Epäilyttäviä luomia > hirveä syövän pelko!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mihin voi mennä tarkistuttamaan luomiaan? Pitääkö mennä ihan ihotautilääkärille vai riittääkö julkinen terveyskeskus? Olen 21-vuotias nainen. Olen jo jonkin aikaa tarkkaillut yhtä sääressäni olevaa luomea, joka on tosin hyvin pieni (2 mm) mutta tosi tumma. Eilen aloin tutkimaan muitakin luomia ja googlettamaan, ja nyt olen tietenkin aivan vakuuttunut siitä, että solisluun alla aina olleessa luomessa on melanooma.

Mielestäni se on kasvanut ja muuttanut väriä, mutta en tiedä kuinka nopeasti, koska en ole aiemmin älynnyt tarkkailla sitä. Ainakin muutama vuosi sitten se oli vielä yksivärinen ja vähän pienempi. Nyt se on vähän kirjava. Keskellä on tummanruskeita pisteitä ja muualta vaaleanruskea. Halkaisija on 4 mm. Samoin käsivarressa oleva luomi mietityttää vähän, mutta eniten olen huolissani nyt tuosta solisluun alla olevasta.

Ahdistaa ihan kamalasti, olen varma että se on syöpä ja levinnyt kaikkialle. Se olisi niin minun tuuriani. Näin viikonloppuna ei ole terveyskeskuksen ajanvarauskaan auki, eli ilmeisesti ainakin sen yli pitää odottaa pahimmassa epätietoisuudessa.

Hei! Kannattaa varata aika ihotautilääkärille, ovat luomien asiantuntijoita ja pyytää häntä tarkastamaan kaikki luomet. Jos jotain epäilyttävää löytyy, niin poisto. Voivat myös poistaa luomen, jos sinua huolestuttaa joku luomi. Tämä tosin maksaa aika paljon, mutta siitä saisit ainakin mielenrauhan. Ja älä nyt pahinta heti pelkää, mutta kyllä luomia kannattaa käydä näyttämässä, jos huomaa niiden kasvaneen, vaihtaneen väriä...tmv. muistathan suojautua auringolta!

Mulla on myös tuollanen luomi, joka on kasvanut vuodessa. Kävin näyttämässä lekurilla ja sanoi, ettei näytä vakavalta, eli ei hätää. Ihmisille tulee kyllä luomia ja suurin osa niistä on ihan ok.

Yhteistyössä