Epäsäännöllinen kierto / raskautuminen - kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elinah84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Elinah84

Jäsen
28.07.2009
84
0
6
Heippa!

Toivon kiihkeästi, että tulisin raskaaksi. Olen kuitenkin alkanut miettimään kuukautiskiertoani, välillä se on 28, 29,30 tai joskus 35 tai 37 päivää!
Onko tuollainen heittely normaalia, että kierto venyy 28 päivästä 37:ään? Ilmeisesti viime kiertoina en ole ovuloinut (tikkujen mukaan), kun kierrot ovat olleet 37 ja 35.

Onko kenelläkään kokemuksia, miten epäsäännöllinen kierto vaikuttaa raskautumiseen (tai ovuloimiseen) ja milloin olisi syytä hakeutua lääkäriin epäsäännöllisen kierron vuoksi?

Samanlailla kun sulla!!
Lisäksi mulla on endometrioosi sekä pientä lapsettomuutta mutta silti meillä tärppäs heti kun saatiin esikoinen :heart:

Nyt yritetään kakkosta ja yritystä on huikeat 1 B)
Nyt menee kp 28 ja laskin että mulla on suunilleen keskimäärin 35 tuo kierto..
Mulla näytti ovis testi negaa koko kierron mut tunsin selvän ovulaation 24.12 mikä pitää yhtä tuon ivislaskurin kanssa :wave:

Pahinta epäsöönnillisessä kierrossa on lähinnä odottaminen, me ollaan yksinkertasesti (pantu) menemään että ei missattais ovista :laugh:

Tosta lääkäristä en tiedä kun että sulla saattaa olla sama ongelma kuin mulla eli endoa tai pientä lapsettomuutta?

Mun neuvoni on että kun kiertosi on "noin epäsäännöllinen" ja yritystä yli 6kk niin mee sitten juttelmaan lääkärillesi huolistasi.

plussa tuulia :whistle: :flower:

Moi!
En tiedä onko tästä apua mutta mulla tällainen historia: Toiveilu alkoi vappuna 2007 ja olin sitä ennen syönyt e-pillereitä melkein 8 vuotta. Eka luomu kierto oli 35, toka 28 ja kolmas 36. Neljännestä sitten tärrpäsi ja silloin ovuloin vasta kp22 tai 24 (en muista tarkalleen).Raskaus keskeytyi ja se kierto venähti johonkin kp40 mittaiseksi. Sitten tulin taas raskaaksi ja siinä kierrossa ovuloin vasta kp28!Sekin tosin meni kesken.Marsimme sitten yksityiselle (julkinen kun ei huoli ellei ole ollut kolme keskenmenoa)tutkimuksiin ja siellä lääkäri sanoi, että epäsäännöllinen kierto vaikeuttaa juuri ovulaation löytymistä, sitä ei välttämättä edes tapahdu pitkissä kierroissa (mikä ei kyllä kohdallani toteutunut). Ilmeisesti sillä voi olla myös vaikutusta luteaalivaiheeseen (siis se aika oviksesta menkkoihin mikä ois hyvä olla vähintään se 12vrk).
Noh, mitään vikaa ei löytynyt ja oli kuulemma huonoa tuuria...Sain sitten clomifenit jolla aikaistettiin ovvulaatiota ja siitä kierrosta tuli onnistunut raskaus :) Nyt sitten kuumeilen toista ja kärsin yhtäkkiä yllättävän lyhyistä kierroista. Siis menee normeihin (27-29 ollut viime kerrat), mutta ovis tapahtuu tosi myöhään (kp18-20) eli mulla luteaalivaihe jää aika lyhyeksi, 9-10 päivää. Vielä en ole raskautunut, mutta jälleen aion ottaa clomit käyttöön jotta ovis tapahtuisi aiemmin...
Eli voithan ottaa yhteyttä sinun perhesuunnittelukeskukseen ja kertoa tästä. Itse aikoinani soitin ja murisin epäsäännöllisestä kierrosta niin sanoivat silloin, että vuosi on aina hyvä yrittää luomusti ennen kuin ottavat julkisille, mutta uskon, että poikkeustapauksissa (ellet esim ovuloi) niin voivat ottaa jo aiemminkin. Viisaammat korjatkoon!!! :) Kovasti tsemppiä vauvakuumeiluun :heart: :hug:

Mulla on ollu nuorempana menkat pari kertaa vuoteen, oviksista ei hajuakaan. Viimesen vuoden sisään kierto oli 35-70 pv suunnilleen. Oviksia bongailin ihan limoja ettimällä ja kipuiluja tuntui alamahassa niin oletin että sillon on. Neljäs lapsi nyt tulossa, hoidossa en ole koskaan käynyt, kun aina kun on pitänyt mennä lääkärille kyseleen niin olen raskautunut. Alkusyksystä oli tuulimunaraskaus ja sillon katsoivat samalla ultralla että munasarjat on rakkulaiset ja siitä johtunut epäsäännöllinen kierto.

itselläni ollut aina kierto tosi epäsäännöllinen. kierto päivät voivat heitellä todella reilusti ja kahdesti olen joutunut syömään kuurin keltarauhashormooneja (terolut) jotta kierto olisi saatu tasaantumaan. nyt olen onnellisesti raskaana ja 2:det edelliset kuukautiset olivat super pitkällä kierrolla 4.9 ja seuraavat vasta 12.10 mutta silti tärppäsi.. ;)

itse menin lääkäriin siinä vaiheessa ensimmäisen kerran kun kuukautiset olivat puolivuotta pois(tapahtui syksyllä -05) ,taustalla oli paljon kaikkea silloin. muutto vieraaseen kaupunkiin yksin,todella raju painon nousu , masennus yms. silloin sain ensimmäisen kuurin ja nyt alkuvuodesta sain toisen kuurin. nyt menin lääkäriin kun ei kuulunut 2 kuukauteen menkkoja.

