Epiduraali, spinaali, kohdunkaulanpuudute.... ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Esikoinen syntyi ilman mitään puudutteita, pärjäsin ihan hyvin 8 senttiin saakka, sen jälkeen oli aika tuskaiset kaksi viimeistä senttiä ja ponnistusvaihe oli ihan helvetistä. Tai no, kai sen uudestaankin kestäisi, mutta silti olen harkinnut jotain puudutetta tällä kertaa.

Olen kuullut että spinaalia suositellaan uudelleensynnyttäjälle, miksi? Oletteko saaneet siitä sellaisen kovan kutinan? miten vei kivut, etenkin tuossa ponnistusvaiheessa? Entäs sitten tuo kohdunkaulanpuudute? miten toimii ja sattuuko sen laitto, eikös se tökätä jonnekkin tuonne alapäähän? :X

Onko nuo puudutteet vieneet teiltä ponnistamisen tunteen kokonaan? Esikoisesta supparit vaimeni ponnistusvaiheessa, ja ponnistaminen oli siksi jumalattoman hankalaa ja kivuliasta. Vasta kun sain oksitosiinitipan, supistukset koveni jolloin ponnistaminen oli helppoa (ei kyllä kivutonta :D). Pelkään kyllä ponnistamista ilman ponnistamisen tunnetta.... ja sitä että puudutteet pitkittää synnytystä. Esikoisen synnytys kesti vain n. 9 h, ponnistus tunnin.

spinaali eroaa epiduraalista että on kertaluontoinen ja kestää noin kaksi tuntia. Kutinaa tuli mulle siitäkin kuten tuli epiduraalistakin. Spinaaliahan voit toivoa laitettavaksi ennen niitä viimeisiä kipeitä supistuksia ja tehoaa vielä ponnistusvaiheessakin.

Mä olen molemmissa synnytyksissä ottanut kohdunkaulanpuudutteen. Ei vie kaikkia kipuja pois, vie supistuksista sen terävimmän kärjen. Eikä myöskään vaikuttanut ponnistustarpeeseen.
Laittaminen ei sattunut. Nyt viime kerralla toinen piikki osui johonkin vähän vissiin hutiin, ja oikea jalka ei kantanut pariin tuntiin :D
Eikä ole pitkittänytkään synnytystä.

Jos vielä saan synnyttää, niin edelleen luotan kohdunkaulanpuudutteeseen =)

Mulle on kahdesti laitettu kohdunkaulapuudute. Se vie avautumispoltoista terävimmän kärjen. Silti sattuu ihan puhisuttavan paljon, mutta kipu on pehmeämpää ja siis hyvin siedettävissä. Vaikutusaika on tosiaan lyhyt, mutta juuri niihin viimeisiin tuskaisimpiin kahteen senttiin riittävä. Laitto ei satu, jälkimmäisessä sattui vain se selälläänolo piikinlaiton aikana, edellisessä ei edes sen vertaa.

Paras "puudute", jonka olen saanut synnytyksen aikana kokea, on ollut ehjät kalvot. Eka synnytys ilmoitti itsestään vesien menolla synnytin oksitosiinilla ja kivut olivat jäätävät. Toinen käynnistyi itse ja kalvot puhkesivat vasta ponnistusvaiheessa, kipeä olin vain viimeisen vartin, kun hujahdin auki viimeiset 4-5 senttiä. Kolmas käynnistettiin kalvot puhkaisemalla ja kivut olivat aivan eriluokkaa kuin keskimmäisessä, ja viimeisen vartin aikana taas se viimeiset 5 senttiä auki oli ihan tappomeininkiä (kohdunkaulapuudute ei ehtinyt uudestaan saliin ajoissa).

Mä oon saanu molempien lasten syntymässä epiduraalin. Siitä hyvä että sitä puudutetta voidaan lisätä myöhemminkin. Spinaalia pelkäsin sen takia että jos vaikka loppuu puudute kesken justiin siinä pahimmalla hetkellä ja pelkäsin myös spinaalipäänsärkyä. Epiduraali ei ainakaan mua sitonu sänkyyn mitenkään. Heti synnytyksen jälkeen menin suihkuun ite yksin. Laitto ei ottanu yhtään kipeää ja vaikutus alko heti. Mä suosittelen kyllä epiduraalia ja aion ottaa sen vielä uudestaan jos vielä lapsia saan. Jos vaan synnytys on siinä vaiheessa että sen vielä kerkeää saamaan :) Ekassa se vähä hämmensi supistuksia mutta ei niin paljon että olis ollu haittaa.

