Epiduraalin ja spinaalin ero?

  • Viestiketjun aloittaja Rh-neg
  • Ensimmäinen viesti
Rh-neg
Heips...odotan kolmatta ja kaksi sektiota takana. Sektiot erittäin epämiellyttäviä, sillä kipuaisti lähti, muttei tuntoaisti eli tunsin kaiken mitä tehtiin.

Nyt kysyisinkin, mikä ero on epiduraalilla ja spinaalilla? Itse olen saanut epiduraalin, ja olenko ymmärtänyt oikein että spinaali olisi tehokkampi? Nyt mahdollisesti kolmas sektio edessä ja haluan selvittää kaiken,sillä haluan mieluummin valvoa, että näen lapseni heti kuin nukkua...
 
piu
en osaa sanoa kumpiko, epiduraali- vai spinaalipuudutus, on tehokkaampi.
mutta ero on siinä, että epiduraalipuudutuksessa epiduraalitilaan jätetään katetri, jolloin puudutetta/kipulääkettä voidaan annostella tarpeen mukaan tai jatkuvana infuusiona. en tiedä miten kohdallasi on toimittu, mutta joskus katetri voidaan jättää paikalleen ja hoitaa sitä kautta myös leikkauksen jälkeistä kipua.
spinaalipuudutuksessa puudute on kerta-annos, jonka vaikutus alkaa nopeasti, vaikutusaika on jotain 1-1,5h, eli vaikutus menee nopeasti ohi.

jos on suunniteltu sektio, niin kannattaa kyllä etukäteen kysyä anestesialääkäriltä hänen mielipidettään molemmista ja kertoa myös omasta toiveesta. yleensähän nukutuslääkäri käy tapaamassa potilasta ennen toimenpidettä (tai ainakin pitäisi käydä). ja kyllä hän sitten kertoo jos toive on mahdoton toteuttaa tai se aiheuttaa jotakin "hankaluuksia". kannattaa muutenkin kysellä äitipolilla käydessä näistä vaihtoehdoista.
 
Minä sain spinaalin ja tunsin myöskin kaiken mitä tehtiin, en kuitenkaan kipua. En kokenut sektiota kuitenkaan mitenkään epämiellyttävänä, olo oli puudutuksen jälkeen suorastaan hyvä, mutta ehkä hieman sekava.

Vauva vietiin heti syntymän jälkeen pois, jotta keuhkot saatiin imettyä, mutta heti sen jälkeen isä tuli vauva sylissä viereeni leikkaussaliin, kun minua vielä ommeltiin kiinni.
 

Yhteistyössä