mutta suosittelisin hakeutumaan lääkäriin ja pyytämään kuurin jotta kierto saataisi tasaantumaan, luulisi että helpommin tulee raskaaksi jos on säännöllinen kierto:)

Kirjotin pidemmästi mutta se katosi.. Mulla on kierrot reilun vuoden aikana olleet 24-61 päivää ja ovis ollut aikaisintaan kp 13 ja myöhäisin siinä kp 35. Gynen mukaan oviksia ei yleensä tapahdu yli 35 päivän kierroissa. Ja mulla ilmeisesti yli puolet onkin olleet ovuloimattomia.
Ovulaatiohäiriö mulla on ja siihen sain Clomit, joita en vielä aloittanut, koska v-02 toisesta clomikierrosta tärppäsi tuplasti, enkä ole valmis uusiin kaksosiin.. Terolut- resepti löytyy myös, voisin 3kk säännöllistää kiertoa niillä, vaikka ei suoraan ovista tee mutta auttaa ne epäsuorasti siihenkin jos kroppa tajuaa toimia.

Mutta kyllä lääkäriin kannattaa mennä jos on pitkään kärsinyt epäsäännöllisistä menkoista tai yhtäkkiä kuukautiset puuttuvat yli 2 kuukautta. Jos taas on hiljattin lopettanut hormoniehkäisyn, kannattaa muistaa että puoli vuotta voi kroppa olla vielä sekaisin helpostikin, lääkärit ainakaan tk:ssa eivät vielä lähtis ton perusteella tutkimaan..

No mulla on tosi epäsäännöllinen kierto ollut aina, pisimmillään ollut 3kk menkkojen välissä. Mutta tuo esikoinenkin tuli n. 36 päivän kierrosta, että kyllä se lapseutuminen ihan mahdollista on :)

Mullakin on aina ollut tosi epäsäännöllinen kierto, ennen esikoista menkkojen väli oli usein 2-3 kuukautta. Tulin kuitenkin raskaaksi oltuani noin vuoden ilman pillereitä vaikkei koskaan yrittämällä yritettykään ja ovisajankohdista mulla ei ollut tietoakaan. Ultran mukaan hedelmöittyminen oli tapahtunut n. kp 44, eli jopa noinkin pitkässä kierrossa se ovulaatio voi tapahtua :)

Synnytyksen jälkeen kierrot tasoittui hiukan, mutta edelleen ne on kaukana säännöllisestä. Nyt yritetään toista ja tällä kertaa mulla ei varmaan kärsivällisyys riitä odottamaan noin kauaa tälläisilla kierroilla...Eli lääkäriin aion jossain vaiheessa mennä jos nää kierrot ei ala tasoittumaan.

Se on lohdullista kuulla, että pitkästäkin kierrosta voi raskautua. Ja tosiaan kohdalle tarvitaan vain yksi oikeanlainen kierto, jossa kaikki osuu kohdalleen. Laura-vm86, kuinka pitkään yrititte raskautta?

Minulla kierrot ovat olleet 30-80 päivää ja raskauduin yli 70 päivää kestäneestä kierrosta. Ovulaatio oli noin kp 60. Kaikki on siis hyvinkin mahdollista, mutta kyllähän nämä kierrot hankaloittaa yrittämistä. Itse tikutin kärsivällisesti ovista, niin osasi sitten hyödyntää oikeat päivät.

^^ tikkuja sitten kuluu kivasti jos pitkää kiertoa tikuttaa. Mä olen taas gynen neuvosta lopettanut tikuttamiset pitkissä kierroissa kun yleensä ovis ei tapahdu yli 35 kierroissa.
Toisaalta kun tikuttamisia aloittelin, tikutin ovisplussan vielä kp 34 ja oireetkin oli aika varmat, joiden perusteella mun myöhäisin ovis on ollu kp 35. Mutta pitkissä kierroissa sitten riski "vääriin" ovisplussiin kasvaa kun kroppa puskee hormoneita. Esim sain digitestillä plussan kp 20 ja 40 kierrossa, jossa en varmasti ovuloinut.

Niinhän ne sanoo, halusin kuitenkin tikuttaa ja netistä tikkuja saa suht halvalla, mielellään maksoi sen hinnan tämän asian puolesta...:) Ja todistin sen että kyllä se ovis lopulta joka pitkässä kierrossakin sieltä tuli! :) Tosin sitä ei voi tietää oliko ne miten hyviä. Mutta luulen että oli kun oireet olivat joka kerta samat ja lopulta sitten raskauduinkin tollaisesta superpitkästä! ;)

Terolutit on kyllä varmasti hyvä apu kiertojen tasaamiseen, ainakin osalle. Itse sain ne juuri ennen kun plussasin. En siis ehtiny niillä kiertoa tasaannuttaa mutta söin varmuuden vuoksi ovulaation jälkeen sen 10 päivää jotta limakalvo pysyi hyvänä. Minun luteaalivaiheet olivat aika lyhyitä (10-11 pv)

Minulla ei ole suuremmin vaikuttanut. Kiertoni vaihtelee yleensä välillä 31-40 mutta voi myös olla yli 50 joskus. Esikoinen sai silti alkunsa yk 3 ja toinen raskaus (ku) alkoi ihan yllärinä. Saas nähdä miten tämän seuraavan kanssa käy, yritys alkaa ensi kuussa.

Yhteistyössä