Mä oon saanu molempien lasten syntymässä epiduraalin. Siitä hyvä että sitä puudutetta voidaan lisätä myöhemminkin. Spinaalia pelkäsin sen takia että jos vaikka loppuu puudute kesken justiin siinä pahimmalla hetkellä ja pelkäsin myös spinaalipäänsärkyä. Epiduraali ei ainakaan mua sitonu sänkyyn mitenkään. Heti synnytyksen jälkeen menin suihkuun ite yksin. Laitto ei ottanu yhtään kipeää ja vaikutus alko heti. Mä suosittelen kyllä epiduraalia ja aion ottaa sen vielä uudestaan jos vielä lapsia saan. Jos vaan synnytys on siinä vaiheessa että sen vielä kerkeää saamaan :) Ekassa se vähä hämmensi supistuksia mutta ei niin paljon että olis ollu haittaa.

Siis HIMMENSI supistuksia, ei hämmentänyt :D

molemmissa oli epiduraali ja olen kokenut sen tosi hyväksi. Synnytykset kesti 10,5h ja 11h, esikoisen (2,5kg) ponnistus oli episiotomiastakin huolimatta kivuton ja helppo (15 min), kuopuksen (3,7kg) ponnistus sujui ilman tikkejä tmv 25 minuutissa. Kuopuksella epiduraalin vaikutus oli ponnistusvaiheessa jo aika loppu, joten ponnistusvaihe oli jo aika tuskainen, mutta siedettävä.. Esikoisella taas olin juuri saanut uuden annoksen epiduraalia ja se oli täysissä voimissaan ponnistaessa joten en tuntenut supistuksia, mutta kätilö neuvoi koska ponnistaa sitten (tunsin kuitenkin koska alkoi ponnistuttaa ja vauvan ulostulonkin jossain määrin eli ihan täydestä tunnottomuudesta en puhuisi).. kummassakin olen kuitenkin saanut myös oksitosiinitipan synnytystä vauhdittamaan vaikkei ole siis mistään synnytyksen hidastumisesta/pysähtymisestä ollut kuitenkaan kyse..

Ensimmäisessä synnytyksessä epiduraali, en ollut kivuton/tunnoton, todellakin tunsin pakertaneeni. Toisessa paraservikaali, laitto sattui sekä epäonnistui, auttoi vai hetken toispuoleisesti.
Kolmannessa loppuvaiheilla spinaali, auttoi jaksamaan loppu supistukset mutta ponnistusvaihe ei ollut kivuton. Taitaa olla yksilöllistä mikä itse kellekin sopii mutta itse sain helpotusta näistä epiduraalista sekä spinaalista vain kipeisiin loppuvaiheen supistuksiin. Paraservikaalia en ottaisi itse enää.

Kiitos vastauksista! :) tietysti kaikki on niin yksilöllistä, että hankala päättää edes etukäteen tai arvioida. Onko tuolle epiduraalille muuten mikä raja, milloin se pitää viimeistään ottaa?

Ekassa synnytyksessä oli mullakin vedet tallella sinne 8 senttiin saakka, sit puhkastiin mun pyynnöstä. Ehkä siksi sitten kivut oli niin siedettävät sinne saakka. Toiv. seuraavassa synnytyksessä on sama juttu, sama juttu on ollut isoäidillä, äidillä ja siskollakin. Ei mee vedet itsellään vaan aina tarttenu puhkasta kalvot... jos se nyt sattuu auttamaan noihin kipuihin, eihän näistä tiedä :)

Mutta aikalailla kaikki jotka on jonkin puudutteen saaneet, suosittelee sitä, kavereista ainakin..

mulla epiduraali vauhditti synnytystä tässä kolmannessa. olin 3 cm auki, laitettiin oksitosiinitippa, ja kun synnytystä oli kulunut 7 tuntia, olin vasta 4 cm auki. Sain epiduraalin, oksitosiinia laitettiin yhä kovemmalle tippumaan ja sitten pystyin rentoutumaan tjsp., koska kivut eivät olleet enää kuolettavan pahoja ja avauduin sitten viimeiset sentit nopeasti, ihan ne vikat 3 cm menivät jossain tunnissa.

