Erittäin laiha poika, mitä tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Laiheliinin epätoivoinen äit
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Laiheliinin epätoivoinen äit

Vieras
Alkaa keinot loppua tuon 11v kanssa. Pojalle ei oikein ruoka maistu ja alipainoa reippaasti. Tulee ruokapöytää, mutta ei juuri koskaan syö kuin ihan vähän ja sitten lopettaa. Kun tivaa, niin saattaa tunnustaa ettei tykkää ruoasta. Tällä viikolla on jäänyt syömättä muun muassa basmatiriisi ja kana, paistetut perunat ja makkara eli normiruokia syödään, ei mitään ihmeellistä. Aamullakin vaan närkkii leipää. Herkkuja syödään noin kerran viikkoon karkkipäivänä. Tosi tarkka mauista eli jos vähänkin laitat pippuria, niin lautaselle jää, vaikka koko muu perhe söis normisti.
Terkkarin tarkkailussa ollaan ja kesän jäljiltä hoikistunut vielä lisää, että varmaan nyt sitten pistävät letkuihin tai jotain... Nyyh! Saatana! Mitä helvettiä tässä pitäis tehdä?
Ei ole aikaa kokkailla tuolle yhdelleerikseen jotain yhtä ja samaa ja ei se ole terveellistäkään. Tuoreet hedelmät ja marjat ja vihannekset menee, mutta niillä ei paino nouse, vaikkakin onneksi on varmaan sitä kautta vitamiinien saanti ainakin kohdillaan.

Mitä ootte tehneet, miten paino on saatu nousemaan vai onko saatu, vertaistukea kaipaan.

Poika on siis jo varmaan jonkun verran yli 150 pitkä, mutta painoa ei ole kuin 26 kiloa...

Onko mitään mitä hän haluaisi syödä? Itse alkuun antaisin syödä mitä vaan kunhan ei kuihdu kasaan ja sit hankkiutuisin erikoislääkärin hoiviin pikimmiten. Terveydenhoitajat ei tiedä paskaakaan muusta kun tavan flunssista.

Onko aina ollut tuollainen vai tapahtunut muutosta? Onkohan sille jokin muu syy mahdollisesti miksi ruoka ei maistu? Onko mitään muita oireita kuin tuo hoikkuus? Ehkäpä on kohta lääkärissä aika pohtia tarvitseeko tehdä jotain tutkimuksia tms. tai lääkärin mielipide onko tarvetta huoleen. tuleeko jostain ruuasta vaivaa ettei siksi syö vai onko vaan nirso?

Meillä hoikka tyttö (jolla mm refluksitauti ja syö välillä tosi niukasti välillä paremmin) ohjeeksi lääkäri ja ravitsemusterapeutti on antanut mm. antaa jogurtit viilit tms. mahdollisimman rasvaisena ja rasvalisä ruokaan eli ruokaöllyä lusikallinen esim. perunoiden joukkoon.

Tykkäiskö poikasi pähkinöistä/manteleista? Niissä on paljon energiaa pienessä paketissa.

Ja voisiko poika jo itse osallistua ruoanlaittoon? Vaikka maustaa oman osuutensa ruoasta?

Mä olen myös sitä mieltä, ettei perheessä tehdä montaa ruokaa pelkästään nirsouden vuoksi, allergiat toki on asia erikseen. Onhan muuten allergiat ja esim. keliakia poissuljettu?

Nämä nyt ovat vain tällaisia mietteitä, mitä ensin tuli mieleen. Mulla ei teinin äitiydestä ole vielä kokemusta, mutta meidän kaksi pientä poikaa on olleet tosi hoikkia koko ajan, joten siitä huolesta ehkä tiedän jotain.

Tsemppiä!

Alkava anoreksia. Unohda se terveydenhoitaja, siitä ei ole tässä tilanteessa hyötyä.

Tilaa aika terveyskeskukseen ja vaadi lähete ravitsemusterapeutille, siitä lähtee paraneminen, ainakin toivottavasti. Mutta tämän tarvitsette. kotikonstein, että poikaa saa syömään.

Tosi laiha poika,tuo paino olis ok 20-30 senttiä lyhyemmälle. Hanki lapselle apua. Anna syödä marjoja,hedelmiä,vihanneksia reilusti vaikkei niillä paino paljoa nousekkaan.

No onko poissuljettu fyysiset sairaudet kuten just tuo keliakia? Voihan se olla anoreksiakin. Suostuuko lapsi sömään herkkuja, esim karkkia suklaata muroja kakaota vaaleaa leipää? Koita ny saada vaikka sitten karkilla sitä painoa lisää että ruokahalu palais.

Aikuista vastaava painoindeksi on noin 12.8 kg/m2.

Lapsi on huomattavan alipainoinen. Lääkärin arvio olisi tarpeen.

Tämän lapsen normaalipainon alue on 32.3 - 45.4 kg.

Jos kuitenkin on jotain ruokia, joita hän syö paremmin, niin voisko niitä tarjota tuhdimpina versioina? Ja kaikki maitotuotteet ym. täysrasvaisina versioina, jos sellaisia syö. Tuskin tuossa anoreksiasta on kyse jos poika ei mitenkään tietoisesti tunnu tavoittelevan laihuutta, eli ei välttele "lihottavia" ruokia tai ole tyytymätön ulkonäköönsä.

Käynti ravitsemusterapeutilla ja/tai lääkärillä voisi silti olla hyödyllinen. Tuon ikäinen ehkä jo kykenee ymmärtämään järkiperusteluja miksi on tärkeää syödä riittävästi (edellytys normaalille kasvulle ja terveydelle, muuten ei jaksa tehdä mitään, voi tulla puutostiloja jne.) ja "asiantuntijan" esittämänä ne voivat mennä perille paremmin kuin äidin suusta. Ravitsemusterapeutti voi auttaa ruokavalion laadinnassa niin että ainakin varmistetaan tärkeiden vitamiinien ym. riittävä saanti.

Lääkäriin heti huomenna!
Mun poika painaa 26 kg ja on 132 cm pitkä ja se on tosi laiha, kylkiluut näkyy... Mutta on ollu tommonen aina. Joten sun pojasta ei voi paljo olla jäljellä, johan tos alkaa ola hengenvaara kohta.

Meillä on 130 cm pituinen, vähän pienempipainoisempi kuin teidän oma, mutta samanlainen ruokansa kanssa nirsoilija. MIkään ei maistuisi kuin makaronilaatikko ja hampurilaiset, mutta niitä ei tarjota tavallista useammin. Häntäkin on moitittu todella laihaksi, saatikka sitten teidän oma. Olen nyt aloittanut vitamiinien annon, B-vitamiinien puutos kun heikentää ruokahalua. Vielä ei mitään vaikutusta näy.

Neuvolalääkärillekin asiasta puhuin, mutta siitä ei muuta seurannut kuin että totesi pojalle "KYllä syödä pitää."

Onko mitään, mikä maistuu enemmän, vaikka ranskanleipä, jukurtti, maito, kaakao, perunamuussi, voi yms. Nyt on tärkeätä saada lisää kaloreita, vitamiinit voi ottaa purkistakin.

Yhteistyössä