Erimielisyys työnantajan kanssa vuosilomista ennen äippälomaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten tämä menee?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten tämä menee?

Vieras
Olen ollut vakituisessa työsuhteessa 1.10.2008 lähtien samassa ravintolassa, ja olen jäämässä äitiyslomalle joka alkaisi 11.1.2011. Nyt meillä tuli työnantajan kanssa erimielisyyttä siitä, miten toimia kertyneiden vuosilomieni (kertynyt kesäloma huhti-joulukuulta 2010, sekä talviloma, yhteensä 22,5 päivää) kanssa.

Olimme jo aiemmin sopineet suullisesti että voin pitää kertyneet lomat ennen äitiyslomalle jäämistä, eli tällä puheella olisin jäänyt töistä pois joulukuun puolen välin jälkeen. Nyt työnantaja pyörsi puheensa ja sanoi maksavansa lomat minulle rahana, että lomana en niitä saisikaan pitää. Onko minulla oikeus kuitenkin pitää minulle kertynyt loma niin halutessani, vai joudunko myöntymään työnantajan tarjoamaan rahaan? Työnantajan kanta oli että yleensä kertyneet lomat pidetään vasta äitiyslomalta palattua, mutta tällä logiikallahan minulla olisi vuonna 2011 pitämättömiä lomia kahdelta vuodelta (2010 ja vuonna 2011 äitiysloman aikana kertyneet vuosilomapäivät). Voiko lomia loputtomasti "roikottaa"?

Olen ymmärtänyt että ensisijaisesti lomat pitäisi saada vapaana eikä rahana, pitääkö tämä paikkansa?

Työnantajan niin halutessaan ei tarvi antaa lomaa lomakauden ulkopuolella eli kesälomakausi on toukokuusta syyskuuhun eli voi maksaa rahana tai minä jättäisin myöhempää tarvetta varten, jos työnantaja suostuu.

No tuota saikulle jäämistähän tässä suunnittelen sit seuraavaksi, jos ei kerran loma pito onnistu.. On se kumma kun ensin sovitaan ja sitten kohta ei enää muisteta koko sopimusta!

Kurjaa tuossa on se, että työnantaja on jo suullisesti luvannut muuta. Mutta ei tulevan kesän lomia tosiaan tarvitse vielä luvata pidettäväksi. Yleensä vanha kesäloma pidetään äitiysloman jälkeen (isyysloman aikaan) eli kiva siitä, että saa vähän rahaa ennen mahdollista hoitovapaata.

Miksi sä haluaisit pitää lomat jo nyt pois? Kyllä munkin tietojen mukaan lomat pidetään yleensä vasta äitiysloman jälkeen ja nythän sä pitäisit ne ennen varsinaista lomakautta ja kesken loman kertymiskauden. Pääsääntöisesti on työntekijälle edullisinta pitää lomat vasta myöhemmin = ottaa rahana, kun moni haluaa olla kotona pidempään ja saa sitten 1,5 kk:n rahatkin taskuun, tulot on pienemmät=menee vähemmän veroja jne... Ja jos haluaa jäädä töistä pois ennen äitiyslomaa, saa aika helposti palkallista sairaslomaa :)

Sillä ajattelin kun työ on raskas, että olisin päässyt aiemmin töistä pois.. Mutta tosiaan näyttäisi siltä että menen lääkärin kautta ja haen suoraan sairaslomaa. Mutta voinko pyytää maksamaan kertyneet lomat pois, töihin paluuni syksyllä 2011 sattuu just semmoiseen aikaan että en varmaan saa lomaa sinnekään siirrettyä, kun on kiirekausi päällä?

Alkuperäinen kirjoittaja miten tämä menee?;22470818:
No tuota saikulle jäämistähän tässä suunnittelen sit seuraavaksi, jos ei kerran loma pito onnistu..

Tällaisia juttuja lukiessa en yhtään välillä ihmettele, että lisääntymisikäisiä naisia saatetaan syrjiä työelämässä.

Sinä saat halutessasi aloittaa äitiysloman 50pv ennen 30 pv sijaan. Ja loman voit pitää syksyllä äippäloman jatkoksi ja sitten vasta mennä töihin, lomat pitää pitää ennen syyskuun loppua.

