Erittäin mutun mutu-arvio: katolisilla mailla menee huonommin, kuin evankelisilla/protestanteilla

Mä en tiedä mihinä mää tän kirjottasin, mutta tämmönen huomio vaan...Ranska on poikkeus, vaikka siellä yli 80 % ihmisistä on vielä katolisia.

Mutta siis, katolisissa maissa on nopeasti arvioituna enemmän köyhyyttä, rikollisuutta ja korruptiota kuin evankelis-protestanttisissa.

-Katolisuuden taitaa kaikki tietää. Sitä on Italiassa, Ranskassa, Puolassa ja latinomaissa (väli-ja -Etelä-Amerikka)
Siihen kuuluu kirkon aseman korostuminen, ihmisen oman ratkaisun sijaan. On Äiti Mariaa (harhaoppi), pyhimysten patsaita (väärin), sun muuta. Ulkonaiista tilpehööriä.

Evankelisuus/protestanttisuus: Britit, Saksa, Pohjoismaat, Usa.
Varsinkin evankelisuus painottaa enemmän ihmisen omaa ratkaisua, Jumalan puoleen, vaikka kirkkokin siinä on tärkeä. Yksin uskosta pelastutaan, armon kautta. Pelkistetympi, aidompi.
Luterilainen kirkko kyllä opettaa mun mielestä virheellisesti lapsikasteesta, mutta korjaa homman kotiin rippikouluiässä: nuoria herätellään itse omaksumaan uskonjutut.

Summa summarum: jälkimmäisessä ihmisen omat aivot raksuttaa, Jumala pääsee vaikuttamaan, ja Jumalahan vaikuttaa nöyryyttä, rehellisyyttä ja rakkautta (paitsi mussa ;)).

VOI olla myös rotukysymys, pohjoisen viileät ja harkitsevat ihmiset eivät jaksa rellestää. Mutta tämmöisen uskontojaon löysin.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä