epiduraalista kysyisin???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heidi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Heidi

Jäsen
25.05.2004
234
0
16
Hei
Kysyisin tuosta epiduraalin laitosta, miten se laitetaan ja sattuuko kovasti?
Olen todella pelokas kipujen suhteen ja pelottaa jopa kivunlievitysten laito :)
Olen ajatellut että epiduraali olisi hyvä kun vie kuulemma kivut hyvin pois??? viekö??

Kiitti

Epiduraali on tehokas kivunlievittäjä,sillä puuduttaa hermoja,jotka tulevat kohdusta.Joillakin synnyttäjillä poistaa kivun jopa miltei kokonaan.Tietenkin on myös niitö poikkeuksia,joita epiduraali ei auta.Mutta yleensä ottaen erittäin tehokas.Myös rentouttaa.Haittapuolina saattaa esiintyä esim.työntövoiman vähenemistä ponnistusvaiheessa.Kaikkeenhan liittyy hyvät ja huonot puolensa :) Anestesialääkäri laittaa alaselässä olevaan epiduraalitilaan puudutuksessa,joten ei pitäisi hirveästi sattua.Itselleni ei ole laitettu,joten ei sen puolesta omakohtaista kokemusta.Suosittelen,että kuitenkin mietit,haluatko lievitystä koska monilla synnytys sujuu hyvin ja helposti ilmankin.Itselläni kaksi luomusynnytystä takana ja kaikki mennyt loistavasti!Tietysti sinä päätät oman kipukynnyksesi ja olotilasi mukaan,miten haluat.Epiduraali täytyy kuitenkin tietyssä vaiheessa avautumista ottaa,joten päätöstä ei voi pitkittää.Mutta Onnea ja voimia matkaan! :flower:

vei kivun tehokkaasti pois mutta olin pettynyt siihen etten sitten päässyt sängystä enää mihinkään eli en voinut avittaa synnytystä olemalla pystyasennossa ym.toisin kun luulin.mulla ainakin meni jalat ihan veltoksi...lisäksi meni ponnistustarve kokonaan ja siinä vaiheessa kun olin taäysin auki en voinut ponnistaa kun tunsin supistukset vaan paineena.aika vaikeeta.

laittaminen ei synnytyskipujen aikaan tuntunut miltään,vähän pisti.

onhan epiduraali ihana taivas mutta toisaalta jos joskus saan toisen haluan kokeilla pidempään ilman.nyt se vaan laitettiin mulle ilokaasu pöllyssä...

Ei satu laittaminen, mutta multa ei vienyt kipuja pois juuri lainkaan... Eli todennäiköisesti ei laittaminen onnistunut ees tokalla kerralla . Jouduttiin siis mulle kaksi kertaa pistämään, ku lääkärin mielestä mun selässä oli jotain "erikoista", ettei saanut ekalla kerralla laitettua. No, anyway kyllä siitä touhusta selvittiin, vaikka kivut sit olikin aika... tuliset! :whistle:

Uusimmat

Yhteistyössä