Epäsymmetrinen pää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuikku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuikku

Vieras
Mä ole tässä hiljalleen alkanut vähän huolestua, kun meidän vauvalla (4kk) on pää ihan epäsymmetrinen. Onkohan täällä kohtalotovereita? Tietääkö joku, aiheuttaako littana pää jotain ongelmia vauvalle jatkossa, mitä sille voisi tehdä ja korjaantuuko ongelma. Neuvolalääkäri oli sitä mieltä, että jos lapsi kasvaa ja kehittyy normaalisti, niin ei syytä huoleen. Hän on kuulemma nähnyt paljon pahempiakin tapauksia, joissa lapsi on kuitenkin ollut täysin normaali. Me kuitenkin ajattelimme käyttää vauvaa vielä erikoislääkärillä, ihan varmuuden vuoksi. Nyt me miehen kanssa kotona sadatellaan, ettei tullut tarkemmin huolehdittua siitä, että vauva nukkuu tasaisesti kummallakin kyljellä, annoimme nimittäin lapsemme nukkua liian pitkään suosikkiasennossaan, selällään pää vasemmalle kallellaan. On se vaiva kyllä tosin voinut tulla synnytyksessäkin. Mutta pää kasvaa onneksi tasaisesti, miinus ykkösessä.

Täällä oli muinoin ketju samasta asiasta ja kaikkien vauvoilla oli pää korjaantunut pariin ikävuoteen mennessä. Ja aiheutui juuri tuosta, että vauva nukkuu toispuoleisesti.

Meillä tuli pienenä puolieroja liikkeiden suhteen, kun pidimme, hoidimme ja nukutimme vauvaa toispuoleisesti. Korjaantui parissa viikossa, kun asian huomasimme, pää ei onneksi littaantunut.

Meillä oli sama ongelma aikoinaan... Nyt neiti 1 v 7 kk ja pää on kauniisti symmetrinen. Parantui ihan itsestään, kun neiti ryhtyi istumaan. Mielestäni ei kannata olla huolissaan.

Poikaa kiskottiin imukupilla synnytyksen aikana ja hän oli kauan synnytyskanavassa eli päässä oli melkoinen pahka. Sen laskeutuminen kesti kauan ja pitkään pää oli epäsymmetrinen etupuolelta. (Muistaakseni puolivuotisneuvolassa asiasta mainitsin terveydenhoitajalle, mutta hän piti sitä ihan normaalina.) Nyt hän on vuoden ja tukka on kasvanut niin, että mitään eroa ei enää huomaa.

Mä yritin hakea aiempia keskusteluja pään muodosta, mutten löytänyt, en vissiin keksinyt oikeaa hakusanaa... Meillä ei muuten ollut imukuppisynnytys vaan mulle tehtiin kiireellinen sektio. Poika tosin ehti olla synnytyskanavassa varmaan melko pitkään, sillä synnytyksen kestoksi merkittiin 14 tuntia. Sektion syy oli pysähtynyt synnytys ja sydänäänien heikkeneminen, myöhemmin selvisi että poika oli tulossa ulos kasvot edellä.

Nyt 4 kuukauden iässä pojan pään epäsymmetrisyys näkyy tosi selvästi, koska vauvantukka on osittain lähtenyt, sitä on enää vain niskassa ja hieman päälaella. Kun poika syntyi en muista havainneeni mitään epäsymmetrisyyttä. Syntyessä pää oli aavistuksen keskiarvoa pienempi, mutta on kuitenkin kasvanut tasaisesti.

Moi!

Meidän tytöllä on pää ollut epäsymmetrinen ihan syntymästä asti. Oli pitkän aikaa vatsassa pää alaspäin ja hyvin alhaalla lantiossa, että on voinut jo sillon muotoutua. Tykkäsi kanssa nukkua selällään pää toiseen suuntaan aika kauan. Nyt ikää 10 kk ja pää on edelleen vähän littanampi toiselta puolen, mutta korjaantunut kyllä huomattavasti. Meille neuvolassa sanottu, että korjaantuu kyllä kun pää kasvaa. Ja jos jääkin vähän toispuoleiseksi, ei sitä huomaa enää kun on tukkaa. Olen ollut hyvin huolissani asiasta, mutta tuntuu kehittyvän muuten ihan suunnilleen normaalissa aikataulussa, että emme ole lähteneet tutkimuksiin sen kummemmin. Se aikaisempi keskusteluketju taisi olla otsikolla ""littana pää"" tai jotain.

