Erittäin kipeät rinnat ja imetys =mahdoton yhtälö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja k2oset
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

k2oset

Jäsen
04.04.2008
130
0
16
Eli meillä n.viikon ikäinen poika ja olen koittanut kovasti harjoitella imettämistä. Koska esikoisia en imettänyt minulla on kaikki perus asiatkin aivan hukassa. Sairaalassa ollessa jo rintani kipeytyivät kovasti (niin että koko imetys oli kivuliasta ei vain aloitus) ja myös nännihaavoja tuli jo sairaalassa, näistä sanoin hoitajille ja he totesivat että bebanthenia ja sitruunaa niin rinnat paranevat. Nyt kotona ollaan oltu 4pvä ja tuloksena on verta vuotavat nännit ja pelko koko imetystä kohtaan.
Netistä luin imetystuki sivuilta vinkkejä ym. ja tajusin että minulla on ollut koko ajan väärä imetys asento, vauvan ote on ollut vääränlainen ja kaikki mahdolliset olen tehnyt väärin.
Nyt haluaisin kuitenkin vielä koittaa saada imetys asiat kuntoon, jotta molemmat minä ja vauva voitaisiin nauttia siitä. Kysymys kuuluukin mitä minä nyt teen?
Olen viime yön ja tämän päivän käyttänyt pulloa ja tuttelia koska ajatuskin vauvasta rinnalla tekee kipeää, rintoja olen hoitanut voiteella ja koittanut lypsää käsin kun paine rinnoissa kovenee. Kannattaisiko minun hankkia rintapumppu ja/tai maidonkerääjät siksi aikaa kun rintani paranevat? Vai onko jollain kokemuskia mitä muuta voisin tehdä?

Alkuperäinen kirjoittaja Mamitzu06:
Nännikumit auttoi täällä :wave:
Ja minulla myös mielikuva ettei saa imettää jos tulee verta..
Meil likka ainakin oksensi sen veren ja se oli kamalaa :o

Nännikumeja koitin eilen ja ne vain pahensivat asiaa, verta alkoi tulemaan vielä enemmän, joten en sen jälkeen ole imettänyt ollenkaan.
Kätilö sanoi sairaalassa että voi imettää jos tulee vähän verta rinnasta, mutta kun ei tule vain vähän vaan tulee paljon ja juuri tuo verinen pulauttelu on kamalaa.

Minullekin sanottiin, että ei haittaa jos verta ei tule paljon. Maidon kerääjää suosittelen! Pitää nännit sopivan kosteina ja estää hankautumisen tai liiveihin/suojiin takertumisen. Kerääjiäkään ei kannata pitää ihan koko aikaa vaan nännien pitää antaa myös hengittää.

Kolmea lasta imettäneenä voin sanoa et tiedän tunteen vallan hyvin... :hug: Kylmä hiki otsalla aina kun vauvan suu lähestyy ja sit tekeeki jo mieli huutaa. :$ Ensin rasvasta, suosittelen ostamaan apteekista Lansinoh-voidetta ja lätkimään sitä vähän joka välissä. Se parantaa haavat nopeasti. Imuottesta sen verran et meidän vauvat olis aina halunnu syödä nenä kiinni rinnassa ja silloin imuote ei ollu oikea. Mä tein niin et sihtasin eka nännin vauvan nenään jolloin vauva automaattisesti taivuttaa päätään taaksepäin ja avaa suun tosi isoksi. Sit vasta annoin rinnan suuhun, muuten sattui tosi kivasti. Meillä myös mies auttoi pitämällä vauvan päätä hellästi vähän taaksepäin niin et ei päässy lyttäämään nenää kiinni rintaan.
Imetystukilistan sivuiltahan olit jo käyny katsomassa, siellä on hyviä vinkkejä.
Ei muuta ku tsemppiä, mä selvisin noista alun vaikeuksista imettämällä (itsepäisyys ja periksi ei anneta...), rinnat kyl paranee ja vauvan tekniikkaki kehittyy paremmaksi. Kannattaa myös koittaa eri asentoja jos vaikka se auttaisi. :) Ja muistaa et tärkeintähän on et vauva saa ruokaa, rinnasta tai pullosta.

RouvaPannunen ja Poika 3kk

Mun rinnat parans yhdistelmä ceridalrasva+vauvaöljy+maidonkerääjät+villakaulaliina. Eli: Koko päivän pidin villasta kaulaliinaa rintojen ympärillä, alla vaan maidonkerääjät (lämmin saa maidon herumaan, eikä rinnat tuu pinkeiks). Iltaimetyksen jälkeen suihkutin rinnat vauvvaöljyllä ja nänneihin laitoin paksun kerroksen ceridalrasvaa. Maito alko suorastaan suihkuamaan, ku kipu hellitti. Nukkumaan mennessä lisäsin vielä oikein paljon rasvaa. Muutamassa päivässä rinnat parani!

Ja mä siis naama irvessä itkien imetin koko ajan, ettei maidontulo lakkais. Särkylääkettä nassuun (niin vähän siitä imeytyy maitoon, ettei mitään haittaa) ja mies painamaan jotain hermopistettä samalla ku imetät (niin paha kipu jossain muualla, ettei rinnan kipu tunnukkaan enään NIIN paljon ;) ).

Muoks. Anoppi vanno myös noiden sitruunoiden nimeen. Ei muuta ku puolikkaat tisseihin! :D

Yhteistyössä