epiduraalin useammassa synnytyksessä saaneet: onko sama teho ja/tai samat sivuvakutukset?

kolmastulossa

Jäsen
04.09.2007
327
0
16
eli ekan synnytin ilman epiduraalia ( 2 x petidiniä avautumisvaiheessa ja ilokaasua). Tokasta sain epiduraalin (ja ilokaasua), mutta epiduraali aiheutti ihan hirveän tärinän/horkan supistusten välillä... nyt siis tässä mietin että pitäiskö enemmän ehkä miettiä muita kivunlievityksiä kun sitä epiduraalia, koska se tärinä oli tosi rasittavaa eikä antanut oiken mahdollisuutta lepoon supistusten välillä. Sinänsä en usko että itse synnytys tulee olemaan kovin pitkä: kakkosesta oltiin sairaalassa 8:30 ja olin 3cm auki, tyttö syntyi 12:58. Epiduraalin sain vissiin joskus klo 11:30.
Mutta siis itse tuo otsikon kysymys, eli onko epiduraali toimnut samalla tavalla eri kerroilla (niin hyvät kuin huonot puolet)?

t, kohta kolmen äiti - tänään 37+2

ja se on toiminut molemmilla kerroilla samalla tavalla (minulla siis yhtä hyvin). Olen ollut tyytyväinen. Yhdessä synnytyksessäni olen myös kokeillut spinaalia ja sekin toimi minulla hyvin. Spinaali auttoi ehkä nopeammin kipuihin.

Ekassa epiduraali oli helpotus kipuihin ja oli ihanaa kun sai supistusten välillä huilata ja melkein nukkua (melkein 2vuorokautta synnärillä olleena vähän väsytti jo!)
Toisessa sain epiduraalin aamulla n.klo 9.00 ja se ei auttanu juurikaan...supistukset tuntu vieläkin aika voimakkaasti, mutta terve pieni tyttö syntyi puolentoista tunnin päästä :)

:attn: Nostetaan kun kiinnostaa...

Minulla myös epiduraai aiheutti kauhean tärinän ja supistusheikkoutta josta syystä jouduttiinimukupilla auttamaan. Kätilön mukaan epiduraali ei aiheuta supistusheikkoutta :o mutta olen kuullut kyllä myös paljon päinvastaista. Tähän kaipaisinkin nyt kokemuksia kun on tuo pikkukakkonen tulossa. Olisin kiitollinen vastauksista!

Ensimmäisellä kerralla se ei mulla oikeestaan auttanut kipuihin. Jaloista vei kyllä tunnon, ei puhettakaan että synnytyksen jälkeen olisin voinut suihkuun kävellä.

Toisella kerralla se toi suuren helpotuksen. Supistusten huiput tuntui tosi miedosti ja ne oli helppo kestää. Ja tällä kertaa jalatkin olivat kunnossa synnytyksen jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Chessa:
Ensimmäisellä kerralla se ei mulla oikeestaan auttanut kipuihin. Jaloista vei kyllä tunnon, ei puhettakaan että synnytyksen jälkeen olisin voinut suihkuun kävellä.

Toisella kerralla se toi suuren helpotuksen. Supistusten huiput tuntui tosi miedosti ja ne oli helppo kestää. Ja tällä kertaa jalatkin olivat kunnossa synnytyksen jälkeen.

Olipa mukava kuulla, kun minulla kävi ekassa epiduraalissa juuri samoin kun sinulla. Siis jos saan ottaa nyt epiduraalin/spinaalin otan aivan varmasti. Olen tässä välissä siis kokenut 2 ns. luomusynnytystä, vaikka ei ne nyt ihan sitä olleet kun laitettiin kohdunkaulapuudutus, mutta ei se mitään auttanut. Ilokaasun avulla selvisin kivuista. Spinaalia kuulema suositellaan uudelleen synnyttäjille, varsinkin jos epäillään, että vesien päästön jälkeen synnytys etetee nopeasti. Kuten minulla aina tekee niin.

mä sain epiduraalin liian aikasessa vaiheessa, (ane lääkäri halusi laittaa vaikka vasta 3cm auki, ja en ollu kovin kippee)..se teki sit sen et supistukset hävisi, jaloista meni tunto,mut palautu aika pikaseen...sain ainaki nukuttua :D
epiduraali sit uudistettiin..kun ensin oli aloitettu oksitosiini tippa..nyt kipu HELPOTTI, onnistui vähän toispuolesesti, mut ei se hatannu, tunsin koko ajan et milloin supistus tulee ja aukes 4cm-)10cm alle tunnissa! Jalatki kanto kokoajan!
jälkeen jäi postpinaalipäänsärky, joka korjaantui veripaikalla (tosin päänsärky uusiutui ja parani sit viikossa ajan kanssa).. kaikesta huolimatta hyvä maku jäi :D
mulla tuli kans supistusten välissä tuota tärinää..(silloin ei vielä epiduraalia ollu uusittu)..kätilö meinas et johtuu adrenaliinistä. Epiduraalista tuli sen sijaan inhottava kutina..joka helpotti samaa myötä kuin puudutus hävisi!

Yhteistyössä