Episiotomiahaavan aukeaminen

Itselleni ei ole käynyt, mutta kätilönä tiedän, että et ole ihan harvinaisuus :hug: Eli sairaalassa ollessakin aukeaa joillakin. Usein johtuu esim. kudostyypistä, eli lanka ei ole sopivaa tmv. Samanlaisella langalla melkein kyllä joka paikassa ommellaan. Tai sitten on jotain tulehdusta siellä kudoksessa, minkä takia lähtee aukeamaan. Onko sulla ihan kokonaan auki, vai vain jostain kohdasta repsottaa? Onko joku terkkari tai alan ihminen katsonut sitä? Runsaasti suihkuttelua, keittosuolataitokset on kans hyvä apu haavan puhtaana pitämiseen, sidettä pitää vaihtaa usein. Yleensä paranee silti aika hyvin, kun alueella runsas verenkierto. Sillä perusteella sanon, kun olen työssäni nähnyt synnyttäjiä, joilla edellisellä kerralla haava auennut, ni ei seuraavan synnytyksen yhteydessä mistään huomaa, arpi voi olla pikkasen isompi. Joissain maissahan ei repeämiä ommella lainkaan, vaan odotellaan, että ne itsekseen paranee ja hyvin kuulemma paranee :)

Mulla repes eppari n. puoleen väliin asti. Johtui varmaan tulehduksesta johon jouduin syömään kolme antibioottikuuria...en tiedä. Mulla repesi myös viikon kuluttua synnytyksestä. Kuuteen viikkoon en istunut tai kävellyt 10 metriä enempää. Ikävin juttu on se, ettei ainakaan mulla haava umpeutunut. Välilihaa on nyt sitten olemattomasti ja alapää masentava näky. Eihän sillä pitäis mitään väliä olla mutta naiseuteen ja seksiin tää ainakin mulla vaikuttaa todella negatiivisesti. Lääkäriltä kun kysyin niin se tuhahti (siis todellakin tuhahti) "ettei näitä kuule korjailla". Ja onhan se niinkin, että varmaan niillä on tärkeäpääkin parsittavaa :/
En tiedä miten sua lohduttaisin kun itelle jäi niin paha fiilis tästä jutusta ja paraneminenkin tuntui kestävän ikuisuuden (synnytyksestä nyt 7 kk). Mutta tuskinpa oot ainoa tän ongelman kanssa. Syö kipulääkkeitä, turha yrittää ainakaan kävistellä sen kivun kanssa, menee vauvan ekat viikot ihan ohi. (kuten mulle kävi :'( )
:hug: :hug: :hug:

Yhteistyössä