoituksen nimenomaan siten, että kun se erikoisannos kerran on varta vasten tehty niin se pitäisi myös syödä. Etenkin yläasteella suuri osa oppilaista jättää ruokailun väliin joko aina tai vähintään silloin kun tarjolla on jotain muuta kun niitä omia lemppareita, ja ostaa sitten tilalle limua ja karkkia. Luonnollisesti keittäjät siis toivoisivat että vanhemmat puhuisivat lastensa kanssa siitä, millainen vaiva erikoisannoksen tekeminen on koulukeittiölle ja kuinka sitä tulisi kunnioittaa niin että edes hakisi sen annoksen ja maistaisi sitä sen sijaan että jättää kokonaan syömättä.

'etenkin yläasteelle menijät voivat jättää sen syömättä ihan sen takia, etteivät halua erottua muista omine erilaisine ruokineen, osa voi syödä jopa tavallista ruokaa, jos siitä ei aiheudu mitään hengenvaarallisia oireita.

Meillä oli koulussa lapsi jolla erityisruokavalio ei ollut allergiaa vaan uskonnolliset syyt.
Äiti kuitenkin valisti että hän voi kuitenkin syödä "normiruokaa" jos hänelle ei maistu hänelle erikseen tehty ruoka ja toisilla on "parempaa".
Joo arvatkaapas tehtiinkö hänelle tän jälkeen eri ruoka ?

Hyvähän tuosta asiasta on keskustella, että keittiön väki ei tee turhaan erikseen ruokaa. Erikoisruokavalion ruoka ei välttämättä ole samanlaista kuin lapsen kotona syömä ruoka. Se on erinäköistä ja erimakuista kun on eri ihmisen tekemää. Lisäksi monet "joutuvat" koulussa kasvisruualle, vaikka kotona söisivätkin lihaa. Koulussa tarjottava liha kun ei ole juuri määrätyllä tavalla teurastettua niin kasvisruoka sopii eettisiin arvoihin paremmin. Ainakin vanhempien mielestä.

Yhteistyössä