Piti vielä mainita, että kannattaa niin kauan kuin mahdollista ohjata lasta leikkimään, laittaa nukkumaan niin, ettei painoa tule sen litteämmän puolen päälle. Huomioi myös autonistuin ja vaunut!! Olen lukenut ulkomaisilta nettisivuilta, jossa on sellaisten lasten vanhempien ryhmä, joilla on ollut epäsymmetrinen pää, että ollaan päästy oikein hyviin tuloksiin ihan asennosta huolehtimalla (varsinkin, kun lapsi on vielä aika pieni eikä itse paljon kääntyile.) Niin, kyllähän näitä hoidetaan myös erityisillä kypärillä ym. muissa maissa, mutta en tiedä onko Suomessa tällaista hoitomuotoa.

vauvan pään luusto on pehmeä ja kasvaa kokoajan. Jos vauva nukkuu mielellään jollakin kyljellä tämä puoli menee ns. lyttyyn. Vaiva kuitenkin on vain esteettinen (vauva-aikana) ja sen pitäisi korjaantua ajanmittaan. En ole itseasiassa kuullut kenestäkään jolla pää olisi jäänyt littanaksi. ITse nukuin vauvana aina selälläni ja pääni oli täysin suora takaapäin. Myöhemmissä lapsuuskuvissa se näyttää normaalilta, eikä sitä nykyäänkään näy. Joten mielestäni turhaan huolehditte. Kyllä aika korjaa sen. :)

meidän vaavi täytti just vuoden, hyvin kehittynyt ja iloinen on, mutta pää kamalan littana. Ollaan oltu lääkäreillä, ""vinokaula"" on syynä. eli paino oli aina toisella puolella. kuulemma noin 3 vuotiaaksi muotoutuu vielä, muttei enää niin hyvin kuin eka kuukausina.
jos on ""vaan"" kosmeettinen asia, ei paha kun hiuksetkin kasvaa peitoksi. ihan kosmetiikan vuoksi ei kannata lähteä isoon leikkaukseen tai kypärähoitoon.
siis huomioikaa, että vaaveli käyttää niskaansa joka puolelle (tulee muita ongelmia, jos ei...) ja antakaa ajan kulua...
tsemppiä!

Meillä on kanssa 7 kk tytön pää toiselta puolelta ""littana"". Johtuen ihan tuosta nukkumisasennosta joka oli aina sama. Meillä oli vaikeat alkuajat (jatkuvaa huutoa) ja kun sain tytön nukkumaan, meillä ei tehty mitään mikä herättäisi hänet.

Saatiin sitten neuvolasta lähete töölön sairaalaan jollekkin erikoislääkärille joka tarkastaa onko päässä jotain huolestuttavaa. Kun kysyin neuvolassa onko siitä sitten oikeasti haitaa, niin voi vaikuttaa kognitiivisien taitojen oppimiseen sitten tulevaisuudessa jos päätä ei hoideta... Ja kuulemma päätä hoidetaan leikkaamalla kallon luut auki noin 4 vuotiaana, siis jos ei ole siihen mennessä muotoutunut.

Tästähän seurasi kauhea paniikki minulle ja nyt olen käynyt kääntämässä tytön pään toiselle puolelle aina kun on nukahtanut. Myös pienen tyynyt käyttö kuulemma vähentää pään littanoitumista. Tyyny, pään kääntö ja enemmän mahallaan olo on jo vaikuttanut tosi paljon meillä pään pyöristymiseen enkä enää ole yhtään huolissani. Todennäköisesti nauravat meidät siellä erikoislääkärillä pihalle.

Ja olen jutellut näitä kenopäitä nähneiden kanssa ja sanovat että, semmoisen kun näkee niin se on sitten oikeasti littapää (toiselta puolelta tyylin koko kallo puuttuu). Eli jos oikeati pää on tosi littana niin eiköhän ne neuvolassa tai sitten siellä erikoislääkärillä laita tutkimuksiin =)

Yhteistyössä