Epiduraalista/spinaalista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelokas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelokas

Vieras
Synnytys todennäköisesti lähestyy, la oli perjantaina. Kaksi aiempaa lasta synnyttänyt ilman kivunlievityksiä, nyt kipujopa pelottaa. Eli viekö epiduraali tai spinaalipuudutus "tunnon" myös ponnistusvaiheesta, elijos iso muksu tulossa iin sattuuko repeäminen?

mulla ei sattunut itse repeäminen, mutta se kokoonparsiminen (myös emätin repesi ja ommeltiin ilman nukutusta) sattui niin sairaasti että ei mikään muu koko synnytyksessä.

Epiduraalia mulle on yritetty kahdessa synnytyksessä, yht. 3 kertaa, ei onnistu vaikka kuinka vääntävät ja runnovat... Spinaali laitettu kerran, helpompi laittaa ja auttoi heti tosi tehokkaasti.

Mulle ei epiduraali sopinut ollenkaan, tuli sellanen tunne että pakko menna pas.kalle eli sellanen työntö tunne, aivan kauhia.
Mutta spinaali on mahtava :D Auttaa supistuksiin niin ihanasti, mutta ei se kyllä mulla tuntoa vienyt ponnistus vaiheessa :|

Mulle annettiin spinaali, kun luulivat synnytyksen etenevän nopeasti. Spinaalin vaikutusaika on 1-2 tuntia, likka synty 6 tuntia sen puudutuksen laittamisen jälkeen. Mä olen siinä välillä ittekseni miettinyt, että miksi mä oon niin kipeä vaikka on puudutus...

Mulla leikattiin väliliha ja sen lisäksi tuli jonkun verran repeämiä, mutta en mä niitä tuntenut, koska alapäähän laitettiin puudutus.

Minulla on kokemusta sekä epiduraalista että spinaalista. Molemmat toimivat samalla tavalla. Köyristin selkääni ihan niin paljon kuin selkä taipui ja helposti saivat nuo molemmat laitettua (eri synnytykset). Epiduraalin sain kun olin 5cm auki ja spinaalin kun olin 10 cm auki. Eikä se laittaminen sattunut. Ponnistusvaiheet olivat kipujen puolesta helpohkoja toisin kuin avautumisvaihe ennen puudutteita. Pikkaisen sattui kun vauva syntyi, mutta kipu oli hyvin lyhytkestoista ja siten ihan siedettävääkin. Pienen repeämän ompelu ei sattunut. Puuduttivat kyllä paikallispuudutteella ja se piikki sattui.

mulla oli epi molemmissa ja ponnistus vaiheessa oli tunto molemmilla kerroilla.
noi on varmaan aika yksilöllisiä koska joiltainhan se vie sen ponnistuksen tarpeen pois..

Yhteistyössä