epätoivoinen äiti kysyy

Hei,

Kertokaa nyt minulle et miten olette saaneet lapsenne yökuiviksi?

Meillä 6, 4- vuotiaat ja molemmilla vielä yövaippa. He eivät yksinkertaisesti herää muutakuin harvoin yöllä vessaan. Olemme kokeilleet herätellä vessaan, vähentäneet iltajuomista, ovat olleet yöllä ilman vaippaakin mutta eivät herää vaikka sänky olisikin märkä.

Kiitos jo paljon etukäteen tiedoista!!!!
 
:eek: vaipat vaan pois! Selität heille että housuun ei pissitä...illalla pissille just ennen nukkumaan menoa! Mä otin pojalta yövaipan pois ku oli 2 v ja yhtään vahinkoa ei ole käyny.
Mitenköhän koululainen selittäs kavereilleen, että hällä on yöllä vaipat! :whistle: :LOL:
 
Ainakin tuolle vanhemmalle lapselle tarvittaisiin jo varmasti lääkärin apua. He varmaan nukkuvat niin mahdottoman sikeästi etteivät herää pissahätään. :/ Meidän muksulla oli pitkään yövaippa, mutta kun täytti 4v niin sanoin että nyt se jää pois että 4-vuotiailla ei enää vaippa ole öisin. Ei tuo vaippaan enää pitkään aikaan ees tehnyt mitään, halusi sen vain jostain syystä pitää öisin vaikka päivät oli ilman.

Jotkuthan herättelee lapsia yöllä pissille, mut en sitten tiedä kuinka kivaa se semmoinen nyt lapsestakaan on :/ Sinuna puhuisin asiasta neuvolassa tai oma lääkärin kanssa ja mahdollisimman pian. Ainakin tuon 6-vuotiaan tulisi jo olla ilman vaippoja, ehdottomasti.
 
juu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.03.2007 klo 21:26 vieras kirjoitti:
:eek: vaipat vaan pois! Selität heille että housuun ei pissitä...illalla pissille just ennen nukkumaan menoa! Mä otin pojalta yövaipan pois ku oli 2 v ja yhtään vahinkoa ei ole käyny.
Mitenköhän koululainen selittäs kavereilleen, että hällä on yöllä vaipat! :whistle: :LOL:
No olipas kauniisti sanottu!
Jotkut lapset saattavat kastella vielä monta vuotta koulun aloittamisestakin. Sille ei lapsi voi mitään, vaikka kuinka häpeäisi tilannettaan. Lasta ei voi opettaa olemaan kuiva!! Se on elimistön hormoneista kiinni kuka oppii milloinkin.

Aapeelle vielä, että älä ota stressiä opettamisen suhteen, koska lasta ei siis voi opettaa yökuivaksi. Meillä jäi yövaipat silloin pois, kun vaippa oli aamuisin ollut pari viikkoa kuiva. Pieni oli poika vielä tuolloin 1v10kk. Opettamisesta ei siis ollut kyse vaan siitä, että elimistö oli siihen valmis. Ystävilläni on samanikäisiä lapsia kuin sinulla ja muutamat vielä käyttävät öisin vaippaa. Yksi on nyt saanut lähetteen lastenlääkärille, jonne sinunkin kannattaisi vanhemman lapsen kanssa hakeutua. Tarjolla on apukeinoja, joista varmasti on hyötyä teillekin.
Tsemppiä ja unohda asian stressaaminen. Kyllä ne asiat hoituvat :hug:
 
Meillä poika 1v.8kk ja alkoi päiväkuivaksi, mutta eipäs enää pissaa yölläkään vaippaan. Joko aamulla vasta pissaa tai sitten yöllä pyörii niin paljon pissahädän takia että käydään vessassa. Ei meinaa muutenkaan enää pissata vaippaan kuin jos todella pakko.
 
kannattaa varmaan kysyä neuvoa vaikkapa neuvolasta ja lastenlääkäriltä. voihan lapsesi vain oppia hieman hitaampaan tahtiin yökuivaksi, mutta kyseessä voi myös olla ns. yökastelu.

minä itse ja sisaruksenikin olemme yökastelleet ihan lähes 10 v. ikäiseksi. pienempänä useammin ja sitten kasvaessamme harvemmin.

siskoillani oli pienenä sellaista nenäsumutetta, jolla vaivaa hoidettiin, muistaakseni yökastelu johtuu erään hormonin puutteesta. mutta ajan kanssa siis hoituu, jos tästä kyse. kannattaa kuitenkin kysyä tarkemmin asiantuntijan mielipidettä ja neuvoja.
 
kannattaa tilata lääkärille aika että saat yökasteluun minirin lääkkeet ja neuvolasta hälytinpatjan.sitten sun kannattaa alkaa pitämään kastelupäiväkirjaa niin olet oikeutettu saamaan kelasta sairaanlapsen hoitotukea. patja alkaa hälyttää kun alkaa kostua. yökastelija lapset nukkuvat vaan niin sikeästi että eivät herää kun hätä on.toivotan sulle paljon voimia :) lasta ei saa syyllistää missään nimessä eikä kyllä vanhempiakaan. kaikki me olemme erilaisia ja kaikki kehitytään omaan tahtiin. rankaa on vaihdella monta kertaa yössä lakanoita ja herätellä lasta, mutta alkaa se kun lapset kasvaa niin helpottamaan.
 
Ovat vaan ryhtyneet olemaan pissaamatta yöllä, mutta tästä vastauksesta ei sinulle ole mitään hyötyä.

5-vuotiaaksi saakka yökastelu on vielä täysin normaalia. Ota yhteyttä neuvolaan, sitä kautta pääsette tutkimuksiin tuon isomman kanssa. Todennäköisesti jossain hormonitoiminnassa on hieman vikaa, normaalistihan virtsaneritys yöaikaan vähenee, jolloin yöllä ei edes ole tarvetta käydällä pissalla. Aiheesta löytyvät erään lääketehtaan ylläpitämät sivut www.yokastelu.net Yökastelukirjaa kannattaa tosiaankin pitää, siihenkin varmaan löytynee kirjanen neuvolasta ja sairaan lapsen hoitotukeakin on mahdollista saada tuon yökastelun aiheuttamasta ylimääräisestä vaivasta.
 
Meidän 5,5 vuotiaan käytän 10-11 aikaan illalla vessaas, siis herätän ja käytän vessassa ja sillä sänky kyllä pysyy aamuun saakka kuivana. Lapsi herää n, klo. 7 ja käy sitten kyllä itse vessassa. Jos en käytä niin sänky kyllä kastuu. Ollen ollut itse kouluikään asti yö kastelija. Oletko kysynyt [/b]neuvolasta hälytys patjaa. Ainakin Kiteellä neuvolan kautta sitä lainataan.(':xmas:')
jn(':xmas:')<br><br>
 

Yhteistyössä