Pystyin ponnistamaan, kun pystyin kävelemään yms. muutakin epistä huolimatta. Ponnistus kesti 6 minsaa ja siinä meni niinkin kauan, kun kätilö pyysi yhdessä vaiheessa olemaan ponnistamatta, kun napanuora oli jotenkin vauvan ympärillä ja sitä piti selvitellä.

Viimeksi muokattu:
Mä sain ekassa synnytyksessä epiduraalin. Se vei kaikki kivut ja nyt kun synnytin vajaa kaks viikkoa sitten kuopuksen niin sain spinaalin. Lievitti supistuskipuja, mutta ponnistaminen tuntui kyllä ihan kivasti... Meinas taju lähteä, mutta voi olla että olis tuntunu vieläkin enemmän ilman, en tiiä kun ei ole kokemusta. Epiduraali, kun vei täysin ne ponnistuskivutkin. Ja juu kutisi ihan mielettömästi kaks päivää. Spinaalia ne suositteli mulle siks kun arveltiin että ponnistus ei kestä kovin kauaa, eikä se kestänykkään kuin 16 min ja siitäkin ajasta vaihdeltiin asentoja vähän väliä niin todellisuudes ei kestäny ku muutama minuutti. Siksi se varmaan sattuikin kun tuli niin rytinällä.

[QUOTE="Vieras";28971863]Mä olen molemmissa synnytyksissä ottanut kohdunkaulanpuudutteen. Ei vie kaikkia kipuja pois, vie supistuksista sen terävimmän kärjen. Eikä myöskään vaikuttanut ponnistustarpeeseen.
Laittaminen ei sattunut. Nyt viime kerralla toinen piikki osui johonkin vähän vissiin hutiin, ja oikea jalka ei kantanut pariin tuntiin :D
Eikä ole pitkittänytkään synnytystä.

Jos vielä saan synnyttää, niin edelleen luotan kohdunkaulanpuudutteeseen =)[/QUOTE]

Jaa niin, synnytysten kestot:
Eka kaikkinensa 9h, ponnistusvaihe 9min.
Toka kaikkinensa 6h, ponnistusvaihe 2min

Ensimmäisessä synnytyksessä sain epiduraalin ja se todella auttoi ja teki ponnistusvaiheen helpommaksi. (Synnytyksen kesto reilut 24h ja ponnistusvaihe 30 min) Ponnistusvaihe tuntui ehkä n. 5 minuutilta, kun kivut olivat poissa, mutta ponnistuksen tarve tuntui. :)

Toisessa synnytyksessä sain spinaalin, aiheutti kutinaa ja eikä puuduttanut yhtään mitään. Voisi oikeastaan sanoa, että luomuna meni toinen synnytys ja ponnistus oli kamalaa tuskaa! (Synnytyksen kesto n.4h ja ponnistus 3 min.)

Ekassa epiduraali, tokassa spinaali. Molemmissa auttanut melko hyvin, nopeat ponnistusvaiheet. Olisin kummassakin halunut ensisijaisesti kohdunkaulapuudutteen, mutta meidän muksut olleet niin korkealla ponnistusvaiheeseen asti,etteivät ole painaneet siihen kohdunsuulle, eikä tuosta näin ollen olis mitään tehoa.

Ekassa epiduraali, tokassa spinaali. Molemmissa auttanut melko hyvin, nopeat ponnistusvaiheet. Olisin kummassakin halunut ensisijaisesti kohdunkaulapuudutteen, mutta meidän muksut olleet niin korkealla ponnistusvaiheeseen asti,etteivät ole painaneet siihen kohdunsuulle, eikä tuosta näin ollen olis mitään tehoa.

Ja nimenomaan sen laittamisen takia en olis halunnut selkäpuudutteita. Anest lriä piti ekassa odottaa ja laittaminen oli just niin inhottavaa kuin ajattelinkin.

Yhteistyössä