epäsuhtainen lasten ystävyys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja turhaanko huolin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

turhaanko huolin

Vieras
Meillä 6-vuotiaalla on 7-vuotias paras kaveri, joka on ihan viime vuodena aikana alkanut käyttäytymään aika inhottavasti meidän kersaa kohtaan. Meidän likka pitää ko. kaveria parhaana ystävänään ja tää toinen ei selkeesti sitä enää osoita. Ymmärrän, että hänen koulumaailmansa alkaa olla erilainen, koska omamme menee nyt vasta (eri) kouluun, mutta välillä käytös on niin sydäntä särkevää. "Mun koulukavereiden mielestä toi peli/nukke tms. on ihan tyhmä." "En mä haluu leikkiä tota." "En mä jaksa odottaa sua". Joskus tekee mieli puuttua tilanteeseen ja sanoa ettei tarvitse olla noin epäkohtelias mutta toisaalta pitäähän lasten oppia itsekin hoitamaan suhteensa. Toivon salaa että likkamme löytää koulusta uudet tärkeät kaverit (on hänellä nytkin, mutta tätä yhtä pitää bestiksenään koska on tuntenut aina) ja ehkä uuden bestiksen niin ettei aina tarvitsisi olla surullisella mielellä kun kohtaa tän nykyisen ystävänsä. Onko muilla samanlaista ollut, ja miten on tilanne edennyt?

Meillä on ollut, tosin kyseessä pojat :( Ihan surkeaa, meni lopulta siihen että 7-vuotias ei suostunut leikkimään entisen bestksensä kanssa ollenkaan, ja käänsi pihan muut lapset häntä vastaan myös. Tässä vaiheessa puutuin peliin ja "pakotin" 7-vuotiaan ja muut isommat lapset lopettamaan syrjinnän. Tästä on nyt vuosi aikaa, pääsääntöisesti onnistuvat leikit nykyään. Koululaisilla on selkeästi isompi reviiri tietysti, eli kaverisuhde ei ole läheskään niin läheinen kuin ennen.

Toi on tosi kamalaa, tiedän siis kokemuksesta, ja toivottavasti koulunaloitus tuo teidän elämään paljon uusia (kivempia) kavereita!

Yhteistyössä