Erikoisin jossain työpaikalla kohtaamasi sääntö/käytäntö ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Eli onko tullut vastaan mitään sellaista, mikä on oikeasti saanut ihmettelemään, että mitähän järkeä tässäkin sitten on.

Itsellänihän varmaan erikoisin oli työpaikka, jossa pidettiin aivan tavattoman tärkeänä sitä, että työntekijät kokoajan esittävät tekevänsä jotain, vaikka oikeasti mitään työtä ei olisikaan sillä hetkellä ollut. (esim piti lakaista pari tuntia sitten lakaistu ja täysin roskaton lattia uudelleen), Tämän käytännön olisi ehkä vielä ymmärtänyt jossain kaupassa yms, jotta asiakkaille tulee hyvä kuva ahkerasta henkilökunnasta, mutta tuo käytäntö oli ehtaassa ja sen varastolla, jossa oli paikalla vain ja ainoastaan omaa porukkaa.

Nimeltämainitsemattomassa suuryrityksessä ei saanut ajatella ja tehdä niin kun olisi ollut nopein ja toimivin vaan piti toimia prikulleen ohjeistuksen mukaan.

Samoin pienessä kotisiivousyrityksessä missä olin duunissa paukautti pomo usein työkaverilleni "Mari, älä ajattele vaan tee".

Terveydenhoitopuolella on ihan yleistyvänä käytäntönä kirjoittaa paskaa potilasasiakirjoihin ja tehdä kaikkea mahdollista pientä sekä isompaa virhettä, josta on potilaalle haittaa.
Hauskin käytäntö on näennäinen oikeus lukea itseään koskevat asiakirjat, jotka eivät sitten kuitenkaan koske mm. lisälehtiä ja näennäinen oikeus kieltää asiakirjojen luovutukset, joiden luovutuskielto voidaan useimmiten kiertää jollakin syyllä, mikäli niin halutaan... :rolleyes:

Mitään kielteistä ei ikinä saa sanoa työpaikasta tai toimintatavoista. Ei edes silloin jos olisi rakentava ehdotus tehdä jokin työvaihe toisin (esim ehdotus, joka nopeuttaisi toimintaa tai toisi kustannussäästöjä).
Ei saa sanoa mitään, koska se osoittaisi henkilöstön olevan tyytymätön olemassa oleviin tapoihin.

Kyseessä on kuitenkin iso konserni, joten ehdotuksia varmasti tulisi jos niitä saisi sanoa ääneen.

Eräässä keskussairaalassa henkilökunnan taukotilassa (tavallinen paikka keittiöineen & mikroineen jossa henkilökunta lämmittää eväät ellei käy sairaalan ruokalassa syömässä) ei saanut keittää kahvinkeittimellä kahvia, koska PALOTURVALLISUUS. Oli siellä silti työpaikoilla niin tavallinen tupla-moccamaster tiskipöydällä. Paikka muutenkin siisti eikä muuta rojua lojunut pöydillä, joten pyörittelin vähän silmiä sille paloturvallisuudelle.. No, henkilökunta sai/joutui hakemaan surkeat & kalliit & pienet kahvinsa asiakkaiden odotustilan automaatista, näin oli ratkaistu siis "ongelma".

Työntekijät eivät saaneet sanoa (kultasepän liikkeissä) muiden saman omistajan liikkeiden työntekijöille skypen välityksellä mitään "omaa", esim. hyvää joulua- toivotus vei liikaa aikaa työajasta.

Päivähoitopaikassa piti ylijääneet ruuat (siis mitä jäi tilauksesta yli) heittää roskikseen. Työntekijät ei saaneet niitä syödä, vaikka tietysti ruoan tilausmäärä laskettiin sen perusteella paljonko sitä yleensä meni, eikä niin että paljonko sitä menee lapsille plus kaikille työntekijöille ruuat ja iltapalat.... Loukkaa mielestäni luottamusta työntekijöihin ja järjetöntä haaskausta, jos vaikka jonain päivänä paljon lapsia poissa hoidosta ja lihamureketta kauhee satsi vaan roskiin... En nyt enää muista saiko he syödä edes sen lounaan verran lasten kanssa vai pitikö olla omat eväät mukana (itse olin toisessa yksikössä töissä), vai oliko niin että sitten ruokailun jälkeen kaikki loput piti heittää menemään. Jotkut noudatti tätä orjallisesti (idiootit... anteeksi vaan...) ja jotkut oli reippaampia ja käytti maalaisjärkeä, ja söi sekä vei ylimääräsiä myös kotiin lemmikeille.

