Erityiopetus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tetta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tetta

Vieras
Moi,

Olisin kiitollinen jos joku ystävällinen sielu ehtisi/viitsisi selittää mitä eroa on EMU, EVY ja ESY-luokilla? Mä olen ihan pihalla ja tuntuu ettei neuvoja saa/osaa etsiä oikeesta paikasta ainakaan. Tilanne on se, että 6-vuotiaalle ADHD-pojalleni pitäisi löytää "oikea" koulumuoto ensi syksyksi. Haemme vuoden lykkäystä mutta nyt pitäisi tietää hakeako kaveria Startti, Emu, Esy, evy, vai mille ihmeen luokalle?

Kovasti kiitollisena avusta
Tetta

EMU= Mukautettu opetus, perusopetusta helpotettu huomattavasti, esim. kehitysvammaiset, heikkotasoiset jne.
ESY= Sopeutumishäiriöiset, eli lähinnä käytöshäiriöitä,tunne-elämän häiriöitä yms. joiden takia lapsi ei selviä tavallisessa luokassa
EDY= Dysfasialapsille tarkoitettu opetus, jossa huomioidaan lapsen kielellisen kehityksen viive ja häiriö..

tässäpä jotain, unohtuikohan joku. Parhaiten saat selvää, kun soitat kouluvirastoon koulupsykologille ja selvität asian. He huolehtivat siitä, että lapsesi pääsee oikeaan porukkaan, nou hätä! :hug:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.02.2005 klo 14:41 Rimpsessa kirjoitti:
EMU= Mukautettu opetus, perusopetusta helpotettu huomattavasti, esim. kehitysvammaiset, heikkotasoiset jne.
ESY= Sopeutumishäiriöiset, eli lähinnä käytöshäiriöitä,tunne-elämän häiriöitä yms. joiden takia lapsi ei selviä tavallisessa luokassa
EDY= Dysfasialapsille tarkoitettu opetus, jossa huomioidaan lapsen kielellisen kehityksen viive ja häiriö..

tässäpä jotain, unohtuikohan joku. Parhaiten saat selvää, kun soitat kouluvirastoon koulupsykologille ja selvität asian. He huolehtivat siitä, että lapsesi pääsee oikeaan porukkaan, nou hätä! :hug:

hups, ja heti tuli virhe. Eli EMU ja EHA ovat sitten vielä kaksi eri juttua... EHA on harjaantumisopetuksen erityisopetusta, jossa siis keh.vammaisia, EMUssa ei välttämättä ole keh.vammaisia, mutta pahoista oppimisvaikeuksista kärsiviä.

Juu auttaa mutta ongelmana onkin se, että eskariope, toimintaterapeutti ja psykologi on kaikki eri´mieltä siitä mikä koulumuoto oli oikea...ja pallo heitettiin minulle, ja kuten jo edellisessä viestissä mainitsin, olen pihalla kuin lumiukko =) Toki aion soitta ao.kouluun mutta ajattelin ensin kysäistä täältä, täältä kun saa joskus ihan hyviä neuvoja.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.02.2005 klo 15:03 Tetta kirjoitti:
Löytyykö koulupsykologi joka koulusta vai onko koko alueella yksi jossakin koulussa? Kiitos vastauksesta, mä oon oikeesti näissä ihan pihalla =)

Eri kunnissa on varmaan vähän eri lailla, mutta kyllä yleensä koulupsykologin alue käsittää useita samalla suunnalla olevia kouluja. Jos lapsellasi on ADHD, niin suosittelen pienryhmää, ja usein noihin pääsee tutustumaan ja juttelemaan erityisopettajien kanssa.

Korjaan minäkin vielä tätä tekstiä.EMU:ssa ei välttämättä ole edes pahoista oppimisvaikeuksista kärsiviääkään.Mutta lapsi jos ei jaksa keskittyä eikä olla mukana niin tottakai pikku luokka on aina paras vaihtoehto.Luulempa että tuki toimenpiteet tukee ja auttaa sinua valitsemaan.Mukautetussa opetuksessa on vaan joku opetus osa mukautettu ja vähän suppeampi kuin yleisopetuksessa,mutta opiskelemaan joutuu ihan kunnolla kuin ylesopetuksessakin.Että ei siellä helpolla pääse...kokemusta on. =)

Korjaan minäkin vielä tätä tekstiä.EMU:ssa ei välttämättä ole edes pahoista oppimisvaikeuksista kärsiviääkään.Mutta lapsi jos ei jaksa keskittyä eikä olla mukana niin tottakai pikku luokka on aina paras vaihtoehto.Luulempa että tuki toimenpiteet tukee ja auttaa sinua valitsemaan.Mukautetussa opetuksessa on vaan joku opetus osa mukautettu ja vähän suppeampi kuin yleisopetuksessa,mutta opiskelemaan joutuu ihan kunnolla kuin ylesopetuksessakin.Että ei siellä helpolla pääse...kokemusta on. =)

Yhteistyössä