Alkuperäinen kirjoittaja miten tämä menee?;22470876:
Sillä ajattelin kun työ on raskas, että olisin päässyt aiemmin töistä pois.. Mutta tosiaan näyttäisi siltä että menen lääkärin kautta ja haen suoraan sairaslomaa. Mutta voinko pyytää maksamaan kertyneet lomat pois, töihin paluuni syksyllä 2011 sattuu just semmoiseen aikaan että en varmaan saa lomaa sinnekään siirrettyä, kun on kiirekausi päällä?

Voit pyytää, mutta pakko ei ole maksaa kesken kauden. Talviloma nyt jotenkin osuu ennen sun äitiyslomaa. Ja saathan sä jäädä 50työpäivää aiemmin äitiyslomalle omalla ilmoituksella (eli työnantajalla ei ole siihen mitään sanomista) ja pitää kesälomat äitiysloman lopussa.

Edelleen, äitiysloman jatkoksi en saa lomaa, sillä se on kiireisintä vuodenaikaa töissä ja työnantaja pitää kynsin hampain kiiinni vähistä työntekijöistä.. Eli sama pyytää maksamaan rahana.

Alkuperäinen kirjoittaja miten tämä menee?;22470915:
Edelleen, äitiysloman jatkoksi en saa lomaa, sillä se on kiireisintä vuodenaikaa töissä ja työnantaja pitää kynsin hampain kiiinni vähistä työntekijöistä.. Eli sama pyytää maksamaan rahana.

Sulla on oikeus jäädä hoitovapaalle eli siihenkään ei työnantajalla ole sanomista. Sitä ennen yleensä maksetaan kesälomat eli käytännössä sama juttu.

Voisin kyllä kuvitella, että ravintolatyö on ensinnäkin työaikojensa puolesta jo aika raskasta työtä, puhumattakaan siitä, että käsittääkseni se on lähes täysin seisomatyötä. En olisi kyllä itse enää viikoilla 35+ voinut kuvitellakaan tekeväni työtä joka pitää minut vähintään kahdeksan tuntia päivässä jalkojeni päällä. Jo omassa, hyvin vaihtelua tarjoavassa, työssänikin jouduin jäämään sairaslomalle selkäni vuoksi rv 33.

Ap varmaan parhaiten tietää työnsä vaativuuden ja tämänhetkisen jaksamisensa, ja voi hyvinkin pystyä ennustamaan, miten jaksaminen riittää vielä loppuraskaudesta. Minusta tässä tapauksessa ei voi kyllä ap:ta syyttää huonosta työmoraalista, kun yrittää ensisijaisesti omaa kesälomaansa sovitella tuohon äitiysloman alle, jos sitten ei jaksakaan työssä.

Ap:han on tosi moraalinen ihminen, kun on valmis ottamaan lomaa, vaikka luultavasti saisi (syystä) sairauslomaa. Muuten en näe mitään eroa siinä, saatko loman rahana vai lomana, koska voisit säästää ne rahat ja olla yhden tai kaksi kuukautta hoitovapaalla äitiyslomasi päätteeksi.

Mulla melkein ihan sama asia, jään äitiyslomalle 7.2, olin jo sopinut että saan pitää kesälomat sitä ennen eli jäisin 12.1 pois töistä koska oli jo tosi raskasta. No sitten tulikin mutkia matkaan kun työnantaja ilmoitti ettei sen tarvi myöntää kesälomia kauden ulkopuolella, no tämä soitten saatiin sovittua, mutta nyt kävi niin että raskaan seisomatyöpäivän(11h) jälkeen alkoi supistelu ja verenvuotoa tuli hiukka...eikun lääkäriin ja suoraan saikulle. Kesälomat nyt jäi..
Pyysin niitä rahana kun helmikuussa ei palkkaa tulisi ollenkaan, niin tämä ei sitten käynytkään..
mun oli tarkoitus mennä takaisin töihin 1.1.2012 ja isäntä jäisi puoleksi vuodeksi sitten kotiin, raha olisi nyt tullut tarpeeseen, mutta joudun siis odottamaan ensi vuoden kesään, tosin saanhan sitten pitää kaksi kesälomaa, mutta raha olisi tullut nyt tarpeeseen koska en saa helmikuussa lomarahojakaan kun jouduin saikulle :(

Yhteistyössä