Eppariarpi ja yhdyntä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja --**sun**--
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

--**sun**--

Vieras
Kuinka kauan teillä on mennyt siihen, että episiotomia-arpi on parantunut? Minulle tehtiin pieni episiotomia, tikkejä ei ollut kauheasti. Tikit kuitenkin tulehtuivat, joihin söin lääkekuurin. Nyt kolmisen kuukautta synnytyksestä olimme ensimmäisen kerran yhdynnässä. Eipä tuntunut oikein miltään, osittain varmastikin johtui siitä, että jännitin ja paikat ovat niin kuivat. Liukastetta käytettiin reilusti. Yhdynnästä seuraavat 3-4 päivää arpi oli turvoksissa ja aika kipeä. Kuinkahan kauan menee, ennen kuin haava/arpi on täysin parantunut?

Mulla toi arpi tuntui jollain tavalla varmaan vielä puoli vuotta synnytyksen jälkeen. Ei kipuna, mutta sellaisena epämiellyttävänä tunteena. Mulla muutama tikki ja haava parantui ok.

Synnytyksestä on nyt 5 kuukautta ja takana kaksi vahvaa lääkekuuria (Kefeksin ja Trikozol yhdistelmät, mitkä todella sekoittavat sekä äidin ja vauvan vatsan). Haava ei ole vieläkään parantunut ja olen menossa uudelleen lääkäriin. Suihkutellut ja hoitanut kyllä olen, mutta en tajua mistä johtuu. Viimeksi lääkäri sanoi, että haava joudutaan avaamaan ja tikkaamaan uudelleen. Olen miettinyt, että onko haavaan jäänyt jokin karva tms. Onko kenelläkään jouduttu avaamaan uudelleen? Emme ole olleet vieläkään yhdynnässä, sillä koko ajan tulehtunut alapää ei siihen kauheasti houkuttele! Oma mieli, puhumattakaan miehestäni, on aika hajalla koko asiasta. Olisi mukava päästä jo aloittamaan normaali elämä synnytyksen jälkeen! Noh, joka tapauksessa yhdyntää on siis vielä odotettava ties kuinka kauan...

Mun eppari parani aika nopeasti eikä muutenkaan vaivannut juuri ollenkaan vaikka ihan kiitettävästi tikkejä laitettiin. Ekan kerran oltiin yhdynnässä 5 vkoa synnytyksestä. Vähän tuntui erilaiselta, ei varsinaisesti sattunut mutta tunsi, että jotain erilaista on alapäässä. Sen jälkeen yhdynnät eivät ole tuntuneet epämiellyttäviltä, tosin eivätpä kyllä miltään muultakaan... Ihan kuin olisi tunnoton koko värkki. Ja synnytyksestä nyt on aikaa kolmisen kuukautta.

Mulla ei tehty varsinaista episiotomiaa, mutta vastineeksi sain sitten komeat repeämät. Aika hyvin sain ne parantumaan, vaikka kamalaa se alussa olikin. Hyvin varovasti kokeilimme yhdyntää runsaan parin viikon jälkeen synnytyksestä. Ihan ok vaikkakin varovasti homma sujui. Mulla on tosin jäänyt repeämästä ylimääräinen reikä tonne etelään, kun jostain syystä ne ihonkappaleet ei ole kiinnittyneet kunnolla. Noh, eipä tuota näe kuin mieheni... & synnytyksen jälkeen tuo on pientä siihen verrattuna.

Ekassa tehtiin eppari ja lisäksi repesin reippaasti mutta mulla haavat parani nopeesti ja 6 vkoa synnytyksestä oltiin yhdynnässä. Tokassa en revennyt mutta eppari tehtiin ja sama aika odoteltiin ennen yhdyntää. Eka kerta sattui vähän ja pari kertaa sen jälkeen aina aluksi mutta siitä se sitten lähti. Paikat oli aika löysät eli sekin varmaan auttoi asiaa ensimmäisillä kerroilla. Nyt sujuu kuin entiseen aikaan ja aikaa kulunut 3 kk viimeisestä synnytyksestä. Liukastetta toki käytetään ja aluksi vähän varovaisemmin lähdetään liikkeelle.

Mulle tehtiin eppari ja sen lisäksi repesin. Ihmettelin, kun parin kuukauden jälkeen synnytyksestä vieläkin sattui alakertaan ihan normaali oleminen, siis jos oli vaan päivän aikana tehnyt kotitöitä ja käynyt pienellä lenkillä. Kävin sitten neuvolalääkärillä, kun vihdoin sain sinne ajan, sen jälkeen kävin siellä vielä toisenkin kerran ja sitten sain lähetteen äitipolille. Mulla haavaan (siis sisällä olevaan haavaan) oli kasvanut ylimääräistä kudosta ja se aiheutti kivun. Lääkäri veteli puukolla puudutuksessa sen ylimääräisen pois ja kivut hävisivät saman tien! Ja nyt synnytyksestä aikaa 5kk. Että aika pitkä aika meni. Mutta olisi pitänyt vaan vaatia paljon aikaisemmin äitipolille aika, ihan turhaan kärsin näin pitkään.

Yhteistyössä