Joo muuten, nyt muistan. Se meni niin että hoitajat ei saaneet syödä sitä ruokaa ollenkaan, vaan piti olla oma lounas mukana. Joku sitten orjallisesti söi omia ruokia kun vieressä roskapöntössä litra hyvää ruokaa kaatopaikalle......

Päivähoitopaikassa piti ylijääneet ruuat (siis mitä jäi tilauksesta yli) heittää roskikseen. Työntekijät ei saaneet niitä syödä, vaikka tietysti ruoan tilausmäärä laskettiin sen perusteella paljonko sitä yleensä meni, eikä niin että paljonko sitä menee lapsille plus kaikille työntekijöille ruuat ja iltapalat.... Loukkaa mielestäni luottamusta työntekijöihin ja järjetöntä haaskausta, jos vaikka jonain päivänä paljon lapsia poissa hoidosta ja lihamureketta kauhee satsi vaan roskiin... En nyt enää muista saiko he syödä edes sen lounaan verran lasten kanssa vai pitikö olla omat eväät mukana (itse olin toisessa yksikössä töissä), vai oliko niin että sitten ruokailun jälkeen kaikki loput piti heittää menemään. Jotkut noudatti tätä orjallisesti (idiootit... anteeksi vaan...) ja jotkut oli reippaampia ja käytti maalaisjärkeä, ja söi sekä vei ylimääräsiä myös kotiin lemmikeille.

• Tykkää
Reactions: Echo
Täähän on ihan yleistä, meidän työpaikalla ei kukaan uskalla rikkoo tätä sääntöö, koska aina löytyy joku, joka menee kertomaan pomolle, jos joku syö sitä ylijäämä ruokaa. Eli kaikki roskiin vaan, ja sit kitistään kun jätettä syntyy niin paljon

Helsingin keskustan Stockmannilla on henkilökunnan kiellettyä lämmittää ruokaansa hellalla. Paloturvallisuuden takia kuulemma. Mutta siis taukotilassa on hella, sen käyttö vain on kiellettyä.

Kaupingintalo kielsi omat kahvinkeittimet.
Niitä oli melkein joka yksikössä monia.
Nyt pitää käydä ruokalassa kahvilla kahviaikaan.
Lounas ruokalassa tai pienessä taukotuvassa.

Nyt ehtivät taas keskittyy työhön

Mun työpaikalla joskus on työturvallisuus vähän hassua siellä yhdessä isossa putkessa joka pyörii niin on pelti suojia otettu pois ja kun vie jotakn sinne putken lähelle jos kompastuu tai liukastuu tai käsi osuu putkeen niin viikatemies otta sut.

Ja toinen juttu joka on outoa mä en välitä siitä mutta muutama mun töissä ei pidä siitä kun ulkomaalaiset syö kasillä siellä kun on haarukoita ja veitsiä

Mielestäni kertakaikkisen kummallinen sääntö, että ruokaa pitää heittää roskiin. Ikäänkuin sitä ei voisi vaikka myydä henkilökunnalle nimellistä korvausta vastaan ja ne jotka ekana kerkeää saa sitä ostaa.
Myyhän henkilöstöruokalatkin päivän ylijäämäruokia edullisesti ulos.

Mun työpaikalla joskus on työturvallisuus vähän hassua siellä yhdessä isossa putkessa joka pyörii niin on pelti suojia otettu pois ja kun vie jotakn sinne putken lähelle jos kompastuu tai liukastuu tai käsi osuu putkeen niin viikatemies otta sut.

Ja toinen juttu joka on outoa mä en välitä siitä mutta muutama mun töissä ei pidä siitä kun ulkomaalaiset syö kasillä siellä kun on haarukoita ja veitsiä
Tuollaisesta pitää tehdä ilmoitus. Miksi niitä suojia on otettu pois? Jos tuossa tilanteessa tapahtuu työtapaturma, työnjohto tuomitaan oikeudessa automaattisesti.

Yhteistyössä