Erityislapsi ja sisarus

Jääkö terve sisarus jostain "paitsi" jos hänellä on vammainen sisarus, eikä ns. tervettä sisarusta? Kysymys muoto hieman hölmö, mutta toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitin.

Ps. Onko täällä aikuisia joilla vammainen sisarus, olisi kiva kuulla teitäkin?

taavi
Aiheesta löydät keskustelua kehitysvammaisten tukiliiton sivuilta.

www.kvtl.fi
-keskustelu
-sisarukset puhuvat
-yleinen keskustelu
-muita sisaruksia.

Toivottavasti sait selvää, ranskalainen viiva tarkoittaa että seuraavaksi siitä linkistä.

Hilja 73
Meillä liikuntavammainen lapsi on paljon sylissä. Aina tarvitsee apua pukemisessa.vessatuksessa, kaikessa johon tarvitaan liikettä! Älyllisesti lapsi on täysin terve.
Sisarus jää paitsi luistelemisesta, hiihtämisestä, uima-halli reissuista,pakkaspäivien leikkipuisto reissuista ym.ym.ym. Koska ei ole ketään joka katsoisi sillä välin vammaista sisarusta, ei häntä voi laittaa luistinradan viereenkään paleltumaan ja katsomaan kun toiset luistelee.
Jää usein vaille äidin syliä ja vaille äidin huomiota, koska ÄITI ON VÄHÄN VÄSYNYT ja äidin kropalla ei kanneta juuri mitään vammaista lasta lukunottamatta koska kroppa on rikki meno pisteessä!

Mutta mitä lapsi saa? Vammaisuuskin on rikkaus, niinkuin erilaisuus yleensä on. Sai vammaisen sisaruksen, mikä varmasti on tuonut tullessaan myös paljon rikkautta, oppimista ja arvojärjestystä sekä vanhemmalle lapselle että minulle.
Vammainen sisarus on arvokas. Paljosta joutuu luopumaan, mutta paljon myös saa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.02.2007 klo 09:33 Hilja 73 kirjoitti:
Meillä liikuntavammainen lapsi on paljon sylissä. Aina tarvitsee apua pukemisessa.vessatuksessa, kaikessa johon tarvitaan liikettä! Älyllisesti lapsi on täysin terve.
Sisarus jää paitsi luistelemisesta, hiihtämisestä, uima-halli reissuista,pakkaspäivien leikkipuisto reissuista ym.ym.ym. Koska ei ole ketään joka katsoisi sillä välin vammaista sisarusta, ei häntä voi laittaa luistinradan viereenkään paleltumaan ja katsomaan kun toiset luistelee.
Jää usein vaille äidin syliä ja vaille äidin huomiota, koska ÄITI ON VÄHÄN VÄSYNYT ja äidin kropalla ei kanneta juuri mitään vammaista lasta lukunottamatta koska kroppa on rikki meno pisteessä!

Mutta mitä lapsi saa? Vammaisuuskin on rikkaus, niinkuin erilaisuus yleensä on. Sai vammaisen sisaruksen, mikä varmasti on tuonut tullessaan myös paljon rikkautta, oppimista ja arvojärjestystä sekä vanhemmalle lapselle että minulle.
Vammainen sisarus on arvokas. Paljosta joutuu luopumaan, mutta paljon myös saa.
Kirjauduin vain kerhoa varten ja lipsahdin tälle puolelle lukemaan, vaikka mulla pitäs olla palstailutauko..nikkis mikä nikkis...
Oon kans erityislapsien äiti ja Hiljan kirjoitus kosketti. Aina en pääse itsekään isompien kanssa minnekään, mutta oon onnellisessa asemassa, koska mieheni on semmoinen höyryjuna joka liikuttaa lapsia. Voisinko tarjota apuani? Jos asut lähellä voimme ottaa isompaasi mukaan luistelemaan, hiihtämään jne. mun lapsetkin tarvitsisivat kaveria! Tai jos asut kauempana voisimmeko kirjoitella (lapset piirrellä ja kirjoitella puolin ja toisin..)Asuisiko joku muu perhe lähelläsi, joka voisi jelppiä mainitulla tavalla? Minulle voit laittaa yv:ä. <br><br>

Elli33
Meillä on isoveli aspergerpoika eikä siis kovin pahasti vammainen. Paitsi on tähän mennessä jäänyt lapsivieraista kotona, koska pojan käytöksen takia ei voi kutsua, toiset lapset järkyttyvät, isä on vienyt joskus kyliin, joihin en ole halunnut pojan kanssa mennä, on sentään siskoni, jonka 4-lapsiiseen perheeseen voimme mennä. Läheinen sisaruussuhde lapsillamme on ja ovat oppineet leikkimään ja puuhaamaan yhdessä. Ovat molemmat vielä alle kouluiän. En tiedä onko vähän raskaampaa kuin tavallisen sisaruksen kanssa, mutta siihen tuo helpotuksen se, kun poika käy tarhaa ja pikkusisko saa kontakteja toisiin lapsiin kerhossa. Kyllä tähän kolmaskin on nyt tulossa. Joskus ehkä on paljon kiinnitetty huomiota siihen isompaan, mutta tällä hetkellä se ei ainakaan ole ongelma. Sai pikkusiskokin osansa pokekuntoutuksesta, jota teimme yhden vuoden, siis totta kai halusi samaa kuin isoveli. Meillä pikkusisko on myös tukenut isoveljen kehitystä kasvamalla siinä rinnalla. Ehdottomasti sisaruksia on mielipiteeni.

Yhteistyössä