Epiduraalin teho ponnistusvaiheessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Matala kipukynnys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Matala kipukynnys

Vieras
Hei, kertokaa te, joilla on käytetty epiduraalia synnytyksessä, että onko siitä apua vielä ponnistusvaiheessa? Kuinka pitkään pitää kivut poissa?
Olen menossa ensimmäistä synnyttämään pian, ja haluan ehdottomasti epiduraalin, mutta myös lievitystä ponnistusvaiheeseen.
PItääkö pyytää erikseen jotain muuta, vai riittääkö jos epiduraalia lisätään tms?

mulla epiduraali vaikutti vielä ponnistus vaiheessa.Vähän liikaakin...En tuntenu supistuksia juur ollenkaan.Kätilö ja mies aina sano että koska pitää ponnistaa.Välillä piti kysyä että ponnistanko mä vaan naamalla vai tapahtuuko alakerrassakin jotain kun tuntoa ei ollut.Ponnistusvaihe kestikin sitten miltei tunnin ja vauva oli päästään jumissa kun en jaksanut enää vääntää edes naamalla..Onneks kätilön paineluavuilla vaavi saatin pihalle..

Mulla epiduraali ei auttanut ponnistusvaiheessa yhtään. Tosin mulla arvioitiin synnytyksen eteneminen väärin ja epiduraalin laitosta oli muutama tunti. Ponnistusvaihe kesti papereiden mukaan 40 min. Seuraavalla kerralla toivon saavani jotain muuta kivunlievitystä ponnistusvaiheessa.

Mulla autto epiduraali myös ponnistusvaiheessa, puudutetta lisättiin vähän ennen kun sain luvan ponnistaa. Varsinaista ponnistamisen tarvetta en tuntenut mutta tunsin kyllä ponnistavani. Kipuja en tuntenut lainkaan!

Epiduraali auttoi minulla ainakin vielä ponnistusvaiheessa. Sain ensimmäisen annoksen epiduraalia klo 00:30 ja sitä lisäiltiin pari kertaa, ja 06:00 tunsin selvän ponnistustarpeen mutta en kipua ja 06:13 tyttö oli maailmassa :)
Eli minulla vaikutti sinne asti. Ei se tietenkään varsinaista "repeämis"kipua poista mutta ainakin minusta kipu oli täysin siedettävä, eli mahtoikohan sitten epiduraalilla olla asiansa siinä? :)

minulla epiduraali oli kuin taivas maan päällä :) mitään täysin kivutonta synnytystä ei varmaan sa muuta kuin spinaalipuudutuksella.. mutta epiduraali oli minulle oikea vaitoehto.. lisättiin kerran ja vei kyllä kaikenmaailman supparikivutkin taivaan tuuliin :D :heart:

Minulla epiduraali vaikutti vielä ponnistusvaiheessa juuri sopivasti. Tunsin supistukset, mutta kipua en juuri lainkaan. Mielestäni ponnistusvaihe oli lähinnä rankka, ei kivulias.

Minulla ei epiduraali vaikuttanut enää ponnistusvaiheessa vaan mitä lähempänä "ulkomaailmaa" vauva oli sitä enemmän sattui. Mutta sain jonkun puudutteen ihan sinne kohdunsuun(?) molemmin puolin kamalan näköisellä pitkällä piikillä ja se kyllä auttoi =)

Mulla epiduraali ei auttanut enää ponnistusvaiheessa :'( Einkä tajunnut edes pyytää mitään muuta kivunlievutystä ponnistusvaiheeseen :ashamed: Sattui..Muisto karmii edelleen.
Toukokuussa kun synnytän tämän meidän pikkukakkosen niin aion pyytää spinaalin.

mulla taas hävisi supistukset kokonaan ponnistus vaiheessa.... varmaan just sen epiduraalin takia.... en tuntenut vauvan tuloa ollenkaan... hartiat kun autettiin niin sillon taisin vähän sanoa että ai ai.... muuten ihan turta olo..... toisaalta hyvä, toisaalta ei, ne supistukset kuitenkin olis auttanu vauvan maailmaan paljon helpommin!!!!!!!

Mä sain epiduraalin esikoisesta 5:30 ja vauva syntyi 6:00 ja siinä vaiheessa auttoi vielä niin hyvin etten tuntenut mitään kipua, mutta hyvin tunsin koska piti ponnistaa....tai tarkemmin sanottuna oli PAKKO ponnistaa!! Kuopuksen kohdalla ehdin saada vain paraservikaali puudutteen kohdunsuulle ja siitä ei ollut mitään apua, kipu oli aivan yhtä suuri, mutta kyllä sekin lapsi silti tähän maailmaan saatiin, ja vielä melko vauhdilla :D

En tajunnu ponnistusvaiheesta mitään siis epiduraali annettiin liian myöhään. Sattui kyllä kiitettäväti, mutta en tienny miten pitää ponnistaa. Oksitosiini-tipan laittoivat tippumaan, kun supistuksetkin loppu. Kakkonen syntyi ilman puudutetta ja oli helpompi koko synnytys.

Suhtauduin jo ennen synnytystä epiduraaliin epäilevästi, sillä en halunnut joutua tilanteeseen, jossa joutuisin ponnistamaan ilman kunnollista tietoisuutta kehostani ja siitä mitä teen. No epiduraali kyllä laitettiin, sillä siinä vaiheessa olin niin kipeä, että olisi ottanut vaikka nuijanukutuksen ;)
Ainut hyöty oli, että sain nukuttua reilun tunnin. Aineen vaikutuksen aikana kohdunsuun aukeneminen hidastui ja lisäannoksesta ei ollut enää mitään hyötyä kun synnytys sitten lähti etenemään melko vauhdikkaasti.
Ponnistin ilman kivunlievitystä ja muistot synnytyksestä hyvät, epiduraalista vähän ristiriitaiset :\|

Yhteistyössä